Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest solfrid sødal

heia... du... jeg er 20 år og har slitt med spisevegring siden jeg var 12. har vært innom sykehuset en rekke ganger for å få næring via sonde. nå har jeg vært på bedringens vei temmelig lenge, men så stopper det opp. å så går æ bare opp i vekt. nå veier æ 65 kg. er 174 cm høy.. æ det normalt?? å hva kan jeg gjøre for å gå ned litt i vekt igjen, uten å gjøre det på den usunne måten m å spy, bruke avføringstabeletter osv??? jeg spiser heller ikke kjøtt... hvordan kan jeg få inn det nødvendige inntaket av protein??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/309626-mat-og-ern%C3%A6ring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Cathrine Borchsenius, Klinisk ernæringsfysiolog

Hei Solfrid!

Så fint å høre at du har klart å bli så mye bedre! Skjønner ikke helt hva du mener med at det har stoppet opp, for du har jo en fin vekt i forhold til høyden din. En vekt på 65 kilo når du er 174 cm høy er helt normalt. Du har da en BMI på 21,5 noe som er helt perfekt! Jeg syns derfor absolutt ikke at du skal gå ned i vekt. Som du selv vet det det dumt å begynne å tulle med vekten nå som du har blitt så bra! Hvis du er redd for å gå videre opp i vekt kan det være lurt å fokusere litt på trening. Trening vil hjelpe deg med å opprettholde/bygge opp muskler, holde en fin vekt, og vil dessuten gi deg både overskudd og selvtilitt. Men som med mat så gjelder det selvfølgelig at du ikke overdriver! For mye trening er selvfølgelig heller ikke bra for deg!

Det er ikke noe problem å få seg nok protein selv om man ikke spiser kjøtt. Protein får du også gjennom fisk, kylling, skalldyr, egg, belgfrukter og melkeprodukter. Visste du forresten at magre melkeprodukter er med på å holde vekten stabil? Melk er dessuten viktig for å unngå beinskjørhet, noe du som har hatt anoreksi bør være litt ekstra bevisst på.

Ønsker deg lykke til, og nok en gang: Du trenger IKKE å gå ned i vekt!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/309626-mat-og-ern%C3%A6ring/#findComment-2525725
Del på andre sider

Hei Solfrid!

Så fint å høre at du har klart å bli så mye bedre! Skjønner ikke helt hva du mener med at det har stoppet opp, for du har jo en fin vekt i forhold til høyden din. En vekt på 65 kilo når du er 174 cm høy er helt normalt. Du har da en BMI på 21,5 noe som er helt perfekt! Jeg syns derfor absolutt ikke at du skal gå ned i vekt. Som du selv vet det det dumt å begynne å tulle med vekten nå som du har blitt så bra! Hvis du er redd for å gå videre opp i vekt kan det være lurt å fokusere litt på trening. Trening vil hjelpe deg med å opprettholde/bygge opp muskler, holde en fin vekt, og vil dessuten gi deg både overskudd og selvtilitt. Men som med mat så gjelder det selvfølgelig at du ikke overdriver! For mye trening er selvfølgelig heller ikke bra for deg!

Det er ikke noe problem å få seg nok protein selv om man ikke spiser kjøtt. Protein får du også gjennom fisk, kylling, skalldyr, egg, belgfrukter og melkeprodukter. Visste du forresten at magre melkeprodukter er med på å holde vekten stabil? Melk er dessuten viktig for å unngå beinskjørhet, noe du som har hatt anoreksi bør være litt ekstra bevisst på.

Ønsker deg lykke til, og nok en gang: Du trenger IKKE å gå ned i vekt!

Så vidt jeg vet er kylling kjøtt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/309626-mat-og-ern%C3%A6ring/#findComment-2525757
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...