Gå til innhold

Hvorfor tror nyutdannede at de er verdensmestere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ah,- ja nå ser jeg den... (og hvordan kunne jeg unngå å se det når det var skrevet med store bokstaver...himmel og hav!)

Litt vittig da at han byttet ut én feil med en annen :-)

Det er jeg enig med deg i:-)

• Svar 72
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Persille1365381127

11

• mariaflyfly

2

• Katt-ja

2

• sant å si

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest jattattatta
Skrevet

Nå kjenner jeg også flere lærere og andre foreldre som mener akkuratt det samme som meg så jeg vet det er mange som ville vært enige med meg. Jeg kunne nevnt mange lignende eksempler.

Sånn vil det alltid være for de som jobber med mennesker. lærere, leger, sykepleiere osv, det må finne seg i å motta mye misnøye og kritikk.

Gjest mandolina
Skrevet

Nå kjenner jeg også flere lærere og andre foreldre som mener akkuratt det samme som meg så jeg vet det er mange som ville vært enige med meg. Jeg kunne nevnt mange lignende eksempler.

Nå synes jeg at du skal tenke på de gode eksemplene, og de store anstrengelser som lærene gjør for å undervise og gi dine barn opplæring.

Ikke komme med generell kritikk på så spinkelt grunnlag.

Hvis de andre eksemplene du henviser til er av lignende art, så mener jeg at foreldrene bør la være å se på skolen med så kritiske blikk, og i stedet være positive til lærenes anstrengelser.

Hilsen

Skrevet

''OVER èn kam. :-)''

Der tar du feil, gitt! Accenten er den andre veien,- akkurat som "typisk" skrev...

Hm...Skeptisk.

''Denne uka gikk fort, i overmorgen er det alt onsdag, sa mannen.''

:-)

Persille1365381127
Skrevet

Så til mitt tilfelle. Min datter sa det var så vanskelig å skjønne hva læreren sa p.g.a hun hadde en helt annen dialekt enn hva vi har her i byen. Min datter har ikke så godt språkøre og hun fikk derfor ikke med seg beskjeder p.g.a dette. Greit nok at man skal få snakke dialekt men når barna ikke skjønner den og misforstår mye bare p.g.a dialekten så blir det feil. Denne læreren ville ikke legge om nei så lenge vi ba om det men hun kunne klage på at vår datter ikke alltid gjorde som hun sa. Etter diverse møter med skolen og etter vi klagde til ppt så begynte læreren å snakke bokmålsord og min datter begynte da å få med seg alt hva som ble sagt.

Mener du at det var til barnets beste og måtte vente i nesten et år før hun fikk en lærer som kunne gjøre seg bedre forstått?

Det blir jo bare tull å si at denne læreren tror hun er verdensmester bare fordi hun ville snakke egen dialekt!

Jeg trodde vi snakket om alvorlige problemer her.

Gjest helt naturlig
Skrevet

Det at unge og nyutdannet personell svært ofte gir utrykk for at de kan alt er jo en kjent sannhet. Jobber du på et sykehjem vil du se at unge, modige og flinke pleieassistenter på 18 år er opptatte med å belære både hjelpepleierne og sykepleierne. Du var sikkert professoren du også da du begynte å jobbe? Om ikke så var du nok et unntakstilfelle. :)) Tror at det er viktig å føle seg proff om en skal ha motivasjon til å gjøre jobben.

Gjest vis ydmykhet
Skrevet

Det blir jo bare tull å si at denne læreren tror hun er verdensmester bare fordi hun ville snakke egen dialekt!

Jeg trodde vi snakket om alvorlige problemer her.

For oss var det alvorlig at vår datter nesten måtte vente et år før hun skjønte hva læreren sa. Det hadde sikkert du også ment om det var din unge.

Vi klagde gjentatte ganger på dette til læreren og spurte pent om hun kunne legge om dialketen. Enten tålte hun ikke at det var vi som sa det etter som vi ikke selv er lærere, eller så mente hun vel at vår datter måtte lære seg andre dialekter. Ikke vet jeg. Uansett synes jeg hun kunne hørt på oss med en gang så hadde vår datter lært mye mere av det hun skulle lære dette skoleåret. Dialekter står ikke på pensum enda.

Persille1365381127
Skrevet

For oss var det alvorlig at vår datter nesten måtte vente et år før hun skjønte hva læreren sa. Det hadde sikkert du også ment om det var din unge.

Vi klagde gjentatte ganger på dette til læreren og spurte pent om hun kunne legge om dialketen. Enten tålte hun ikke at det var vi som sa det etter som vi ikke selv er lærere, eller så mente hun vel at vår datter måtte lære seg andre dialekter. Ikke vet jeg. Uansett synes jeg hun kunne hørt på oss med en gang så hadde vår datter lært mye mere av det hun skulle lære dette skoleåret. Dialekter står ikke på pensum enda.

