Gå til innhold

skattepenger.....hjelp

Anbefalte innlegg

Gjest utenpengerisommer
Skrevet

Vi får en god del penger igjen på skatten.Da de ennå ikke var kommet fredag,ringte vi for å spørre hva som var skjedd.De fortalte da at vi var trukket ut for nøyere gjennomgang.Dvs at vi ikke får pengene før i oktober.Da vi kom hjem fredag hadde vi også ft brev ang dette.Brevet var datert 25.6.Sørsmålet mitt er om de har lov til dette uten at man har fått beskjed en tid på forhånd?Vet om andre som har fått beskjed alt i mai.

Gjest mandolina
Skrevet

Hvis det er stor forskjell på skatten deres for i år i forhold til i fjor, så er det en del av kontrollen som skatteetaten gjennomfører for å se om ligningen er gjennomført rett.

Hilsen

Gjest mallet
Skrevet

Du får beskjed i alt infomateriell til selvangivelsen om at ikke alle får i juni, noen får i oktober. Så ja, det har de lov til.

Gjest utenpengerisommer
Skrevet

Hvis det er stor forskjell på skatten deres for i år i forhold til i fjor, så er det en del av kontrollen som skatteetaten gjennomfører for å se om ligningen er gjennomført rett.

Hilsen

Vi er trukket ut tilfeldig.Det vil sa at det ikke har noe med at vi får igjen.Hadde også måttet vente om vi ble skyldig.

Gjest utenpengerisommer
Skrevet

Du får beskjed i alt infomateriell til selvangivelsen om at ikke alle får i juni, noen får i oktober. Så ja, det har de lov til.

Hvis det er varslingen,så skjønner ikke jeg hvorfor de sender ut ett ekstra brev????? Forøvrig har skatteetaten alt innrømmet at de har gjort en tabbe med å ikke sendt ut det siste brevet ut.Og deres tabbe går utover oss.Vanligvis sender de brev ut i mai.

Syntes det er rart at de sender ut brev så tidlig,hvis de ikke må,siden de har mye å gjøre med selvangivelsen.

Gjest utenpengerisommer
Skrevet

Selvsagt har de lov til det

Jeg syntes ikke det.Jeg syntes de bør varsle tidligere.

Og de har innrømmet at de har gjort en tabbe.

Gjest mandolina
Skrevet

Hvis det er varslingen,så skjønner ikke jeg hvorfor de sender ut ett ekstra brev????? Forøvrig har skatteetaten alt innrømmet at de har gjort en tabbe med å ikke sendt ut det siste brevet ut.Og deres tabbe går utover oss.Vanligvis sender de brev ut i mai.

Syntes det er rart at de sender ut brev så tidlig,hvis de ikke må,siden de har mye å gjøre med selvangivelsen.

Det går da ikke ut over deg om de sender brevet i mai eller i juni.

Det endre da ikke på det faktum at du må vente med skatteoppgjøret til oktober og du får da ikke pengene fortere om de hadde sendt brevet for en måned siden..

Gjest ChiengMai
Skrevet

Det går da ikke ut over deg om de sender brevet i mai eller i juni.

Det endre da ikke på det faktum at du må vente med skatteoppgjøret til oktober og du får da ikke pengene fortere om de hadde sendt brevet for en måned siden..

Men det er da ærlig talt i seneste laget å få beskjed om dette samtidig som man venter å få pengene på konto? Hadde de fått beskjed i mai hadde de hatt en måned ekstra til å forberede seg på at pengene kommer i oktober.

Gjest hitmaker
Skrevet

Nå i ettertid er det lite du kan gjøre med dette. Hvis du har en særs god grunn så kan du søke om forhåndsutbetalt stipulert skatt til gode. Da må du skrive et brev til ligningskontoret i din kommune, begrunne det og legge ved dokumentasjon.

Gjest ChiengMai
Skrevet

''Og de har innrømmet at de har gjort en tabbe.''

Men den innrømmelsen betyr neppe at dere kan få pengene deres nå. Skjønner det er surt å få vite dette omtrent samtidig med at dere venter å få pengene inn på konto, og jeg hadde nok blitt forbanna om det hadde vært meg, men det er neppe særlig å gjøre med det annet enn å vente.

Skrevet

De har jo forhåndsvarslet at muligheten var der. Jeg fikk også dette brevet om at de trenger mer tid til saksbehandlingen. For meg er det helt ok....fordi jeg skal ha en gedigen restskatt - som jeg håper blir litt redusert etter mine endringer :-) Da kan de gjerne granske det nøye! Skjønner det er surt for dere at dere ikke får de forventa pengene nå, men shit happens...og neste år planlegger dere ikke utfra skattepenger i juni. Det er nemlig ikke hugget i stein det der..

