Gjest histamine Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 Jeg lider av en nevrologisk sykdom som heter blefarospasme/dystoni (en atypisk variant som ikke gir blinking, men bare problemer med å åpne øynene) og har mistanke om at jeg har utviklet den pga langvarig bruk av antihistamin. Jeg har derfor prøvd å eksprimentere med mat/drikke med mye histamin for å finne ut av dette og for å finne ut om det er noe som kan gjøre meg bedre. Det er en del ting jeg trenger hjelp til å forstå i denne forbindelse. - Jeg har lest at det er mye histamin i ingefær og lurer på om det er riktig? Samtidig har jeg lest at ingefær brukes mot kvalme på samme måte som antihistamin. Hvis begge disse tingene stemmer så blir det jo motsigelsesfylt. Hvordan kan en matvare med mye histamin virke som et antihistamin? - På et tidspunkt drakk jeg store mengder ingefærte. Jeg kjente da en prikking/stikking i kroppen, hovedsakelig i ansiktet. Så var det liksom som om hele ansiktet falt sammen. Muskulaturen i ansiktet var i utgangspunktet forstyrret, siden ringmuskelen rundt øyet er unormalt stram pga blefarospasmen. Nå virket det som om jeg fikk en svekkelse i muskulaturen i ansiktet nedenfor øynene og jeg fikk til og med problemer med å snakke fordi muskukaturen ikke fungerte skikkelig. Det har ikke gitt seg helt enda. Det jeg lurer på er selvfølgelig hva som skjedde? Hvordan kan ingefær ha en så voldsom effekt? Jeg har lest at histamin utvider blodårene slik at blodsirkulasjonen øker. Kan musklene ha blitt svekket av å få for mye blod? - Jeg vet at histamin er virksom i forbindelse med allergier. Jeg har ikke allergi, så dette har ikke betydning for meg. Det jeg lurer på er hvilken andre virkninger histamin har i kroppen? Har det noe med væsken i kroppen å gjøre? Hvilket forhold har det til dopamin og cholin? Hvis dette er et for omfattende tema til å skrive om det her, kan du anbefale noe litteratur om dette emnet? - Til slutt lurer jeg på om det finnes noe oppslagsverk hvor man kan lese om hvilke matvarer som inneholder mye histamin? Og om du vet om chili, appelsiner, hvitløk og nyper inneholder mye histamin? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/309756-histamin/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cathrine Borchsenius, Klinisk ernæringsfysiolog Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Foreslår at dette spørsmålet sendes til en av legene 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/309756-histamin/#findComment-2525737 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.