Jeg tror det handler mer om dårlig kommunikasjon enn uvilje for å være helt ærlig...

Og jeg kan se mange grunner til at det ikke ble fulgt opp umiddelbart, kanskje ble henvendelsen ikke formidlet på en spesielt imøtekommende måte, kanskje så hun ikke problemet i den grad dere gjorde, kanskje datteren din sliter med andre/flere ting - ikke vet jeg.

Men dette handler ikke om å være verdensmester i mine øyne.

Gjest vis ydmykhet
Skrevet

Jeg tror det handler mer om dårlig kommunikasjon enn uvilje for å være helt ærlig...

Og jeg kan se mange grunner til at det ikke ble fulgt opp umiddelbart, kanskje ble henvendelsen ikke formidlet på en spesielt imøtekommende måte, kanskje så hun ikke problemet i den grad dere gjorde, kanskje datteren din sliter med andre/flere ting - ikke vet jeg.

Men dette handler ikke om å være verdensmester i mine øyne.

Det må være det verste jeg har hørt på lenge. Mener du at læreren ikke trenger å tenke på hva som er barnets beste om foreldrene ikke har sagt det på en imøtekommende måte? Skal barnet straffes ved og ikke få den hjelpen det trenger bare p.g.a læreren ble fornærmet? Nei vet du hva da har læreren et stort problem. Når det er sagt mener jeg vi klagde på en pen måte men det bør ikke være noe krav. Barnets beste skal uansett gjelde.

Persille1365381127
Skrevet

Det må være det verste jeg har hørt på lenge. Mener du at læreren ikke trenger å tenke på hva som er barnets beste om foreldrene ikke har sagt det på en imøtekommende måte? Skal barnet straffes ved og ikke få den hjelpen det trenger bare p.g.a læreren ble fornærmet? Nei vet du hva da har læreren et stort problem. Når det er sagt mener jeg vi klagde på en pen måte men det bør ikke være noe krav. Barnets beste skal uansett gjelde.

Du får lese hva jeg skriver, det handler om kommunikasjon.

Om man vil oppnå noe henvender man seg høflig og spør pent, om du snakket til henne slik du skriver til meg - så skjønner jeg godt at hun tolket dette mer som ditt problem enn barnets.

For alt jeg vet kan hun ha snakket med barnet flere ganger, ikke i plenum, uten at det har vært noe problem - men at datteren din har problemer med å konsentrere seg og høre etter når det er flere ting som skjer i rommet.

Som sagt, mange aspekter.

Gjest vis ydmykhet
Skrevet

Du får lese hva jeg skriver, det handler om kommunikasjon.

Om man vil oppnå noe henvender man seg høflig og spør pent, om du snakket til henne slik du skriver til meg - så skjønner jeg godt at hun tolket dette mer som ditt problem enn barnets.

For alt jeg vet kan hun ha snakket med barnet flere ganger, ikke i plenum, uten at det har vært noe problem - men at datteren din har problemer med å konsentrere seg og høre etter når det er flere ting som skjer i rommet.

Som sagt, mange aspekter.

Jeg sa det pent selv om jeg kan nok ha virket irritert ettersom det ikke ble tatt på alvor etter å ha bedt henne kommunisere enklere for mi datter. Det skal ikke handle om kommunikasjon mellom foreldre og lærer men om hva som er barnets beste.

En mor har mye mere tid til sitt barn enn en lærer ettersom læreren har mange flere barn å forholde seg til. En mor har kjent barnet sitt hele livet siden det var en liten spire.

Å konkludere med at moren har problemer bare fordi man har fått kritikk og blitt fornærmet er så uprofesjonellt som det går ann å bli. Hårresiende at du kan uttale deg sånn.

Persille1365381127
Skrevet

Jeg sa det pent selv om jeg kan nok ha virket irritert ettersom det ikke ble tatt på alvor etter å ha bedt henne kommunisere enklere for mi datter. Det skal ikke handle om kommunikasjon mellom foreldre og lærer men om hva som er barnets beste.

En mor har mye mere tid til sitt barn enn en lærer ettersom læreren har mange flere barn å forholde seg til. En mor har kjent barnet sitt hele livet siden det var en liten spire.

Å konkludere med at moren har problemer bare fordi man har fått kritikk og blitt fornærmet er så uprofesjonellt som det går ann å bli. Hårresiende at du kan uttale deg sånn.

Du får mene hva du vil, jeg sier jeg har forståelse for at enkelte kan reagere dersom du tiltaler folk slik du skriver her.

Jeg opplever deg som aggresiv, negativ, delvis "sneversynt" og svært generaliserende.

Jeg sier bare at jeg ikke vet bakgrunnen for lærerens vurdering, og selv om det kan hende du har rett - så kan det også hende at hun oppfatter situasjonen annerledes enn deg.

