Gå til innhold

Hvorfor tror nyutdannede at de er verdensmestere

Anbefalte innlegg

Gjest vis ydmykhet
Skrevet

Merker dette spesielt på unge nyutdanna lærere. De tror de kan alt bare fordi de har lest i noen bøker noen år. Ofte er det de med dårligst karakterer fra allmennefag også som blir lærere fordi de ikke kommer inn på noe annet. De nyutdanna lærerne vil ikke høre på foreldrene som kjenner barna sine best men durer fram på egen måte. Det eneste som nytter om en har et problem er å gå til ppt og så få de til å si akkuratt det samme som foreldrene har sagt hele tiden. Slik burde det ikke være. Det krevs mange års erfaring før man er dyktig og smarte erfarne lærere hører ofte mye mere på foreldrene og gjør som de sier selv om de ikke allltid er hel enige. Det er tungvint og tåpelig at en lærer bare står på sitt i en god del saker. Mener ikke at alle nyutdanna er slik men desverre en god del kan det se ut som.

• Svar 72
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Persille1365381127

11

• mariaflyfly

2

• Katt-ja

2

• sant å si

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest mandolina
Skrevet

Det må være en vanskelig jobb å være nyutdannet lærer, å holde styr på en hel skoleklasse, prøve å lære barna noe og i tillegg møte slike holdninger fra foreldrene til de barna, som de bruker mange timer på hver eneste dag.

Stakkars lærere, sier jeg.

Hilsen

Gjest togli
Skrevet

Jeg har jobbet og jobber sammen med mange nyutdannede lærer og kjenner meg ikke igjen i det hele tatt.... De jeg kjenner har en ydmyk holdning til jobben og de diskuterer gjerne saker med sine eldre kolleger. Nå er det jo slik at lærerne har teamarbeid hver eneste uke og da samles jo lærere i alle aldersklasser og utveksler erfaringer. Det er sjelden en lærer tar viktige avgjørelser (mht f.eks. PPT) uten å ha diskutert det med kollegaer eller ledelsen.

Gjest vis ydmykhet
Skrevet

Det må være en vanskelig jobb å være nyutdannet lærer, å holde styr på en hel skoleklasse, prøve å lære barna noe og i tillegg møte slike holdninger fra foreldrene til de barna, som de bruker mange timer på hver eneste dag.

Stakkars lærere, sier jeg.

Hilsen

Det trenger ikke være mere vanskelig enn de gjør det til selv. De kunne tatt opp problemene med foreldra ettersom de ofte vet best hvor skoen trykker. Hjelper ikke det kan de heller ta opp sakene på møter med ppt.

Gjest togli
Skrevet

Det trenger ikke være mere vanskelig enn de gjør det til selv. De kunne tatt opp problemene med foreldra ettersom de ofte vet best hvor skoen trykker. Hjelper ikke det kan de heller ta opp sakene på møter med ppt.

Foreldrene skal jo alltid varsles før skolen tar kontakt med PPT, så da ligger det jo i kortene at læreren må ha snakket med foreldrene selv.

Det er desverre ikke alle foreldre som helt forstår at barnet deres har et problem og da blir det selvsagt mye vanskeligere for læreren å hjelpe eleven - og foreldrene kan føle at de blir motarbeidet. Nå er det jo slik at læreren og PPT alltid må tenke på _elevens_ beste, så kommer foreldrene i andre rekke.

Jeg forundres stadig over at endel foreldre ikke orker innbalnding fra PPT. Jeg har selv kontaktet PPT i forbindelse med et av mine barn og er sjeleglad for den hjelpen vi fikk derfra :-)

Gjest vis ydmykhet
Skrevet

Jeg har jobbet og jobber sammen med mange nyutdannede lærer og kjenner meg ikke igjen i det hele tatt.... De jeg kjenner har en ydmyk holdning til jobben og de diskuterer gjerne saker med sine eldre kolleger. Nå er det jo slik at lærerne har teamarbeid hver eneste uke og da samles jo lærere i alle aldersklasser og utveksler erfaringer. Det er sjelden en lærer tar viktige avgjørelser (mht f.eks. PPT) uten å ha diskutert det med kollegaer eller ledelsen.

