Gå til innhold

Falaffel - oppskrift ønskes!

Anbefalte innlegg

Gjest Hoggormen
Skrevet

Jeg har vært dumdristig nok til å tilby meg å lage falaffel i morgen. Regner med at vi er minst fem personer.

Vet at det finnes halvfabrikat-pulver, som nok er det beste fordi vi ikke har all verdens med tid. Hvor får man tak i dette? Innvandrersjapper? Hva trenger man til denne ferdigmiksen av tilsetning?

Hva er ok å servere med?

På forhånd takk :)

Gjest exopp
Skrevet

Hvorfor skal andre behøve å søke etter oppskrift for deg. Kan du ikke gjøre sjøl?

Gjest elsker falafel
Skrevet

Jeg vil ikke anbefale deg å lage det fra bunnen av iallefall, det er nokså vanskelig å få til, så det beste er halvfabrikata.

Det får du kjøpt i de fleste innvandrerbutikker, jeg vet at også Coop Mega har det enkelte steder.

Det er bare vann som skal blandes i, så du trenger ikke, du kan også tilsette 1 egg pr. pakke.

Anbefaler deg dette, da de blir mye saftigere.

Ca. 1 kopp med vann skal du ha i og la det stå et varmt sted i 45-60 min.

Blandingen skal da være litt fast, slik at du kan forme de som små boller.

Original serveres dette med tahini saus/dressing, som du også får kjøpt i innvandrerbutikken.

Du tar 2-4 spiseskjeer med denne blandingen, tilsetter vann, så tykner det til, du må bare røre og røre til den jevner seg ut og får den konsistensen du ønsker. Prøv med litt og litt vann, til du finner din vri. Du tilsetter også sitron og gjerne 1-2 moste hvitløksfedd.

Denne dressingen er veldig bitter og det er ikke sikkert den faller i smak første gang. For min del er det blitt et must sammen med falafelen. Alternativt kan du bruke rømmedressing eller vanlig thousand Island.

Jeg serverer kun med bladpersille (kjøpes og i innvandrersjapp) og tomatskiver. I tillegg pleier jeg slike sylte agurker (mini) som fås i jallabutikken.

Der får jeg også noe som heter Libabrød, de samme flate runde brødene du får når du kjøper rullekebab på byen.

2-3 falafel, persille og tomat m/dressing rulles inn i brødet og gjerne sylteagurken ved siden av. Nam nam.

Når du har spist dette noen ganger, vil du se hvor viktig persillen også er. Den hører liksom med og den er også med på å fjerne hvitløkslukten av deg.

Skrevet

Hvorfor skal andre behøve å søke etter oppskrift for deg. Kan du ikke gjøre sjøl?

Kanskje fordi det er greit å få en oppskrift fra noen som har prøvd å lage det selv - med tips?!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...