Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mener at når folk forklarer hvorfor de velger å gjøre ditt og datt, og de selv om de er fullstendig ærlige med seg selv og omverdenen, så kan de godt ha en helt annen motivasjon enn den de går ut med og tror på.

Ta for eksempel Per, som gav femti kroner til en humanitær organisasjon som samlet inn penger. Han forklarte til kona Monica at han gjorde det fordi han syns synd på de sultende barna i Afrika. Han var også overbevist om at det var derfor. Jeg tror tilfellet godt kan være at Per bare ikke ville fremstå som en hjertesløs egoist ovenfor bøssebæreren.

Eller ta Pål, som har falt hodestups forelsket i Inger. Inger elsker Ramones, mens Pål har aldri hørt på punkrock tidligere. Plutselig fatter Pål en gryende interesse for Ramones og punkrock, og han tror jo dette kommer av at han aldri har hørt ordentlig nok på det tidligere for å virkelig skjønne musikken. Mens realiteten godt etter min mening kan være det at han trenger flere felles interesser med Inger, slik at hans sjanser til å innøyne seg der i gården øker.

Hva tror dere?

• Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

2

• orpah

1

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Eg kjenner hverken Per eller Pål, så det kan eg ikkje uttale meg om, men eg syns 50 kroner var litt lite om han ville hjelpe "barna i Afrika", og Ramones var ett bra band så det er mulig han likte de.

Eg hører ikkje på Ramones lenger, foretrekker Giuseppe Verdi.

Skrevet

Eg kjenner hverken Per eller Pål, så det kan eg ikkje uttale meg om, men eg syns 50 kroner var litt lite om han ville hjelpe "barna i Afrika", og Ramones var ett bra band så det er mulig han likte de.

Eg hører ikkje på Ramones lenger, foretrekker Giuseppe Verdi.

Bæhæ, Geir har gått soft. =)

Skrevet

Jeg tror det samme som deg.

Jeg kan mao. ikke vite om jeg er en moralsk person...

Skrevet

Skremmende, ikke sant?

Både ja og nei.

Vi må gi og ta og innordne oss "reglene", men det finnes grenser.

Skrevet

Kan du ikke?

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Jeg vet heller ikke om jeg er moralsk person. Jeg har ikke tenkt på det

Mer interessant å tenke på andre ting.

Skrevet

Både ja og nei.

Vi må gi og ta og innordne oss "reglene", men det finnes grenser.

Tenk om jeg er en ond person med et latent, gryende ønske om verdensherredømme... alt jeg gjør er en del i en stor plan for å oppnå dette...

Ikke at jeg er så vellykka, men teori er teori. =)

Skrevet

Kan du ikke?

Nei, føler ikke jeg kan vite det. Tenk om jeg i virkeligheten plager andre...

Skrevet

Jeg vet heller ikke om jeg er moralsk person. Jeg har ikke tenkt på det

Mer interessant å tenke på andre ting.

Viktig å være moralsk, da.

Skrevet

Tenk om jeg er en ond person med et latent, gryende ønske om verdensherredømme... alt jeg gjør er en del i en stor plan for å oppnå dette...

Ikke at jeg er så vellykka, men teori er teori. =)

Du hadde vel visst om det om du hadde hatt ønske om verdensherredømme?

Skrevet

Nei, føler ikke jeg kan vite det. Tenk om jeg i virkeligheten plager andre...

Det gjelder oss alle. Kan godt være jeg plager noen uten å vite om det selv. Noen ganger vet jeg det, andre ganger kan det være at jeg ikke er klar over det selv.

Man får jo bare prøve å gjøre så godt man kan om man ikke øsnler å plage noen. Kan ikke tenkte for mye på dette. Da plager man ihverfall seg selv.

Skrevet

Du hadde vel visst om det om du hadde hatt ønske om verdensherredømme?

Jeg tror ikke det hadde vært sikkert. Hjernen er en komplisert mekanisme. Den er helt sikkert i stand til å fortrenge det at jeg hadde hatt et slikt ønske, slik at jeg var i bedre stand til å skjule slike despot-fantasier for omverdenen...

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Viktig å være moralsk, da.

For hvem?

Hvem avgjør hva som er moralsk?

Skrevet

Jeg tror ikke det hadde vært sikkert. Hjernen er en komplisert mekanisme. Den er helt sikkert i stand til å fortrenge det at jeg hadde hatt et slikt ønske, slik at jeg var i bedre stand til å skjule slike despot-fantasier for omverdenen...

Det er meget mulig at din hjerne er litt mer komplisert enn min:-)

Skrevet

Det er meget mulig at din hjerne er litt mer komplisert enn min:-)

Ganske enkelt å finne ut "what makes me tick"... =P

Skrevet

For hvem?

Hvem avgjør hva som er moralsk?

Det er viktig for meg.

Det er logikken som avgjør hva som er riktig og galt. Den rene tanke. Fornuften.

Skrevet

Det gjelder oss alle. Kan godt være jeg plager noen uten å vite om det selv. Noen ganger vet jeg det, andre ganger kan det være at jeg ikke er klar over det selv.

Man får jo bare prøve å gjøre så godt man kan om man ikke øsnler å plage noen. Kan ikke tenkte for mye på dette. Da plager man ihverfall seg selv.

Ja, det er jo uansett handlingen som teller. =)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...