Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, men det blir noe helt annet.

Jeg tenker veldig ofte over at jeg ikke har noen fri vilje.

''Jeg tenker veldig ofte over at jeg ikke har noen fri vilje.''

Hvis man forestiller seg at det som nå er målbart i naturen og det allment sansbare er det eneste som finnes, kan mennesker umulig ha fri vilje fordi alle observasjoner knyttet til det målbare og allment sansbare ikke har andre erfaringer. Da hevder man i så fall et reduksjonistisk syn.

All strafferett bygger på at onde handlinger i prinsippet kan unngås. Da vil strafferetten forsøke å framtvinge en atferdsendring. Det blir håpløst å bruke strafferett på mennesker for å få dem til å endre atferd om de ikke har mulighet til det.

Mennesker uten fri vilje, altså at de ikke har muligheter til å unngå å gjøre onde handlinger, er å sammenligne med roboter. Og straffe maskiner er like tåpelig som å gi et spark til en bil som ikke vil starte. Et slikt reduksjonistisk syn betyr også at menneskers egenverdi og menneskeverd reduseres til den økonomiske fordelen de representerer for omgivelsene. Det vil si at menneskeverdet i så fall er kun en ren markedsverdi.

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Aliza1365380759

20

• jubalong70

1

Skrevet

Nei. Det er ingen automatikk i dette.

Jeg mener man bør straffe kriminelle fordi det i praksis medfører noe positivt, for samfunnet og for flertallet av de som bor der. Selv om de egentlig ikke kan noe for at de er kriminelle, selv om de bare rett og slett er uheldige som har blitt skapt til monstre av det selvrettferdige samfunnet.

Menneskets verdi består også. Ta f.eks. mennesker som er så hardt skadet eller syke at de ikke kan utføre selvstendige handlinger - disse har jo fortsatt like stor verdi for vanlig tenkende mennesker. Så det spiller rett og slett ingen rolle om vi kun er roboter.

Mange filosofer mener at spørsmålet om fri vilje ikke er svart-hvitt, at vi enten har fri vilje eller vi har det ikke. De sier vi sannsynligvis har en delvis fri vilje. Mye av menneskers handlingsmønster er tidlig fastlagt i vår personlighet og vi hander i stor grad ut fra et handlingsmønster som vil passe inn med egen personlighet. I dette ligger en begrensning for viljen. Vilje kan beskrives slik: De fleste er i stand til å vurdere om handlinger er etisk holdbare og greier vanligvis å handle i tråd med de vurderingene. At vi svikter i forhold til handlinger ut fra disse vurderingene kan delvis forklares ut fra at vi ikke har helt fri vilje.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...