Gå til innhold

Ble tvunget til å si opp jobben gr. mange sjukem

Anbefalte innlegg

Gjest Andrine23
Skrevet

Siden April har jeg slitt en del med kvalme og bekkenplager, grunnet graviditet. Jeg jobber tredjehver helg, og satte meg ikke oppp på noen ekstravakter. De helgene jeg ikke var såpass at jeg klarte jobben som hjelepleier tok jeg ut sjukemld.

Da jeg leverte den siste sjukemeldinga får jeg kjeft fordi jeg ikke leverte langtidssjukemld, men bare kortidssjukemelding ( 3 dager for min del ) fordi huset må betale meg i lønn på dn korte og kommunen betaler for den lange, dermed mente de at jeg hadde kostet de mange penger.

Nå er jeg tvunget til å si opp jobben, eller jobbe helgene som er igjen av året, fordi de mente jeg hadde tatt ut for mange.

men først, jeg tar ikke ut langtidssjukemlder fordi jeg noen dager har kunnet jobbe, og vil ikke si ifra meg den muligheten til å kanskje jobbe noen dager.

hva mener dere om dette ?

jeg er gravid, og blir møtt med ei skyllebøtte med kjeft fordi jeg har vært sjukemeldt noen helger, og de mente jeg ga dem problmer med å finne noen som kunne jobbe for meg, enda jeg da men sjukemelding mange dager før jeg skulle på jobb....

hjelp.....hva skal jeg gjøre ?? har de rett til å tvinge meg til å jobbe når jeg ikke er istand ??

Gjest hallosann
Skrevet

Jeg synes innlegget ditt er veldig uklart. Jobber du bare hver 3 helg? Eller jobber du der ellers også? Er det egenmeldinger du har brukt opp i tillegg til at du nå sykemelder deg hver 3. uke (helg) ?.

Jeg får ikke helt sammenhengen her, men i det store og det hele er det vel slik at arbeidsgiver ikke kan tvinge deg til noe som helst hvis du har en arbeidskontrakt og får sykemelding hos legen. Men at det er vanskelig for en arbeidsgiver og forholde seg til noen som arbeider i helgene og stadig er borte - det forstår jeg.

Gjest Andrine23
Skrevet

Jeg synes innlegget ditt er veldig uklart. Jobber du bare hver 3 helg? Eller jobber du der ellers også? Er det egenmeldinger du har brukt opp i tillegg til at du nå sykemelder deg hver 3. uke (helg) ?.

Jeg får ikke helt sammenhengen her, men i det store og det hele er det vel slik at arbeidsgiver ikke kan tvinge deg til noe som helst hvis du har en arbeidskontrakt og får sykemelding hos legen. Men at det er vanskelig for en arbeidsgiver og forholde seg til noen som arbeider i helgene og stadig er borte - det forstår jeg.

Jeg har brukt egenmeldning en gang, og blitt sykemeldt 2 helger. Jeg har vært borte grunnet graviditet, og har aldri vært borte fra jobben før dette.

Siden april har jeg ikke tatt på meg vakter slik jeg pleier å gjøre, brukte å ta på meg de vaktene som var mulig å ta, som tilsvarte nesten 100 % stilling. Jeg har tatt på meg vakter som jeg føler at jeg klarte.

Men de mente at jeg skulle ta ut langtidssjukemeldign, til tross for at jeg hadde jobbet vakter i mellom helgene. Fordi da slapp huset å betale, fordi de må betale for korte sjukemeldinger, og kommunen for langtidsjukemeldinger....

Skrevet

Du er ganske godt beskyttet av regelverket når du er gravid.

Snakk med fagforeningen din. Selv om du ikke er organisert selv, kan de sikkert gi deg informasjon om hva som er lovlig og ikke. Ikke la deg presse til å skrive under på noe som helst.

Tinkebøtta
Skrevet

Arbeidsgiver kan ikke tvinge deg til å si opp jobben fordi du har for mange sykemeldinger. Dette må du under ingen omstendighet godta.

