Gå til innhold

Ref. gårsdagens diskusjon om lærere/foreldre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mener du virkelig at alle normale normer og regler i et samfunn må være skrevet ned for at du skal akseptere dem? At det ikke kan forventes at du bruker normal sunn fornuft?

Alle oppegående normale mennesker skjønner at man ikke skal dele ut noe som er attraktivt til åtte av ti mennesker, barn eller voksne, i påsyn av alle.

Det er forsåvidt greit at man kan være ubetenksom og gjøre en feil, men da går man ikke etter den som har varslet feilen og anmelder dem i etterkant.

Jeg har ikke sagt et kvidder om det du skriver.

Jeg sier at det er drøyt av deg å påstå at ALLE vet, når en regel IKKE FINNES. Det er opp til foreldrene i en gruppe/trinn å finne regler.

Selv om du og jeg vet hva som er vanlig praksis (i gruppene til våre barn - det kan variere det også), så er det ikke en selvfølge at 100% av alle andre foreldre tenker likedan som hverken deg eller meg.

Amen.

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1215522460' post='3917146]

Jeg sier at det er drøyt av deg å påstå at ALLE vet, når en regel IKKE FINNES. Det er opp til foreldrene i en gruppe/trinn å finne regler.

Selv om du og jeg vet hva som er vanlig praksis (i gruppene til våre barn - det kan variere det også), så er det ikke en selvfølge at 100% av alle andre foreldre tenker likedan som hverken deg eller meg.

Amen.

Jeg husker at det var masse jeg lurte på av alle mulige praktiske ting med det første barnet, i de første settingene (barnehage/skole etc)...

Og jeg ser av og til at det spørres om de samme tingene her.

Nå når jeg har tenåringer kan jeg knapt komme på alle de tingene man har lurt på opp gjennom tiden. Man vet sjelden ting før man har kommet opp i en lignende situasjon før, og derved har tenkt igjennom den.

Skrevet

Jeg husker at det var masse jeg lurte på av alle mulige praktiske ting med det første barnet, i de første settingene (barnehage/skole etc)...

Og jeg ser av og til at det spørres om de samme tingene her.

Nå når jeg har tenåringer kan jeg knapt komme på alle de tingene man har lurt på opp gjennom tiden. Man vet sjelden ting før man har kommet opp i en lignende situasjon før, og derved har tenkt igjennom den.

Enig :o)

Persille1365381127
Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1215522460' post='3917146]

Amen.

Jeg anser det faktisk som en selvfølge at voksne klarer å tenke at de ikke deler ut noe attraktivt til åtte av ti barn - uansett hva :)

Skrevet

Jeg anser det faktisk som en selvfølge at voksne klarer å tenke at de ikke deler ut noe attraktivt til åtte av ti barn - uansett hva :)

Nå har ikke jeg fulgt med i hele saken her....men:

Jeg er enig i at hvis en forelder sitter hjemme og skriver invitasjoner til noen av ungene i klassen og vurderer om det er lurt å levere dem mens andre ser på, så er det noe folk burde vite ikke er smart.

Men jeg holder åpent for at sånt kan skje uten at man tenker igjennom det på forhånd, første gangen man gjør sånt, uten å ha lest alle fasitene på DOL osv.

At man skriver invitasjonene og tar dem med for å levere dem uten å tenke igjennom settingen på forhånd. Jeg ville nok tenkt igjennom det på forhånd, men det finnes så mange slags folk, både impulsive, gjennomtenkte, kjempesmarte og ikke fullt så smarte.

Skrevet

Men det _er_ tydeligvis ikke så selvføleglig, da, siden slike saker kommer opp i media. :)

Persille1365381127
Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1215599606' post='3917591]

Men det _er_ tydeligvis ikke så selvføleglig, da, siden slike saker kommer opp i media. :)

Og jeg er ganske sikker på at det kom opp fordi han anmeldte dem!

Hadde han innrømmet sin egen feil, og latt det bli med det - så hadde vi ikke hørt noe. I stedet går han ut og klandrer skolen for at han ikke får invitere hvem han vil - når det faktisk ikke har vært tema i det hele tatt.

Persille1365381127
Skrevet

Nå har ikke jeg fulgt med i hele saken her....men:

Jeg er enig i at hvis en forelder sitter hjemme og skriver invitasjoner til noen av ungene i klassen og vurderer om det er lurt å levere dem mens andre ser på, så er det noe folk burde vite ikke er smart.

