Gå til innhold

Kan jeg si ja takk?

Anbefalte innlegg

Gjest tuttamatilda
Skrevet

Jeg hadde blitt hoppende glad for et slikt tilbud!

Hadde ikke vært tvil i min sjel rett og slett :D

Ps. Min mor er en tusen ganger bedre husmor enn det jeg _noensinne_ blir. Og jeg vet at det hadde gledet henne å glede meg/oss på den måten.

Jeg stiller opp for henne/dem på andre måter selvsagt :)p.

• Svar 63
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Babette

6

• frosken

3

• Lillemus

2

• annegunn

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest tuttamatilda
Skrevet

Siden du spør synes jeg det er helt på trynet. Dere er unge og friske og har store unger som kan hjelpe til. La den eldre generasjon nyte pensjonisttilværelsen. Og om noen år er det heller dere som bør hjelpe henne.

På trynet?

Skjønner at det kan være det i noen tilfeller, men å si det på generell basis?

Min mor er supersprek, føler seg langt unna oss, får aldri sittet barnevakt, aldri invitert oss på søndagsmiddager etc etc.

Når hun er på besøk, tar hun helvask av huset. Det er ikke noet hun _må_ gjøre, eller noe jeg hinter om at hun _skal_ gjøre. Hun gjør det av egen fri vilje og fordi hun har lyst. Godt mulig at noen syns det er på trynet, men her er vil alle fornøyde. Hun fordi hun føler at hun _endelig_ kan "gjøre noe for oss" og jeg fordi huset skinner. I løpet av ferien prøver jeg å "dulle" så godt jeg kan med henne ellers.

Vi går tur i lag, vi går på kino, vi spiser god mat, vi tar oss en shoppingtur (gjerne med et frisørbesøk på kjøpet) etc etc.

Vi bidrar hos hverandre med hver våre "sterke" sider.

Gjest ViViola
Skrevet

For min egen del hadde svaret vært enkelt: NEI!

Det har ingenting med at jeg vil ha min egen møkk å drive med, men jeg hadde ikke orket at min mor skulle få et så intimt forhold til mitt hus/mitt hjem. Jeg har heller ingen ting spesielt hemmelig i skuffer og skap, men jeg har en intimsone som ville bli tråkket over av en slik avtale.

Vaskehjelp hadde vært svært deilig (men ikke _hver_ uke, liksom), men det hadde ikke blitt noen slektning av oss.

Gjest tuttamatilda
Skrevet

For meg handler dette om holdninger og moral. Jeg vil ønske at min mor skal ha en annen tilknytning til min familie enn at hun skal være vaskehjelpen. Hvis jeg hadde vært i din situasjon, så ville jeg forlangt at ungene hjalp til med renhold i stedet for at din mor skal gjøre det.

Jeg er klar over at mange har andre oppfatninger om dette enn meg, men for meg så handler det som sagt om holdninger.

''For meg handler dette om holdninger og moral. Jeg vil ønske at min mor skal ha en annen tilknytning til min familie enn at hun skal være vaskehjelpen.''

''Jeg er klar over at mange har andre oppfatninger om dette enn meg, men for meg så handler det som sagt om holdninger og moral''

Jeg syns du er aldri så lite frekk nå du mistenkeliggjør ikke bare min, men også min mors moral og holdninger, fordi både hun og jeg kunne hatt glede av en slik ordning (nå lar det seg desverre ikke gjøre i praksis)

Vil du utdype noe mer om hva du syns er galt med vår moral og holdning ved at vi gjensidig bidrar med det vi er sterke på, og som gir oss gjensidig glede?

Skrevet

Jeg hadde ikke takket ja, av liknende grunner som frosken, tonie og flere andre har beskrevet. Dere har råd til vaskehjelp hvis dere vil ha det, og da blir det et ansettelsesforhold med klare linjer, ikke noe familiegreier innblandet.

Hvis moren din skulle gjøre det, blir det fort problematisk den dagen hun begynner å synes det er et ork. Hvis hun er en relativt ung, sprek pensjonist kommer hun sikkert til å fylle opp dagene sine med andre ting ganske snart.

Benytt heller anledningen til å la henne få kvalitetstid med minstejenta di når det passer godt for dere alle.

Skrevet

Jeg hadde aldri fått meg til å spørre selv. Det var hun som spurte. Eller hun spurte ikke en gang.

Kanskje hun syntes du hørtes sliten ut. Og det har du i så fall lov til å være. Men å hjelpe til en gang i blant er noe helt annet enn å ta fredagsvasken på fast basis. Og det var jo det du spurte om og det vi tar stilling til. Hvis dere ikke har flyttet, har dere vel også et stort, gammelt og tungstelt hus?