På den annen side skjønner jeg at arbeidsgiver blir frustrert over det økonomiske i mange korttidssykemeldinger. Snakk med legen din om aktiv sykemelding kan være noe for deg. Da er du "fast sykmeldt" over en lengre periode, men kan jobbe mer av og på ettersom formen tillater. Dette bør ihvertfall hjelpe på det økonomiske aspektet for arbeidsgiver, om enn ikke det praktiske i å finne en helgeerstatter.

Gjest minnah
Skrevet

Jeg har brukt egenmeldning en gang, og blitt sykemeldt 2 helger. Jeg har vært borte grunnet graviditet, og har aldri vært borte fra jobben før dette.

Siden april har jeg ikke tatt på meg vakter slik jeg pleier å gjøre, brukte å ta på meg de vaktene som var mulig å ta, som tilsvarte nesten 100 % stilling. Jeg har tatt på meg vakter som jeg føler at jeg klarte.

Men de mente at jeg skulle ta ut langtidssjukemeldign, til tross for at jeg hadde jobbet vakter i mellom helgene. Fordi da slapp huset å betale, fordi de må betale for korte sjukemeldinger, og kommunen for langtidsjukemeldinger....

Arbeidsgiver kan ikke tvinge deg til å slutte. Som ansatt er du beskyttet på så å si alle bauger og kanter, og du har din fulle rett til å bruke egenmeldinger når du ikke er frisk.

Jeg forstår det sånn at du frivillig har tatt på deg vakter tidligere, og at de ikke er en del av arbeidsavtalen din? Og at arbeidsgiver misliker at du nå ikke frivillig tar på deg like mye som før? Det er i så fall helt hårreisende oppførsel av arbeidsgiver.

Det stemmer at arbeidsgiver må betale en del for sykemeldinger, men slik er reglene, og ikke noe du skal lide for ved å bli bedt om å si opp jobben.

Slik jeg forstår deg har du en forferdelig dårlig arbeidsgiver, men siden du er gravid må du ikke finne på å si opp nå - du må opparbeide grunnlag for stønad når du går ut i permisjon. Dette vet du jo. Om situasjonen er såpass ubehagelig at du har vanskeligehter med å gå på jobben, bør du som andre her foreslår ta kontakt med en evt fagforening, kanskje verneombudet på jobb - eller rett og slett følge oppfordringen om å gå til legen og snakk om situasjonen. Kanskje er det best at du blir langtidssykmeldt.

Ellers har gravide mange rettigheter om tilrettelegging på jobb, der dette er mulig.

Gjest minnah
Skrevet

Arbeidsgiver kan ikke tvinge deg til å si opp jobben fordi du har for mange sykemeldinger. Dette må du under ingen omstendighet godta.

På den annen side skjønner jeg at arbeidsgiver blir frustrert over det økonomiske i mange korttidssykemeldinger. Snakk med legen din om aktiv sykemelding kan være noe for deg. Da er du "fast sykmeldt" over en lengre periode, men kan jobbe mer av og på ettersom formen tillater. Dette bør ihvertfall hjelpe på det økonomiske aspektet for arbeidsgiver, om enn ikke det praktiske i å finne en helgeerstatter.

"På den annen side skjønner jeg at arbeidsgiver blir frustrert over det økonomiske i mange korttidssykemeldinger."

den ser jeg også, men dette er ikke den type frustrasjon arbeidsgiver skal tømme utover arbeidstakeren. Dette er et gode man har som arbeidstaker. Og jeg vet godt hva dette innebærer, jeg er delvis arbeidsgiver selv. Høres slett ikke bra ut :-(

Gjest Mona 38
Skrevet

En arbeidsgiver vil alltid tenke på sin egne interesser først. Sympati og forståelse skal man desverre lete lenge etter. Arbeidsgiver ser stort sett bare hull i turnusen.

Ta kontakt med fastlegen din, og få råd av han/henne.

Du skal ikke under noen omstendigheter si opp jobben p.g.a. dette.

Når man er gravid kan det bli en god del mer sykefravær, og det burde arbeidsgiveren din vite.

Du er ansatt hver 3 helg, og har sånn jeg forstår deg vært borte 3 helger siden april. Hvis arbeidsgiveren din ikke kan dekke opp dette, så må han/hun ha lykke til i ferieavviklingen!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...