Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest mandolina
Skrevet

Tja, derom strides de lærde, og ingen kan gi deg svaret.

Nei, for et abortert fosteret har ingen mulighet for å si sitt.

Skrevet

Det kuttes ikke, det suges....

Og barnet kommer ut i biter.

Barnet??

Gjest mora2
Skrevet

Nei, for et abortert fosteret har ingen mulighet for å si sitt.

Godt poeng.

Gjest ukjentidag
Skrevet

Barnet??

Det er jo et barn eller blir det plutselig et barn den dagen det blir født????

Skrevet

Det er jo et barn eller blir det plutselig et barn den dagen det blir født????

Det kalles foster..

Gjest ukjentidag
Skrevet

Det kalles foster..

Så når en kvinne sier til deg at hum mistet barnet i uke atten, så retter du henne og sier: Foster, ikke barn???

Skrevet

Så når en kvinne sier til deg at hum mistet barnet i uke atten, så retter du henne og sier: Foster, ikke barn???

Nei, hvorfor skulle jeg gjøre det?

Gjest togli
Skrevet

Barnet blir sugd i stykker, bit for bit....

Mener du det?? Herregud..... *sjokka*

Gjest ukjentidag
Skrevet

Hvordan trodde du de fikk det ut?

Gjest togli
Skrevet

Hvordan trodde du de fikk det ut?

Når man har et dødt foster i magen, må man føde det på vanlig vis. Jeg tenkte selvsagt at det var slik man tok en senabort også..men skjønner jo at da kan senaborten heller bli en for tidlig fødsel :-(

Huff.. Jeg håper virkelig folk vet hvordan en senabort utføres før de finner på å gjøre det selv :-/

Gjest mora2
Skrevet

Uff, ja det er grusomt..

Skrevet

Når man har et dødt foster i magen, må man føde det på vanlig vis. Jeg tenkte selvsagt at det var slik man tok en senabort også..men skjønner jo at da kan senaborten heller bli en for tidlig fødsel :-(

Huff.. Jeg håper virkelig folk vet hvordan en senabort utføres før de finner på å gjøre det selv :-/

Det normale er at en senabort skjer i form av en framprovosert, tidlig fødsel. Man blir rådet til å gjøre det på den måten når man bærer på et foster som beviselig ikke kan klare seg utenfor livmoren. Bl.a. fordi både kroppen og psyken "får med seg" avslutningen på svangerskapet, det øker sjansen for at man kommer seg videre relativt greit.

Jeg har aldri hørt om den metoden som beskrives ovenfor her, derimot har jeg lest en rekke beskrivelser av senaborter som har foregått på den måten du skriver at du hadde tenkt deg det. Det er slik det er vanlig å gjøre det - i den grad noe er "vanlig" for hendelser som er relativt sjeldne.

Jeg vet ikke hva de gjør i de tilfeller den gravide av en eller annen grunn ikke _kan_ gjennomgå en senabort som en tidlig fødsel, f.eks. hvis den må utføres fordi hennes liv står i fare. Det finnes faktisk de som må ta senabort fordi det viser seg at f.eks. nyrene holder på å svikte. Jeg vet heller ikke hva som skjer dersom kvinnen blånekter å gjøre det på den måten, eller er så psykisk ustabil at det frarådes. Det kan tenkes at denne "utsugingen" da blir en nødløsning. Men da har de i så fall sørget for at fosteret er dødt fra før av. Det er ingen heksekunst i våre dager å "avlive" et foster.

Poenget mitt er at en typisk senabort ikke er noen bestialsk affære, selv om det selvfølgelig er triste greier, og at man ikke skal stole blindt på skrekkhistorier.

Gjest togli
Skrevet

Det normale er at en senabort skjer i form av en framprovosert, tidlig fødsel. Man blir rådet til å gjøre det på den måten når man bærer på et foster som beviselig ikke kan klare seg utenfor livmoren. Bl.a. fordi både kroppen og psyken "får med seg" avslutningen på svangerskapet, det øker sjansen for at man kommer seg videre relativt greit.

Jeg har aldri hørt om den metoden som beskrives ovenfor her, derimot har jeg lest en rekke beskrivelser av senaborter som har foregått på den måten du skriver at du hadde tenkt deg det. Det er slik det er vanlig å gjøre det - i den grad noe er "vanlig" for hendelser som er relativt sjeldne.

Jeg vet ikke hva de gjør i de tilfeller den gravide av en eller annen grunn ikke _kan_ gjennomgå en senabort som en tidlig fødsel, f.eks. hvis den må utføres fordi hennes liv står i fare. Det finnes faktisk de som må ta senabort fordi det viser seg at f.eks. nyrene holder på å svikte. Jeg vet heller ikke hva som skjer dersom kvinnen blånekter å gjøre det på den måten, eller er så psykisk ustabil at det frarådes. Det kan tenkes at denne "utsugingen" da blir en nødløsning. Men da har de i så fall sørget for at fosteret er dødt fra før av. Det er ingen heksekunst i våre dager å "avlive" et foster.

Poenget mitt er at en typisk senabort ikke er noen bestialsk affære, selv om det selvfølgelig er triste greier, og at man ikke skal stole blindt på skrekkhistorier.

Nå føler jeg meg litt bedre ;)

Det blir en helt annen sak når man avliver fosteret først og deretter suger det ut.

