Gå til innhold

Hva legger du i ordet smålig?

Anbefalte innlegg

Gjest ikke smålig
Skrevet

Med smålig tenker jeg på en person som ikke hjelper andre som trenger det, som sjelden kan ta seg tid til å lytte/svare til en som har det vanskelig, en som ikke kan gi litt av sin fritid i jobben, som er gniten I alt som koster penger) med andre og som ikke kan låne bort noe.

Hva legger dere i ordet smålig?

• Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

12

• Lillemus

5

• Katt-ja

4

• laban

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det samme som deg. :o) Smålige mennesker er slitsomme å ha med å gjøre, de skal ikke yte noe selv, men alt skal dreie seg om dem og de skal ha fordelen av alt.

Skrevet

Med det tenker jeg en som lar småting blir store:

"...sist vennene vår var på besøk brukte de av hårsjampoen vår. Vi tar alltid med egen sjampo når vi besøker dem....."

"Da jeg kom med barnet mitt i banehagen, var det ingen som møtte oss før etter 32 sekunder. Når nestemann kom, tok detbare 17 sekunder før de var der... ikke hadde de hengt opp ballonger heller.."

"..i fjor kjøpte vi julegave for 492 kroner til søsterens familie. Vi fikk kun gaver for 391 kr tilbake :-( "

Gjest liker rause mennesker
Skrevet

Smålig er det motsatte av raus.

Ofte kan smålig og gnien bety det samme, men smålighet går på flere områder, gnien går kanskje mest på penger.

Gjest Elextra
Skrevet

Omtrent det samme som deg.

Men en skal være forsiktig med å karakterisere andre som smålige, ofte kan det finnes en god grunn til at de opptrer som de gjør.

Gjest cavin
Skrevet

Med det tenker jeg en som lar småting blir store:

"...sist vennene vår var på besøk brukte de av hårsjampoen vår. Vi tar alltid med egen sjampo når vi besøker dem....."

"Da jeg kom med barnet mitt i banehagen, var det ingen som møtte oss før etter 32 sekunder. Når nestemann kom, tok detbare 17 sekunder før de var der... ikke hadde de hengt opp ballonger heller.."

"..i fjor kjøpte vi julegave for 492 kroner til søsterens familie. Vi fikk kun gaver for 391 kr tilbake :-( "

nettopp...innlegget ditt var smålig :-)

Gjest uten nick for tiden
Skrevet

Smålig er det motsatte av raus.

Ofte kan smålig og gnien bety det samme, men smålighet går på flere områder, gnien går kanskje mest på penger.

Men min erfaring er at hvis du er veldig gnien på penger er du ofte gnien på andre områder også.

Og, det er lett å kalle det for nøysomhet istedenfor å være gnien.

Da høres det bedre ut for den som trenger å tenke godt om de de omgir deg med.

Gjest ViViola
Skrevet

F.eks. å klage på at instruktørene på ens barns idrettsgruppe gjør en for dårlig jobb, men ikke gidder å stille opp sjøl.

F.eks. å sitte på gratis med folk, stille opp med en 10-er til parkeringsautomaten og forlange å få den igjen av sjåføren etterpå.

F.eks. å komme på fest med èn øl, og bomme resten av andre - når man _vet_ at man drikker flere øl hver gang.

F.eks. å be om å få tilbake en 50-øring når man skylder noen 19,50 og bare har en 20-kroning å betale med.

F.eks. å finregne på verdien av mottatte varer, og så klage på andres smålighet.

F.eks. å gi høylydt uttrykk for at ens søsken tar for dårlig vare på en syk far, men samtidig la være å reise på besøk fordi "det passer litt dårlig i helgene, jeg må hvile ut".

Folk som ikke yter noe, men bare krever - er smålige!

Skrevet

F.eks. å klage på at instruktørene på ens barns idrettsgruppe gjør en for dårlig jobb, men ikke gidder å stille opp sjøl.

F.eks. å sitte på gratis med folk, stille opp med en 10-er til parkeringsautomaten og forlange å få den igjen av sjåføren etterpå.

F.eks. å komme på fest med èn øl, og bomme resten av andre - når man _vet_ at man drikker flere øl hver gang.

F.eks. å be om å få tilbake en 50-øring når man skylder noen 19,50 og bare har en 20-kroning å betale med.

F.eks. å finregne på verdien av mottatte varer, og så klage på andres smålighet.

F.eks. å gi høylydt uttrykk for at ens søsken tar for dårlig vare på en syk far, men samtidig la være å reise på besøk fordi "det passer litt dårlig i helgene, jeg må hvile ut".

Eller insistere på å få med seg tomflaskene sine hjem etter en fest... ;o)

Skrevet

Ja, det der var eksempler jeg kan si med enig i er smålig.:-)

Skrevet

Omtrent det samme som deg.

Men en skal være forsiktig med å karakterisere andre som smålige, ofte kan det finnes en god grunn til at de opptrer som de gjør.

Det er jeg enig med deg i.

Gjest Elextra
Skrevet

Hehe, slike gjester vil jeg gjerne ha!

Eller.... kanskje ikke :o).

Skrevet

Ja, jeg er enig i at det fremstår som veldig smålig, eller det vil si: det _fremstod_ som det da vi var yngre;-)

Nå ville jeg i grunnen blitt glad dersom noen gadd å ta med seg en pose med pant hjem, slik at jeg slapp jobben. Men samtidig ville jeg nok ha stusset litt over at de gjorde det, så til lags åt alle osv osv...

Skrevet

''Eller insistere på å få med seg tomflaskene sine hjem etter en fest... ;o)''

Da skulle jeg ønske at vennene til min tenåring var smålige :-)

Skrevet

''Eller insistere på å få med seg tomflaskene sine hjem etter en fest... ;o)''

Da skulle jeg ønske at vennene til min tenåring var smålige :-)

*hi hi*

Skrevet

*hi hi*

Takk og pris ble vi reddet av et idrettslag som skulle samle inn penger ved å tigge flasker på dørene :-)

Litt pinlig å pante kassevis på kassevis med ølflasker på lokalbutikken....

Skrevet

Takk og pris ble vi reddet av et idrettslag som skulle samle inn penger ved å tigge flasker på dørene :-)

Jeg skjønner ikke hvorfor ikke en eller annen forening driver med flaskeinnsamling der jeg bor, istedenfor å selge kalendere og slikt.

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor ikke en eller annen forening driver med flaskeinnsamling der jeg bor, istedenfor å selge kalendere og slikt.

Det har vel bare hendt en gang hos oss,- men jeg håper det var vellykket og at de kommer senere også ;-)

Skrevet

Da vi var små (10-11 år) var det en venninne som fikk meg med på å gå rundt og ringe på dørene og late som vi kom fra et idrettslag og samlet inn tomflasker... Vi kjøpte snop for alt da. *Skamme seg*

Gjest Elextra
Skrevet

Det har de begynt med her jeg bor - leste de tipset mitt på DOL for noen måneder siden, tro?

Fikk lapp i postkassen noen dager i forveien om at idrettslaget ville komme og samle flasker en viss dag. Lurt! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...