Gå til innhold

NAV og meldekort (arbeidsledig)

Anbefalte innlegg

Gjest ChiengMai
Skrevet

Det der stemmer faktisk ikke. Jeg er registrert i manpower, adecco, xtrapersonell, proffice, Dfind og kelly, og jeg har ikke fått et eneste oppdrag på 4 mnd.

Det er merkelig at det er så vanskelig å skjønne at det faktisk ikke er SÅ lett - for alle som altså ikke er i situasjonen selv!

Jeg skjønner heller ikke hvorfor arbeidsledige ikke har krav på ferie, men det er nå en annen ting.

Og det å ta et oppdrag i sommerferien, ser jeg absolutt ikke noe behov for. Synes ikke det er spesielt umoralsk en gang - dersom det altså hadde vært mulig.

Nå var det ikke den uken jeg skal ha ferie jeg egentlig spurte om heller, men den uken før jeg drar,. Som jeg må levere meldekort for mens jeg er på ferie. Hvis NAV oppdager at meldekortet er sendt fra utlandet, tipper jeg de trekker meg for hele perioden.

''Og det å ta et oppdrag i sommerferien, ser jeg absolutt ikke noe behov for.''

Det kan du selv si og mene, men om NAV finner noe til deg så må du kunne ta dette på kort varsel enten du ser behovet eller ikke. Det du gjør ved å reise bort og levere meldekort som vanlig er at du gambler på at det ikke dukker opp noe mens du er bortreist. Det kan godt hende du er så heldig. Dukker det likevel opp noe NAV mener du må ta kan du 1) late som ingen ting og reise hjem og ta oppdraget eller 2) si nei og få karantene 8 uker.

Gjest mandolina
Skrevet

''Nå skal jeg på ferie en periode, til utlandet. Kan NAV se hvor jeg sender meldekort fra?''

Nei, det kan de ikke.

Hvis det har spesiell interesse for NAV kan de se på IP adressen til datamaskinen, hvor i verden meldekortet er sendt fra.

Hilsen

Gjest ChiengMai
Skrevet

Hvis det har spesiell interesse for NAV kan de se på IP adressen til datamaskinen, hvor i verden meldekortet er sendt fra.

Hilsen

Med mitt kjennskap til NAV så tror jeg nok man skal være glad for at de greier lese meldekort som er kommet elektronisk i det hele tatt. Og jeg tror neppe de har lov til å logge IP-adresser.

Gjest mandolina
Skrevet

Med mitt kjennskap til NAV så tror jeg nok man skal være glad for at de greier lese meldekort som er kommet elektronisk i det hele tatt. Og jeg tror neppe de har lov til å logge IP-adresser.

Jeg har lest at de i enkelte tilfeller har sporet meldekortene til å være sendt fra Thailand.

I disse tilfellene har det har vært snakk om bedrageri.

Hilsen

Skrevet

Jeg har hørt at de har anledning til å sjekke ip-adresser. Det trenger ikke være riktig likevel. Ü

Gjest ChiengMai
Skrevet

Jeg har hørt at de har anledning til å sjekke ip-adresser. Det trenger ikke være riktig likevel. Ü

Ut fra det jeg har lært om datasikkerhet det siste halvåret som student vil jeg tro det er en myte.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Jeg har lest at de i enkelte tilfeller har sporet meldekortene til å være sendt fra Thailand.

I disse tilfellene har det har vært snakk om bedrageri.

Hilsen

Sakset fra NAV sin nettside:

''For hver side som vises, lagres følgende opplysninger:

* hvilken side du ser på

* dato og tid

* hvilken nettleser du bruker

* din ip-adresse

Ingen av opplysningene vil bli brukt til å identifisere enkeltpersoner. NAV bruker disse opplysningene til å generere en samlet statistikk som blant annet viser hvilke sider som er mest populære. Statistikken er et redskap til å forbedre våre tjenester.''

"Ingen av opplysningene vil bli brukt til å identifisere enkeltpersoner."

I rest my case.