Når det gjelder senaborter, så skjer jo også dette med fostere med f.eks. downs. Et downsfoster er jo helt friskt og kan leve utenfor livmoren. Avliver man da fosteret før man "suger det ut"?

Hvorfor får vi forresten ikke vite helt hvordan man egentlig gjør det?.....

*undrer*

Skrevet

Nå føler jeg meg litt bedre ;)

Det blir en helt annen sak når man avliver fosteret først og deretter suger det ut.

Når det gjelder senaborter, så skjer jo også dette med fostere med f.eks. downs. Et downsfoster er jo helt friskt og kan leve utenfor livmoren. Avliver man da fosteret før man "suger det ut"?

Hvorfor får vi forresten ikke vite helt hvordan man egentlig gjør det?.....

*undrer*

Det er lett å finne skildringer av senaborter på nettet, altså av den typen som settes igang som en fødsel. Her er en som ikke inneholder så mange detaljer, men som heller ikke er skjemmet av stygge svar (ofte blir slike tråder ødelagt av skittkasting):

http://www.barnetsomikkeble.no/forum/viewtopic.php?t=226

Jeg tror ikke det spiller noen rolle hva fosteret lider av - det er jo omtrent det samme som skjer når de oppdager at fosteret har dødd. Man må føde det da også.

Som nevnt tror jeg det er meget sjelden at en senabort foregår på annen måte. Påstander om "utsuging bit for bit" tror jeg man må lete etter blant fanatiske abortmotstandere. (Evt. i land der det er lov å ta "abort" når svangerskapet er omtrent ferdig - hva de gjør i slike tilfeller, vil jeg helst ikke tenke på.)

Her er noe som er saklig:

http://www.dagensmedisin.no/nyheter/2006/04/27/bare-to-uker-skiller-mellom/

Fosteret er vanligvis dødt når det fødes, men jeg trekker begrepet "avlivning" som jeg brukte legner opp. Jeg tror man vanligvis får Mifegyn, samme medisinen som trinn 1 av en tidligabort. Den gjør at kroppen slutter å reagere på graviditetshormonene og utviklingen stopper. Av artikkelen ovenfor ser det ut til at det i sjeldne tilfeller kan være liv i fosteret.

Jeg synes samfunnet skulle være mer opptatt av de ca. 14800 tidlige abortene som skjer hvert år på fostre som (i de aller fleste tilfellene) er friske og levedyktige, enn av de ca. 200 som skjer litt senere, på fostre som det nesten alltid er noe alvorlig galt med. (Altså, dette er ikke spesielt til deg, du har ikke synset noe som helst som jeg er uenig i.)

Gjest glad for at vi har grensa på 12 uker
Skrevet

Jeg går ut fra at du tenker på en abort innen 12 uker hvor vi har selvbestemt abort.

Et foster i 12. svangerskapsuke er 10 uker, svangerskapet regnes fra siste mens og er dermed 2 uker lengre enn fosterets alder. Det er 5,2 cm og de fleste av organene er ferdigdannet, men ikke utviklet (dette betyr at grunnlaget for organer er på plass, men ikke utviklet videre slik at man kan si at et 10 uker gammelt foster er et "ferdig barn").

Nervesystemet er fortsatt ikke utviklet, og evt bevegelser er reflekser.

Det er derfor nokså sikkert at fosteret ikke kjenner smerte på den måten vi tenker. Abortmotstandere trekker frem diverse propagandafilmer som "beviser" at et foster trekker seg unna ved en utskrapning, men dette dreier seg om reflekser og har ingenting med smerte å gjøre da nervesystemet ikke er utviklet. Først mye lengre ut i svangerskapet blir bevegelser styrt av nervesystemet.

Et foster på 5,2 cm vil være så lite at det ikke er noen problemer ved en utskrapning, og man behøver ikke å "ta ut deler av fosteret" som noen her utbroderer!

Jeg vil også legge til at de fleste propagandafilmer er laget med langt eldre fostre enn foster på 10 uker, som altså er innen Norges grense for selvbestemt abort.

Ved en senabort vil et foster bli abortert ved at kvinnen blir tilført medikamenter som gjør at livmoren trekker seg sammen og derved støter ut fosteret, slik som en fødsel. Ved en senabort vil fosteret ikke leve etter fødselen da lungene ikke er utviklet slik at det kan puste. Et foster kan først puste med hjelp etter 23. - 24. uke, ved grensen når man forsøker å redde premature barn.

Bra innlegg..endelig noen med litt peiling i en tråd om abort..:)

Store forskjeller på abort i Norge hvor vi har grensen ved 12 uker, og i flere utland hvor grensen går lenger.

Trist å se at abortmotstandere finner frem bilder ol. på aborter fra utland, for å vise oss her i norge, når disse fostrene er mye eldre.

Jeg har tatt abort selv i 8 uke. Ikke noe jeg vil gjøre igjen for å si det slik..

Men jeg synes det var greit å få se hva som var fjernet etterpå..selv om jeg synes det var grusomt der og da at de ville vise meg det. Men jeg hadde et bilde av en liten baby i hodet da dette foregikk..angret meg så snart jeg hadde tatt abortpillen.. Men det jeg fikk se var absolutt ikke noe baby..men noe som hadde muligheten til å bli det senere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...