Gjest hitmaker
Skrevet

Jeg er enig i at folk bør få vite det tidligere så de ikke gleder seg for mye. Og det har noe med planleggingen til sommere å gjøre også. Jeg får igjen ganske mye så gledet meg, helt til den dagen jeg fikk brevet i postkassa (26/6). Da ble jeg skuffet. I og med at jeg har levert den i papirformat, så sto det heller ingenting om det på altinn.no.

Jeg hadde store planer om hva jeg skulle gjøre med pengene i sommer, men nå blir det kanskje høstferie i stedenfor. Vedder på at jnår oktober kommer, er jeg glad det ble som det ble;)

Gjest mandolina
Skrevet

Men det er da ærlig talt i seneste laget å få beskjed om dette samtidig som man venter å få pengene på konto? Hadde de fått beskjed i mai hadde de hatt en måned ekstra til å forberede seg på at pengene kommer i oktober.

De hadde jo ikke fått flere penger nå uansett.

Hilsen

Gjest ChiengMai
Skrevet

De hadde jo ikke fått flere penger nå uansett.

Hilsen

Nei, det tror ikke jeg heller, men da hadde de i alle fall vært forberedt. Finnes jo dem som handler stort for skattepengene en uke før de kommer på konto, og da er det jo ikke særlig trivelig å få vite at nei, de kommer ikke for oktober. Selvfølgelig er det noe med å ikke selge skinnet før bjørnen er skutt, men venter du mye penger om få dager kan det være lett å la seg friste. Sier ikke det gjelder i dette tilfellet, men det er da lovlig sent å gi beskjed samme dag som skatteoppgjøret skal komme.

Gjest mandolina
Skrevet

Nei, det tror ikke jeg heller, men da hadde de i alle fall vært forberedt. Finnes jo dem som handler stort for skattepengene en uke før de kommer på konto, og da er det jo ikke særlig trivelig å få vite at nei, de kommer ikke for oktober. Selvfølgelig er det noe med å ikke selge skinnet før bjørnen er skutt, men venter du mye penger om få dager kan det være lett å la seg friste. Sier ikke det gjelder i dette tilfellet, men det er da lovlig sent å gi beskjed samme dag som skatteoppgjøret skal komme.

http://www.skatteetaten.no/Templates/Pressemelding.aspx?id=74775&epslanguage=NO

"De som ikke får skatteoppgjør nå, får det i oktober. Det gjelder bl.a. skattytere med ektefelle som driver næringsvirksomhet, de som har fått utsatt frist, og selvangivelser som ikke er ferdig behandlet."

Skatteetaten har tatt forbehold mtp utbetalingstidspunktet.

Hilsen

Gjest ChiengMai
Skrevet

http://www.skatteetaten.no/Templates/Pressemelding.aspx?id=74775&epslanguage=NO

"De som ikke får skatteoppgjør nå, får det i oktober. Det gjelder bl.a. skattytere med ektefelle som driver næringsvirksomhet, de som har fått utsatt frist, og selvangivelser som ikke er ferdig behandlet."

Skatteetaten har tatt forbehold mtp utbetalingstidspunktet.

Hilsen

Jada, men det jeg prøver å få frem er at det er lovlig sen frist å få beskjed om dette _samtidig_ som utbetalingene kommer. Det er klønete og utidig av skatteetaten, og jeg kan godt skjønne at de som utsettes for dette reagerer. Det er da en grunn til at det i det offentlige settes frister for når folk skal varsles om ting og tang, og i enhver annen sammenheng ville en tidsfrist på dag eller to ikke blitt godtatt.

Gjest mallet
Skrevet

Jada, men det jeg prøver å få frem er at det er lovlig sen frist å få beskjed om dette _samtidig_ som utbetalingene kommer. Det er klønete og utidig av skatteetaten, og jeg kan godt skjønne at de som utsettes for dette reagerer. Det er da en grunn til at det i det offentlige settes frister for når folk skal varsles om ting og tang, og i enhver annen sammenheng ville en tidsfrist på dag eller to ikke blitt godtatt.

Men man har jo allerede fått beskjed, for mange måneder siden, om at hvem som helst kan ende opp med å ikke få pengene i juni. Brevet du får nå er jo bare en bekreftelse på at du er en av disse, så du ikke skal lure på om oppgjøret ditt er blitt borte. Skatteetaten kan jo ikke vite om alle som ikke blir ferdige før oppgjøret faktisk er klart, og da kommer beskjeden samtidig med oppgjørene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...