Jeg har jobbet nok med foreldre til å vite at man må være langt mer pedagogisk med dem enn med barna, og at ting som barna ikke enser engang kan være enormt problematisk for foreldrene. På samme måte som barna kan ha alvorlige problemer uten at foreldrene ser/forstår det.

Jeg opplever ikke denne situasjonen som en verdensmester-situasjon.

Gjest vis ydmykhet
Skrevet

Du får mene hva du vil, jeg sier jeg har forståelse for at enkelte kan reagere dersom du tiltaler folk slik du skriver her.

Jeg opplever deg som aggresiv, negativ, delvis "sneversynt" og svært generaliserende.

Jeg sier bare at jeg ikke vet bakgrunnen for lærerens vurdering, og selv om det kan hende du har rett - så kan det også hende at hun oppfatter situasjonen annerledes enn deg.

Jeg har jobbet nok med foreldre til å vite at man må være langt mer pedagogisk med dem enn med barna, og at ting som barna ikke enser engang kan være enormt problematisk for foreldrene. På samme måte som barna kan ha alvorlige problemer uten at foreldrene ser/forstår det.

Jeg opplever ikke denne situasjonen som en verdensmester-situasjon.

Jeg bryr meg overhode ikke om hvordan du opplever meg. At jeg faktisk opplever deg som arrogant og svært var for kritikk er jo heller ikke intersant i denne saken.

Det som er viktig er at lærere må begynne å høre mere på de som kjenner barnet best. Jeg vet om flere foreldre som føler de ikke blir hørt om de gir skolen kritikk. Noen opplever til og med at læreren lar dette gå utover barna negativt og foreldrene blir trakkasert. Lærere som gjør slikt burde fått sparken på dagen.

Gjest vis ydmykhet
Skrevet

Jeg bryr meg overhode ikke om hvordan du opplever meg. At jeg faktisk opplever deg som arrogant og svært var for kritikk er jo heller ikke intersant i denne saken.

Det som er viktig er at lærere må begynne å høre mere på de som kjenner barnet best. Jeg vet om flere foreldre som føler de ikke blir hørt om de gir skolen kritikk. Noen opplever til og med at læreren lar dette gå utover barna negativt og foreldrene blir trakkasert. Lærere som gjør slikt burde fått sparken på dagen.

MEner du også at lærerne skal ha rett til å mobbe om de klager på at barnet deres blir mobbet? Så ille kan det være:

http://www.bt.no/lokalt/hordaland/article310121.ece

Gjest mora2
Skrevet

Jeg synes stort sett de nye lærerene er de beste...

Men finnes sikkert unntak.

Jeg har jobbet med flere nyutdannede sykesøstre.

Mange av de ble hvertfall høye på pæra....

Hun ene var med oss ut å røykte hver dag, men da hun bestod eksamen ville hun ikke vise seg med oss...

Da var ingen av oss gode nok lengre....

Gjest Aimabel
Skrevet

''Jeg tror i hvert fall ikke at evnen til å samarbeide med foreldre er noe som henger entydig sammen med alder eller erfaring.''

Jeg tør påsta at det nesten ikke har noe med verken alder eller erfaring å gjøre - men generell evne til samarbeid, altså en personlig egenskap.

Enig!

Gjest Aimabel
Skrevet

Sånn vil det alltid være for de som jobber med mennesker. lærere, leger, sykepleiere osv, det må finne seg i å motta mye misnøye og kritikk.

Greit nok, men jeg jeg reagerer også på at trådstarteren legger frem en generell påstand der hun slår alle nyutdannede under en kam, når det dette egentlig dreier seg om er et enkelt tilfelle.

Persille1365381127
Skrevet

''At jeg faktisk opplever deg som arrogant og svært var for kritikk er jo heller ikke intersant i denne saken''

Har du kritisert meg?

Såvidt meg bekjent var det jeg som var uenig med deg nå? Det er ingenting å kritisere meg på her, jeg oppfatter situasjonen annerledes enn deg - verre er det ikke.

Og jeg synes ikke den er like alvorlig som deg. Om det er det du mener du har kritisert meg for så har jeg ikke oppfattet det en gang :)

Skrevet

Jeg synes stort sett de nye lærerene er de beste...

Men finnes sikkert unntak.

Jeg har jobbet med flere nyutdannede sykesøstre.

Mange av de ble hvertfall høye på pæra....

Hun ene var med oss ut å røykte hver dag, men da hun bestod eksamen ville hun ikke vise seg med oss...

Da var ingen av oss gode nok lengre....

''Jeg har jobbet med flere nyutdannede sykesøstre. Mange av de ble hvertfall høye på pæra.... Hun ene var med oss ut å røykte hver dag, men da hun bestod eksamen ville hun ikke vise seg med oss... Da var ingen av oss gode nok lengre....''

Men du fikk tatt hevn...

http://blogaboutyou.files.wordpress.com/2007/06/52980271_eac1e7aad1_o.jpg

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...