Tenk også på at det kan bli vanskelig for henne å si fra at hun ikke orker det lenger, etter hvert som hun blir eldre.

Jeg synes altså at det er helt bakvendt når foreldre til "barn" over 40 hjelper dem. Det bør være omvendt.

Skrevet

På trynet?

Skjønner at det kan være det i noen tilfeller, men å si det på generell basis?

Min mor er supersprek, føler seg langt unna oss, får aldri sittet barnevakt, aldri invitert oss på søndagsmiddager etc etc.

Når hun er på besøk, tar hun helvask av huset. Det er ikke noet hun _må_ gjøre, eller noe jeg hinter om at hun _skal_ gjøre. Hun gjør det av egen fri vilje og fordi hun har lyst. Godt mulig at noen syns det er på trynet, men her er vil alle fornøyde. Hun fordi hun føler at hun _endelig_ kan "gjøre noe for oss" og jeg fordi huset skinner. I løpet av ferien prøver jeg å "dulle" så godt jeg kan med henne ellers.

Vi går tur i lag, vi går på kino, vi spiser god mat, vi tar oss en shoppingtur (gjerne med et frisørbesøk på kjøpet) etc etc.

Vi bidrar hos hverandre med hver våre "sterke" sider.

Jeg sier det ikke på generell basis, jeg sier det i dette tilfellet. Hvis datteren er en sliten og dobbeltarbeidende småbarnsmor på 25 er det noe helt annet. Da vil jo moren kunne være på Witas alder.

Gjest Frk. Anonym-08
Skrevet

Jeg sier det ikke på generell basis, jeg sier det i dette tilfellet. Hvis datteren er en sliten og dobbeltarbeidende småbarnsmor på 25 er det noe helt annet. Da vil jo moren kunne være på Witas alder.

Finnes det noen billige og gode kjerringeråd, mot PMS plager?

Har litt dårlig råd, så jeg har ikke råd til dyre helsekost produkter.

Plagene er mest frysninger,hodepine og ømme bryster. Og ryggsmerter.

Skrevet

Jeg hadde ikke nølt med å takke ja.

Samtidig hadde jeg sørget for gi henne betalt, samt kjøpt en ekstra fin jule/bursdagsgave :)

Og ikke minst, takket, og takket og takket igjen :D

Skrevet

Kanskje hun syntes du hørtes sliten ut. Og det har du i så fall lov til å være. Men å hjelpe til en gang i blant er noe helt annet enn å ta fredagsvasken på fast basis. Og det var jo det du spurte om og det vi tar stilling til. Hvis dere ikke har flyttet, har dere vel også et stort, gammelt og tungstelt hus?

Tenk også på at det kan bli vanskelig for henne å si fra at hun ikke orker det lenger, etter hvert som hun blir eldre.

Jeg synes altså at det er helt bakvendt når foreldre til "barn" over 40 hjelper dem. Det bør være omvendt.

"Kanskje hun syntes du hørtes sliten ut"

Neida, jeg gjorde nok ikke det da jeg snakket med henne:-)

Den egentlige årsaken tror jeg at jeg vet.

Jeg har brukt mye energi på og hjelpe et familiemedlem som ikke har hatt det så lett dette året, uten at jeg vil gå i detaljer på hva det dreier seg om.

I tillegg til tiden jeg har lagt ned, så sliter det litt psykisk.

Jeg vet de har vært veldig takknemlige for dette.

Men jeg tror faktisk at det psykisk sett har vært enda verre for dem enn for meg. I slike situasjoner er det verre å bo langt unna, uten å ha mulighet til å gjøre noe, men kun ha bekymringene rundt det.

Jeg er ganske sikker på at hun vil avlaste litt og gjøre gjengjeld for det jeg har gjort, men jeg er enig med dere som sier nei til vaskehjelp. Jeg har landet på det, så jeg synes bare det er helt fint at dere sier hva dere mener. De har i grunnen hatt nok som det har vært, selv om det mest har vært psykisk slitsomt for dem.

Det er helt greit at hun kommer innom av og til, hvis hun insisterer på å hjelpe, men hver fredag er ikke nødvendig. Jeg tar jo ikke helgevask hver fredag selv en gang. Bare av og til jeg gjør det. Som du sier så er det et stort hus og måten jeg gjør det på er og vaske litt her og litt der, tørke støv litt her og der, støvsuge litt her og der. Holder det ved like hele tiden på den måten. Det blir for mye å gå over hele huset på en dag.

Bare hvis jeg har vært slapp og latt det skli ut at jeg gjør det, men det er ikke ofte.

Skrevet

Jeg hadde ikke nølt med å takke ja.