Skogstrollet
Skrevet

Det der stemmer faktisk ikke. Jeg er registrert i manpower, adecco, xtrapersonell, proffice, Dfind og kelly, og jeg har ikke fått et eneste oppdrag på 4 mnd.

Det er merkelig at det er så vanskelig å skjønne at det faktisk ikke er SÅ lett - for alle som altså ikke er i situasjonen selv!

Jeg skjønner heller ikke hvorfor arbeidsledige ikke har krav på ferie, men det er nå en annen ting.

Og det å ta et oppdrag i sommerferien, ser jeg absolutt ikke noe behov for. Synes ikke det er spesielt umoralsk en gang - dersom det altså hadde vært mulig.

Nå var det ikke den uken jeg skal ha ferie jeg egentlig spurte om heller, men den uken før jeg drar,. Som jeg må levere meldekort for mens jeg er på ferie. Hvis NAV oppdager at meldekortet er sendt fra utlandet, tipper jeg de trekker meg for hele perioden.

''Det er merkelig at det er så vanskelig å skjønne at det faktisk ikke er SÅ lett - for alle som altså ikke er i situasjonen selv! ''

Hehe, godt sagt.

Gjest mandolina
Skrevet

Sakset fra NAV sin nettside:

''For hver side som vises, lagres følgende opplysninger:

* hvilken side du ser på

* dato og tid

* hvilken nettleser du bruker

* din ip-adresse

Ingen av opplysningene vil bli brukt til å identifisere enkeltpersoner. NAV bruker disse opplysningene til å generere en samlet statistikk som blant annet viser hvilke sider som er mest populære. Statistikken er et redskap til å forbedre våre tjenester.''

"Ingen av opplysningene vil bli brukt til å identifisere enkeltpersoner."

I rest my case.

Det viser bare at de kan spore din IP-adresse, og altså også IP-adresse i utlandet, hvis du sender meldekort fra utlandet.

Dette understreker mitt poeng.

Hilsen

Gjest ChiengMai
Skrevet

Det viser bare at de kan spore din IP-adresse, og altså også IP-adresse i utlandet, hvis du sender meldekort fra utlandet.

Dette understreker mitt poeng.

Hilsen

Ja, men de har ikke lov til å bruke det til annet enn det de selv skriver på hjemmesidene sine, og kan altså ikke koble dette opp mot en bestemt bruker. Det er milevis fra å antyde at man kan bli tatt på fersken om man logger seg på fra utlandet.

Gjest mandolina
Skrevet

Ja, men de har ikke lov til å bruke det til annet enn det de selv skriver på hjemmesidene sine, og kan altså ikke koble dette opp mot en bestemt bruker. Det er milevis fra å antyde at man kan bli tatt på fersken om man logger seg på fra utlandet.

Det er reglene når du bruker hjemmesidene.

Men det står intet om at de ikke kan eller vil bruke det ved meldekort, og meldekort blir ikke sendt via hjemmesidene.

Det er to forskjellige ting, det.

Hilsen

Gjest mandolina
Skrevet

Ut fra det jeg har lært om datasikkerhet det siste halvåret som student vil jeg tro det er en myte.

Da har du ikke lært nok.

Hilsen

Gjest ChiengMai
Skrevet

Da har du ikke lært nok.

Hilsen

Javel, så får du komme med opplysninger som viser at det jeg har lært er feil.

Det er ikke lov å logge IP-adresser og bruke dem opp mot enkeltpersoner så fremst du ikke er påtalemakt/politi og har mistanker om kriminelle handlinger.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Det er reglene når du bruker hjemmesidene.

Men det står intet om at de ikke kan eller vil bruke det ved meldekort, og meldekort blir ikke sendt via hjemmesidene.

Det er to forskjellige ting, det.

Hilsen

''Men det står intet om at de ikke kan eller vil bruke det ved meldekort, og meldekort blir ikke sendt via hjemmesidene.''

Javel, hva blir meldekort sendt via da?

Gjest mandolina
Skrevet

Javel, så får du komme med opplysninger som viser at det jeg har lært er feil.