Som mor har jeg merket stor forskjell på nyutdanna lærere og erfarne lærere ettersom jeg har to barn i skolen. De erfarne lytter til det jeg sier når jeg ønsker bedring på noe. De nyutdanna vil ikke høre på oss. Kommer man så i konflikt med deg vil de ikke diskutere. I stede går de til alle de andre lærerne og snakker om den "umulige" mora. Det kan fort skape masse unødige problemer, både for eleven, foreldrene og læreren selv.

Gjest nyutdannet i fjor
Skrevet

Dette kjenner jeg meg ikke igjen i. Er da svært så ydmyk og viser respekt for de som har erfaring. Dette ser jeg mine nyutdannede kollega også gjør. Vi er jo ikke utlært som nyutdannet. Jeg anser oss for å ha fått verktøyet å sette ut i praksis. Vi har mye å lære ennå.

Gjest vis ydmykhet
Skrevet

Foreldrene skal jo alltid varsles før skolen tar kontakt med PPT, så da ligger det jo i kortene at læreren må ha snakket med foreldrene selv.

Det er desverre ikke alle foreldre som helt forstår at barnet deres har et problem og da blir det selvsagt mye vanskeligere for læreren å hjelpe eleven - og foreldrene kan føle at de blir motarbeidet. Nå er det jo slik at læreren og PPT alltid må tenke på _elevens_ beste, så kommer foreldrene i andre rekke.

Jeg forundres stadig over at endel foreldre ikke orker innbalnding fra PPT. Jeg har selv kontaktet PPT i forbindelse med et av mine barn og er sjeleglad for den hjelpen vi fikk derfra :-)

I mine tilfeller har jeg selv kontaktet ppt. Jeg har forklart hva det har dreid seg om og de er enige med meg i det jeg sier. Når de så har sagt i fra til læreren så har læreren begynt å gjøre det som jeg har bedt henne gjøre i lang tid. I mellomtiden har dattera mi lidd. Det har heller ikke vært noe som har krevd ekstra ressurser, kun en liten endring i måten hun underviser på.

Jeg er omtrent dobblet så gammel som denne læreren og har jobbet med mennesker selv i mange år. Jeg har jo også sett i jobbsammenheng hvor mange nyutdanna tror de kan alt. Men mange er også dyktige for å være nyudanna men som sagt man kan ikke mye før man har jobbet en del år.

Skrevet

Det er ikkje min erfaring, eg har opplevd de fleste nyutdanna som lyttende, lærevillige og ydmyke.

Men det er endel foreldre som absolutt burde vært mer ydmyke og stolt på lærerens dømmekraft, men det varierer sjølsagt mye fra person til person.

Gjest togli
Skrevet

Som mor har jeg merket stor forskjell på nyutdanna lærere og erfarne lærere ettersom jeg har to barn i skolen. De erfarne lytter til det jeg sier når jeg ønsker bedring på noe. De nyutdanna vil ikke høre på oss. Kommer man så i konflikt med deg vil de ikke diskutere. I stede går de til alle de andre lærerne og snakker om den "umulige" mora. Det kan fort skape masse unødige problemer, både for eleven, foreldrene og læreren selv.

Jeg skjønner at du sikkert har vært uheldig med lærerne og det er synd. Heldigvis er lærere like forskjellige som folk flest ;)

Gjest vis ydmykhet
Skrevet

Dette kjenner jeg meg ikke igjen i. Er da svært så ydmyk og viser respekt for de som har erfaring. Dette ser jeg mine nyutdannede kollega også gjør. Vi er jo ikke utlært som nyutdannet. Jeg anser oss for å ha fått verktøyet å sette ut i praksis. Vi har mye å lære ennå.

Ja det er greit men dere burde også høre litt mere på foreldrene som tross alt kjenner barnet sitt best.

Gjest togli
Skrevet

Det er ikkje min erfaring, eg har opplevd de fleste nyutdanna som lyttende, lærevillige og ydmyke.

Men det er endel foreldre som absolutt burde vært mer ydmyke og stolt på lærerens dømmekraft, men det varierer sjølsagt mye fra person til person.

