Gå til innhold

Oppsigelse - sykemelding - gravid

Anbefalte innlegg

Gjest -fortvilet og gravid-
Skrevet

Hei Jeg har jobbet i samme firma i snart seks år. For snart ett år siden fikk jeg en ny kollega som jeg ikke kommer så godt overens med. Hun overser meg og prøver å fryse meg ut overfor de andre. Til slutt gikk det så langt at jeg sa ifra til sjefen. Han og jeg ble enige i at han ikke skulle blande seg inn men la oss forsøke å ordne opp oss imellom. Jeg gjorde det og jeg syntes vi fikk et ok forhold. Så en dag glipper det ut av kollegaen min at sjefen hadde sagt rett ut at jeg ikke likte henne og mange andre ting som jeg aldri hadde sagt. Jeg ble veldig såret og lei meg og etter ett forsøk på å konfrontere sjefen om taushetsbruddet han hadde gjort sa jeg opp min stilling. En uke etterpå finner jeg ut at jeg er gravid. Jeg kjenner også at jeg begynner med bekkenplager som jeg hadde i mott forrige svangerskap for snart 2 år siden. Hva hvis jeg blir sykemeldt i oppsigelsestiden, har jeg da rett på sykepenger frem til jeg går ut i permisjon...? Håper du kan hjelpe meg! mvh Linda

Gjest mandolina
Skrevet

Du har vel rett på sykepenger beregnet ut fra arbeidsløshetstrygden, hvis du ikke klarer å finne deg en annen jobb innen den tid.

Hilsen

Gjest -fortvilet gravid-
Skrevet

Du har vel rett på sykepenger beregnet ut fra arbeidsløshetstrygden, hvis du ikke klarer å finne deg en annen jobb innen den tid.

Hilsen

Men jeg er jo ikke arbeidsledig på det tidspunktet jeg blir sykemeldt, i hele oppsigelsestiden er jeg en arbeidstaker....

Har man ikke rett på sykepenger da?

Man har iallefall rett på å få feriedagene utbetalt eller utsatt

Gjest mandolina
Skrevet

Men jeg er jo ikke arbeidsledig på det tidspunktet jeg blir sykemeldt, i hele oppsigelsestiden er jeg en arbeidstaker....

Har man ikke rett på sykepenger da?

Man har iallefall rett på å få feriedagene utbetalt eller utsatt

Ikke lett å svare, når du ikke gir alle opplysninger.

Jeg svarer ut fra en problemstilling og plutselig forteller du en annen historie og da blir svaret annerledes.

Du finner selv svarene, hvis du leter litt på NAV sine sider.

Hilsen

Skrevet

Ikke lett å svare, når du ikke gir alle opplysninger.

Jeg svarer ut fra en problemstilling og plutselig forteller du en annen historie og da blir svaret annerledes.

Du finner selv svarene, hvis du leter litt på NAV sine sider.

Hilsen

Jeg oppga de samme opplysningen i første mail (sykemeldt i oppsigelsen, ergo arbeidstaker)

Jeg fant selv i Trygderett denne teksten:

Trygderett

Dersom en arbeidstaker blir syk i oppsigelsestiden skal arbeidsgiver betale sykepenger i arbeidsgiverperioden fram til og med siste avtalte arbeidsdag. Under vanlige forhold betaler NAV deretter sykepenger på samme grunnlag som arbeidsgiver har betalt, jf. Folketrygdloven § 8-18.

Gjest mandolina
Skrevet

Jeg oppga de samme opplysningen i første mail (sykemeldt i oppsigelsen, ergo arbeidstaker)

Jeg fant selv i Trygderett denne teksten:

Trygderett

Dersom en arbeidstaker blir syk i oppsigelsestiden skal arbeidsgiver betale sykepenger i arbeidsgiverperioden fram til og med siste avtalte arbeidsdag. Under vanlige forhold betaler NAV deretter sykepenger på samme grunnlag som arbeidsgiver har betalt, jf. Folketrygdloven § 8-18.

Nei, du sa at du hadde sagt opp jobben, og det svarte jeg på.

Hilsen

Skrevet

Hilsen

Hva hvis jeg blir sykemeldt i oppsigelsestiden, har jeg da rett på sykepenger frem til jeg går ut i permisjon...?

Det var det Jeg spurte om da...

Men det er greit, det som er viktig er at systemet er der hvis man har behov for det. Jeg har aldri vært sykemeldt en dag i min 12 års lange karriere så jeg føler meg ikke som noen snylter.

Skrevet

Hilsen

'' Hva hvis jeg blir sykemeldt i oppsigelsestiden, har jeg da rett på sykepenger frem til jeg går ut i permisjon...? ''

Hva var det du ikke skjønte? Hun ga da alle opplysninger i første innlegg...

Skrevet

Hva hvis jeg blir sykemeldt i oppsigelsestiden, har jeg da rett på sykepenger frem til jeg går ut i permisjon...?

Det var det Jeg spurte om da...

Men det er greit, det som er viktig er at systemet er der hvis man har behov for det. Jeg har aldri vært sykemeldt en dag i min 12 års lange karriere så jeg føler meg ikke som noen snylter.

Synes alle relevante opplysninger var der, og jeg synes heller ikke du er noen snylter.

Du kan være sykmeldt i oppsigelsesperioden, og få sykepenger ut fra tidligere inntekt. Dette kan du gjøre fram til du går ut i permisjon, det er NAV som "tar over" når oppsigelsesperioden er over...

Gjest mandolina
Skrevet

'' Hva hvis jeg blir sykemeldt i oppsigelsestiden, har jeg da rett på sykepenger frem til jeg går ut i permisjon...? ''

Hva var det du ikke skjønte? Hun ga da alle opplysninger i første innlegg...

Det er vel allment kjent at en får sykepenger så lenge en har en jobb og det har hun ut oppsigelsestiden. Når oppsigelsestiden er slutt har hun ingen jobb mer og arbeidsgiveren melder henne ut av arbeidstakerregisteret.

Finner hun ikke seg en ny jobb etter det, så er hun arbeidsledig, og hvis hun fortsatt er sykemeldt, så får hun sykepenger etter reglene for arbeidsledige.

Da hun selv har sagt opp jobben har hun karenstid, hvor hun ikke kan få arbeidsledighetstrygd og altså heller ikke sykepenger. Etter karenstiden kan hun få sykepenger etter reglene for arbidsledighetstrygd.

Det var dette svaret jeg gav i forkortet form.

Hilsen

Advokat Thomas Myran
Skrevet

Hei!

Dette reguleres av Ftrl. § 8-3, første ledd:

"Et medlem har rett til sykepenger etter bestemmelsene i dette kapitlet når han eller hun taper pensjonsgivende inntekt (§ 3-15) på grunn av arbeidsuførhet som nevnt i § 8-4. Det ytes likevel sykepenger til et medlem som er for ung til å få fastsatt pensjonsgivende inntekt."

Når oppsigelsestiden er ute, så skyldes jo ikke innektstapet sykdom, men en arbeidskonflikt og oppsigelse, og sykepengerettigheten bortfaller.

Mvh.

Thomas Myran

Advokat

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...