Samtidig hadde jeg sørget for gi henne betalt, samt kjøpt en ekstra fin jule/bursdagsgave :)

Og ikke minst, takket, og takket og takket igjen :D

Har tenkt å si nei jeg:-)

Årsaken kan du lese ut av svaret jeg ga til Babette.

Skrevet

Jeg hadde ikke takket ja, av liknende grunner som frosken, tonie og flere andre har beskrevet. Dere har råd til vaskehjelp hvis dere vil ha det, og da blir det et ansettelsesforhold med klare linjer, ikke noe familiegreier innblandet.

Hvis moren din skulle gjøre det, blir det fort problematisk den dagen hun begynner å synes det er et ork. Hvis hun er en relativt ung, sprek pensjonist kommer hun sikkert til å fylle opp dagene sine med andre ting ganske snart.

Benytt heller anledningen til å la henne få kvalitetstid med minstejenta di når det passer godt for dere alle.

Jeg kommer ikke til å takke ja. Jeg sier nei, men ikke fordi jeg redd at hun ikke tør å si i fra hvis hun føler det som et ork.

Hun sier nemlig fra hvis hun ikke orker mer. Så godt kjenner jeg moren min:-)

Skrevet

For min egen del hadde svaret vært enkelt: NEI!

Det har ingenting med at jeg vil ha min egen møkk å drive med, men jeg hadde ikke orket at min mor skulle få et så intimt forhold til mitt hus/mitt hjem. Jeg har heller ingen ting spesielt hemmelig i skuffer og skap, men jeg har en intimsone som ville bli tråkket over av en slik avtale.

Vaskehjelp hadde vært svært deilig (men ikke _hver_ uke, liksom), men det hadde ikke blitt noen slektning av oss.

Jeg kommer til å si nei, men av andre årsaker enn de du nevner her. Jeg er ikke redd for at hun skal få et intimt forhold til hjemmet mitt. Årsaken kan du se under svaret til Babette.

Skrevet

Jeg hadde blitt hoppende glad for et slikt tilbud!

Hadde ikke vært tvil i min sjel rett og slett :D

Ps. Min mor er en tusen ganger bedre husmor enn det jeg _noensinne_ blir. Og jeg vet at det hadde gledet henne å glede meg/oss på den måten.

Jeg stiller opp for henne/dem på andre måter selvsagt :)p.

Sevsagt hadde det vært deilig, men jeg har bestemt meg for å si nei. Egentlig klarer vi oss godt uten vaskehjelp.

Skrevet

Det virker som hun har lyst å gi deg en gave som virkelig vil bety noe for deg. Dette er kanskje den muligheten hun har til det, hvertfall som hun kan se nå?

Det tror jeg også, men jeg synes ikke det blir riktig, så jeg sier nei jeg:-)

Hun kan heller hjelpe oss på annen måte. Jeg vet hun gleder seg til å ha ungene på overnatting innimellom. Nå er det nok bare minsten som vil synes det er stas, men dette er da nok til hjelp for min del.

Gjest tuttamatilda
Skrevet

Sevsagt hadde det vært deilig, men jeg har bestemt meg for å si nei. Egentlig klarer vi oss godt uten vaskehjelp.

Det er en ærlig sak. Det viktigste er jo at du lander på en løsning som er riktig for deg og dine *s*

Men jeg blir "lei meg", når noen i tråden betviler mine holdninger og moral fordi jeg ville ha takket ja til et slikt tilbud.

Gjest mora2
Skrevet

Klart du kan si ja til det :0)

Hun synes sikkert det er helt topp å kunne hjelpe deg!

Skrevet

Litt drøyt å påstå at jeg kunne hatt en datter på 25;-)

Gjest tuttamatilda
Skrevet

Litt drøyt å påstå at jeg kunne hatt en datter på 25;-)

:)

Ikke mer drøyt enn å påstå at jeg har dårlige holdninger og moral :(

Skrevet

:)

Ikke mer drøyt enn å påstå at jeg har dårlige holdninger og moral :(

Denne tråden handler ikke om deg, den handler om en problemstiling som Wita skisserte. Jeg har nå lest gjennom hele tråden, og finner ikke et eneste innlegg som sier noe som helst om dine holdninger. Tvertimot presiseres det at andre kan ha andre oppfatninger om dette.

Hvis du er så hårsår og selvoppttatt at du tar til deg alt som blir skrevet, kan det umulig være noe givende for deg å delta i diskusjoner.

Wita er for øvrig verken selvopptatt eller hårsår. Hun tåler både andre oppfatninger enn sine egne, og en frisk debatt. Og hun har en veldig fin evne til å lytte og ta folks meninger på alvor.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...