Støtter den ;)

Skrevet

Snakker om å skjære alle under én kam!

OVER èn kam. :-)

Gjest mandolina
Skrevet

Lærene kan da ikke la foreldrene bestemme, for da vil det bare bli kaos, at hver barn sine foreldre, skulle være med til å bestemme, det vil bli 40 forskjellige som skulle bestemme i skolestuen.

Det er en som må ta ansvar og ha ledelsen, og ha såpass selvtillit at det han sier, står han ved.

I skolestuen er det læreren som har ansvaret og ikke 40 forskjellige foreldre.

Foreldrene bør være ydmyke til at noen er villige til å være lærere, og ta ansvar for læring av deres barn.

Er foreldrene ikke fornøyd med læreren, kan de selv ta ansvar for opplæringen av barna sine og danne hjemmeskole.

Hilsen

Gjest mandolina
Skrevet

Jeg har hatt 4 barn i skolen i en periode på mer enn 23 år, og alle lærere er forskjellige, ikke alle lærere er like lett å kommunisere med, det være seg både nyutdannede eller eldre lærere, men uansett gjør de en stor jobb ved å bruke hele yrkeslivet sitt til å gi lærdom til barna våre.

Det er en stor og fin jobb, som vi foreldre må sette pris på.

Hilsen

Gjest vis ydmykhet
Skrevet

Lærene kan da ikke la foreldrene bestemme, for da vil det bare bli kaos, at hver barn sine foreldre, skulle være med til å bestemme, det vil bli 40 forskjellige som skulle bestemme i skolestuen.

Det er en som må ta ansvar og ha ledelsen, og ha såpass selvtillit at det han sier, står han ved.

I skolestuen er det læreren som har ansvaret og ikke 40 forskjellige foreldre.

Foreldrene bør være ydmyke til at noen er villige til å være lærere, og ta ansvar for læring av deres barn.

Er foreldrene ikke fornøyd med læreren, kan de selv ta ansvar for opplæringen av barna sine og danne hjemmeskole.

Hilsen

Danne hjemmeskole? Herlighet!

Vi betaler skatter i dyre dommer og det minste man må kunne forvente er at lærerne gjør en god jobb. Det direkte sløsing med ressurser når alle saker skal taes opp på lærermøter og kanskje attpåtil måtte ha dialog med foreldrene og ppt bare fordi de ikke kunne lytte litt til foreldrenes forslag. De burde heller konsentrert seg om barna fremfor lange møter før endelig å få de til å skjønne at foreldrene hadde rett.

Gjest vis ydmykhet
Skrevet

Jeg har hatt 4 barn i skolen i en periode på mer enn 23 år, og alle lærere er forskjellige, ikke alle lærere er like lett å kommunisere med, det være seg både nyutdannede eller eldre lærere, men uansett gjør de en stor jobb ved å bruke hele yrkeslivet sitt til å gi lærdom til barna våre.

Det er en stor og fin jobb, som vi foreldre må sette pris på.

Hilsen

Sette pris på? Herlighet skulle tro de gjorde jobben gratis slik du uttaler deg.

Gjest mandolina
Skrevet

Danne hjemmeskole? Herlighet!

Vi betaler skatter i dyre dommer og det minste man må kunne forvente er at lærerne gjør en god jobb. Det direkte sløsing med ressurser når alle saker skal taes opp på lærermøter og kanskje attpåtil måtte ha dialog med foreldrene og ppt bare fordi de ikke kunne lytte litt til foreldrenes forslag. De burde heller konsentrert seg om barna fremfor lange møter før endelig å få de til å skjønne at foreldrene hadde rett.

Alle 40 forskjellige foreldre kan ikke ha rett til å blande seg inn i undervisningen i klasserommet, da blir det jo ikke orden på noen ting.

Hilsen

Gjest mandolina
Skrevet

Sette pris på? Herlighet skulle tro de gjorde jobben gratis slik du uttaler deg.

Ja, ærlig talt, så synes jeg at lærere fortjener ros for at de i det hele tatt orker å være lærere.

Jeg kunne ikke tenke meg en værre jobb.

Hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...