Det er ikke lov å logge IP-adresser og bruke dem opp mot enkeltpersoner så fremst du ikke er påtalemakt/politi og har mistanker om kriminelle handlinger.

Ja, akkurart, det var jo kriminell handling, vi snakket om, nemlig å være på ferie og heve arbeidsledighetstrygd samtidig.

Hilsen

Gjest mandolina
Skrevet

''Men det står intet om at de ikke kan eller vil bruke det ved meldekort, og meldekort blir ikke sendt via hjemmesidene.''

Javel, hva blir meldekort sendt via da?

Da logger du jo inn med brukernavn og passord, og da er det ikke en hjemmeside, du henter opplysninger fra.

Hilsen

Gjest ChiengMai
Skrevet

Da logger du jo inn med brukernavn og passord, og da er det ikke en hjemmeside, du henter opplysninger fra.

Hilsen

Det er en database opplysningene om personen som logger på hentes fra, men uten en hjemmeside, eller rettere sagt en side på domenet nav.no der disse opplysningene brukes vil du ikke kunne nyttegjøre deg opplysningene i databasen. Om de bruker f. eks ASP eller PHP er det pr definisjon like fullt en hjemmeside du er inne på når du logger på din side hos NAV. Så lenge din side ligger hos domenet til NAV vil de reglene de definerer på de mer offentlige sidene gjelde også der du er pålogget.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Ja, akkurart, det var jo kriminell handling, vi snakket om, nemlig å være på ferie og heve arbeidsledighetstrygd samtidig.

Hilsen

''Ja, akkurart, det var jo kriminell handling, vi snakket om, nemlig å være på ferie og heve arbeidsledighetstrygd samtidig.''

Det er ikke en kriminell handling eller forbudt å oppholde seg i et annet EØS- eller EU-land når du er arbeidssøker/arbeidsledig. Det du forplikter deg til er å stille opp på kort varsel om NAV har en jobb eller et oppdrag til deg, hvor du er imellomtiden er uten betydning. Takker du nei når NAV har jobb til deg vil du få karantene i 8 uker enten du sitter hjemme eller er i Danmark når NAV kontakter deg. Vedkommende trenger ikke kalle det ferie, men om familien hennes reiser på ferie er det ikke noe som tilsier at ho ikke kan bli med så lenge ho kan stille opp på kort varsel om NAV krever det. Å kalle vedkommende kriminell så lenge ho holder seg innenfor de reglene som gjelder er idioti, vedkommende gjør ikke annet galt enn å kalle det ferie, for henne er det egentlig ikke det det er.

Du må gjerne vise meg hvor det står at du _skal_ oppholde deg på hjemmeadressen din mens du venter på at NAV skal skaffe deg jobb/oppdrag.

Gjest arbeidsledig litt til
Skrevet

''Og det å ta et oppdrag i sommerferien, ser jeg absolutt ikke noe behov for.''

Det kan du selv si og mene, men om NAV finner noe til deg så må du kunne ta dette på kort varsel enten du ser behovet eller ikke. Det du gjør ved å reise bort og levere meldekort som vanlig er at du gambler på at det ikke dukker opp noe mens du er bortreist. Det kan godt hende du er så heldig. Dukker det likevel opp noe NAV mener du må ta kan du 1) late som ingen ting og reise hjem og ta oppdraget eller 2) si nei og få karantene 8 uker.

Om jeg skulle få karantene i 6 uker, så spiller det ikke særlig stor rolle all den stund jeg skal begynne å jobbe i august uansett. Og NAV vil aldri finne på å finne oppdrag til meg nå når de vet jeg skal begynne i jobb, så lenge de ikke har gjort det hittil, og dessuten vet jeg skal begynne i jobb.

Men det er for så vidt sånn jeg også tolker regelverket - at dersom jeg kommer hjem med en gang for å ta et evt. opprag, så er ikke ferie til hinder for jobbsøk. Ergo er det ikke feil å få dagpenger for de dagene.