Men jeg holder åpent for at sånt kan skje uten at man tenker igjennom det på forhånd, første gangen man gjør sånt, uten å ha lest alle fasitene på DOL osv.

At man skriver invitasjonene og tar dem med for å levere dem uten å tenke igjennom settingen på forhånd. Jeg ville nok tenkt igjennom det på forhånd, men det finnes så mange slags folk, både impulsive, gjennomtenkte, kjempesmarte og ikke fullt så smarte.

Jeg er HELT enig at enkelte kanskje ikke tenker over det, og gjør en sånn feil - og det er ikke det jeg kritiserer.

Det jeg synes er fullstendig idiotisk i denne saken er at han går ut og anmelder skolen når de sier det ikke er greit! Han burde faktisk skjønne at dette ikke var en ok ting å gjøre, helt greit at han ikke ville invitere alle - men måten det ble gjort på var feil. Hadde han bare tenkt det, og ikke lagd noe bråk av det - så hadde jeg viet saken en tanke.

Men; så anmelder han skolen, og går ut i media og lager en stor sak ut av at skolen nekter ham å invitere hvem han vil - hvilket de aldri har gjort, de har bare sagt han må dele ut invitasjonene et annet sted.

Og det er DA jeg reagerer. Ikke for at han gjorde en feil, det kan alle gjøre, selvfølgelig. Det er det at han skal henge ut skolen for dette, en sak som _egentlig_ handler om sunn fornuft.

Skrevet

Og jeg er ganske sikker på at det kom opp fordi han anmeldte dem!

Hadde han innrømmet sin egen feil, og latt det bli med det - så hadde vi ikke hørt noe. I stedet går han ut og klandrer skolen for at han ikke får invitere hvem han vil - når det faktisk ikke har vært tema i det hele tatt.

Enig i den biten. Men jeg synes fortsatt at det er merkelig at du mener at ALLE vet, særs når det er svært variabelt med info, samt ingen regler.

Persille1365381127
Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1215603742' post='3917625]

Enig i den biten. Men jeg synes fortsatt at det er merkelig at du mener at ALLE vet, særs når det er svært variabelt med info, samt ingen regler.

Nå er du bare vanskelig.

Jeg (som i bare jeg) mener at dette inngår i sunn fornuft, og er noe alle vet.

De som ikke vet, eller ikke skjønner, de mangler noe - og må bli irettesatt på det. Det er helt greit, de kan antagelig ikke noe for det.

Men når man da går ut å angriper irettesetteren - så vipper det over til idioti hos meg, og jeg velger å si "dette er noe alle vet".

Det er ikke det samme som at absolutt alle i hele verden vet det, men det samme som at "alle" vet at ikke Norge er hovedstaden i Sverige, eller at tykkelsen på ledningen ikke har noe med mengde data det er mulig å overføre å gjøre, eller at ikke alle nordlendinger har reinsdyr.

Gidder du å gjøre en bitteliten innsats for å lese sammenhengen i det jeg skriver, fremfor å tolke hvert eneste ord for seg?

Skrevet

Jeg er HELT enig at enkelte kanskje ikke tenker over det, og gjør en sånn feil - og det er ikke det jeg kritiserer.

Det jeg synes er fullstendig idiotisk i denne saken er at han går ut og anmelder skolen når de sier det ikke er greit! Han burde faktisk skjønne at dette ikke var en ok ting å gjøre, helt greit at han ikke ville invitere alle - men måten det ble gjort på var feil. Hadde han bare tenkt det, og ikke lagd noe bråk av det - så hadde jeg viet saken en tanke.

Men; så anmelder han skolen, og går ut i media og lager en stor sak ut av at skolen nekter ham å invitere hvem han vil - hvilket de aldri har gjort, de har bare sagt han må dele ut invitasjonene et annet sted.

Og det er DA jeg reagerer. Ikke for at han gjorde en feil, det kan alle gjøre, selvfølgelig. Det er det at han skal henge ut skolen for dette, en sak som _egentlig_ handler om sunn fornuft.

Jeg er sannelig også enig i at det var tåpelig av ham å anmelde det.

Det jeg reagerte på var at du sa at ALLE måtte da vite...osv.

Persille1365381127
Skrevet

Jeg er sannelig også enig i at det var tåpelig av ham å anmelde det.

Det jeg reagerte på var at du sa at ALLE måtte da vite...osv.

Men det var basert på at alle enten vet det, eller ser logikken i det når de blir fortalt det :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...