Men uansett så er det uaktuelt å lyve om ferie, mitt poeng var heller om de kan tolke at jeg har vært borte hele meldeperioden dersom det oppdager at meldekortet er sendt fra pc i utlandet. Jeg synes staten kan gjøre hva som helst, om de kunne overvåke pc'er i ferietiden, så ville det ikke overraske meg. Nå vet jeg ikke om det er mulig, da. I alle fall ville det være ressurskrevende.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Om jeg skulle få karantene i 6 uker, så spiller det ikke særlig stor rolle all den stund jeg skal begynne å jobbe i august uansett. Og NAV vil aldri finne på å finne oppdrag til meg nå når de vet jeg skal begynne i jobb, så lenge de ikke har gjort det hittil, og dessuten vet jeg skal begynne i jobb.

Men det er for så vidt sånn jeg også tolker regelverket - at dersom jeg kommer hjem med en gang for å ta et evt. opprag, så er ikke ferie til hinder for jobbsøk. Ergo er det ikke feil å få dagpenger for de dagene.

Men uansett så er det uaktuelt å lyve om ferie, mitt poeng var heller om de kan tolke at jeg har vært borte hele meldeperioden dersom det oppdager at meldekortet er sendt fra pc i utlandet. Jeg synes staten kan gjøre hva som helst, om de kunne overvåke pc'er i ferietiden, så ville det ikke overraske meg. Nå vet jeg ikke om det er mulig, da. I alle fall ville det være ressurskrevende.

''Men det er for så vidt sånn jeg også tolker regelverket - at dersom jeg kommer hjem med en gang for å ta et evt. opprag, så er ikke ferie til hinder for jobbsøk. Ergo er det ikke feil å få dagpenger for de dagene.''

Sånn tolker også jeg regelverket. Hvor du fysisk er mens du venter på jobb/oppdrag er uten betydning for retten til dagpenger. Men tar du _ferie_ har du ikke rett på dagpenger de dagene du har ferie. Dette er selsagt et definisjonsspørsmål, det at du drar sammen med familien din på deres ferie betyd ikke at du har ferie så lenge du er åpen for å ta de oppdrag som måtte dukke opp (noe som vel egentlig er lite sansynlig.) Er du tilgjengelig for NAV om noe skulle dukke opp er du reell jobbsøker og har rettigheter ut fra det. Du trenger jo i grunnen ikke forhokde deg til dette før et eventuelt oppdrag dukker opp, og da har du en viss tid til å bestemme deg for om du ønsker dette oppdraget eller ikke. Sier du da nei vil du få karantene helt uavhengig av om du sitter på din hjemmeadresse og avslår, eller om du er i Danmark.

''Men uansett så er det uaktuelt å lyve om ferie,''

Så lenge du kan oppholde deg hvor du vil mens du er arbeidssøker er det ikke å lyve at du er sammen med familien din der de måtte være. Men det er selsagt å lyve om du ikke har til hensikt å ta oppdrag som måtte dukke opp fordi du har tatt _ferie_. Men hvem andre enn du kjenner hensikten din? :-)

''mitt poeng var heller om de kan tolke at jeg har vært borte hele meldeperioden dersom det oppdager at meldekortet er sendt fra pc i utlandet. Jeg synes staten kan gjøre hva som helst, om de kunne overvåke pc'er i ferietiden, så ville det ikke overraske meg. Nå vet jeg ikke om det er mulig, da. I alle fall ville det være ressurskrevende.''

NAV skal ikke tolke noe som helst, de skal se på og forholde seg til det du har krysset av på ditt meldekort. Det er jo umulig for dem å vite om du har vært utenlands i flere uker eller om du kom samme dagen som du sender meldekortet.

Og staten må også håndheve de regelverk som de har satt til å gjelde for andre. De skal ikke logge IP opp mot enkeltpersoner, og dermed skal det ikke ligge noen opplysninger i deres database om hvilken IP-adresse du bruker når du sender meldekortet. Det er antakeligvis mulig å gjøre dette, men det er altså ulovlig om de ikke har skjellig grunn til mistanke om trygdesvindel. Og da skal de ha hjelp fra politi/påtalemakt til å hente inn disse opplysningene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...