Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Nå har jeg slanka meg opp og ned så mange ganger at jeg har mistet all lyst til å slanke meg! Det er lite motiverende å veie maten, telle kalorier bare for å se at kiloene smyger seg på i etterkant uansett!

Jeg skjønner jo såpass at det er fordi jeg etter slanke-kuren øker inntaket igjen.. Men uansett er dette nok til at jeg nesten spyr ved tanke på ennå en slanke-periode!

Jeg har lyst til å legge om vanene mine så jeg på sikt går nedover.. Det trenger ikke skje på en-to-tre..,bare jeg ser at det snirkler seg den riktige veien på vekta!

Dere som har lagt om livssilen uten å veie, måle og telle kalorier..Hvordan tenker dere? Hva har dere gjort? Hvordan har dere klart å endre tanke-måte?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/309771-jeg-trenger-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gikk ned ca. 8 kilo for 3 år siden, og har holdt dette. I en periode var jeg veldig flink. Kuttet ut nesten alle godterier. (Både kaker, godterier, is, kjeks osv.) Unnet meg en liten ting hver lørdag.

I tillegg endret jeg matvaner. Spiser i dag mindre fint brød, pasta, poteter og ris. Dette erstatter jeg med grønnsaker. (Og det er jo egentlig ikke noe vanskelig ettersom jeg synes grønnsaker smaker mye bedre)

Kuttet ut fete sauser og dressinger, og har erstattet dette med magre varianter. (Heller ingen ofring ettersom det finnes mange gode erstatninger her)

I den perioden hvor jeg gikk ned i vekt så passet jeg også på å spise SAKTE. Det resulterte i at jeg også spiste mindre posjoner. Men maten smakte mye bedre, og jeg koste meg mer. (Dette glemmer jeg noen ganger nå....)

Jeg bestemte meg også for å sitte minimum 10 minutter på spinningsykkelen daglig. (I snitt) Stort sett klarte jeg det dobbelte.

I starten gikk det ganske greit å komme ned i vekt, men mot slutten så gikk det treigt. Men tok av ca. 8 kilo fra Januar til Juni, og HAR HOLDT VEKTA siden.

Pr. i dag har jeg en maksvekt som "jeg har lov til å ha". Dvs. at dersom vekta viser mer så må jeg umiddelbart ta tak i dette. Noen ganger ligger jeg et par kilo under denne maksvekta, men akkurat nå er jeg svært nære denne.

Så derfor har jeg nå startet et 14-dagers prosjekt slik at jeg kan kose meg da jeg skal reise bort i ferien. Da har jeg jo tatt tak i dette FØR jeg reiser, og kan kose meg med god samvittighet.

Så i dag skal jeg ut å sykle. Håper det blir 3-4 mil, men det er det ikke jeg som bestemmer ettersom jeg bare har hengt meg på en gruppe.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/309771-jeg-trenger-hjelp/#findComment-2525774
Del på andre sider

Gjest ViViola

Nå har jeg vært igjennom ett Grete Roede-kurs, men målet mitt var/er å endre livsstil, ikke gå "på kurs". Så - midt i kurset sluttet jeg å skrive opp og regne kalorier, men jeg veier visse matvarer enda (fordi jeg er så himla dårlig på øyemål...).

Å endre livsstil handler mye om bevisstgjøring, og det handler også om kunnskap om mat. I og med at du har gått gjennom flere kurer, så antar jeg at du også er godt kjent med kalorier - og i grunnen vet godt hva som er ja og nei. Det er den praktiske, daglige gjennomføringen som er et jævla pes...

Jeg tror at man først og fremst må ta et oppgjør med sitt eget spisemønster og sitt eget kjøleskapsinnhold. Skal man gå ned i vekt, er en metode å spise lite, men ofte. Lett i teorien, og kanskje ikke så enkelt i praksis. For min del løser jeg dette med frukt, grønnsaker og yoghurt mellom måltidene.

Frokost er veldig viktig, og det er ikke likegyldig hva man spiser. Man må innta endel mindre enn man bruker i løpet av en dag, for å gå ned i vekt. Det er derfor viktig å ha magre matvarer tilgjengelig, det er stoooor forskjell på å spise en bolle med honneycorn til frokost kontra litt Kellogs Spesial K. Det er også himmelvid forskjell mellom å spise to tykke brødskiver med syltetøy kontra to tynne skiver med kokt skinke. Osv., osv.

Som Speak sier - man må faktisk kutte ut kaker og godterier og is og kjeks i hverdagen, og man må være forsiktig med slike ting når man skjeier ut også. Å legge om livsstilen betyr nødvendigvis at man må forsake noe, og da er det viktig å nekte seg slike ting som har høyt kaloriinnhold.

Og det er viktig å unne seg litt innimellom, ha noen små planlagte "sprekker", ellers overlever man ikke. ALLE kan nekte seg alt som smaker godt i en periode, men INGEN kan nekte seg det for resten av livet.

Trim er også en nøkkelfaktor når man velger å endre livsstil. For meg personlig er det supermotiverende å bruke pulsklokke med kaloriteller. Jeg er kjempeglad i kaker og kjeks, og jeg "teller ned" antallene ved å bruke kaloritelleren. Kanskje det også er noe for deg?

Ønsker deg all mulig lykke til, dette får du til når du går inn for det! :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/309771-jeg-trenger-hjelp/#findComment-2526301
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Jeg lærte meg hvordan min kropp lagrer fett ettersom blodsukkeret stiger, og hvordan jeg kunne spise meg god og mett, men likevel holde blodsukkeret så lavt at kroppen ikke klarer å lagre unna fett.

Etter det har jeg gått ned maaaange kilo, og blitt nede.

Nå driver jeg en mer ekstrem variant av det samme kostholdet mens jeg slanker vekk de siste kiloene ned til normalvekten min, men jeg har ikke noe sted underveis tenkt at jeg forsaker noe eller går glipp av noe - selvom jeg ikke spiser mel, ris, sukker, potet ol.

Også blir man ikke sulten så lett heller, og dermed unngår man å småspise.

Er vel en fire års tid siden jeg la om livsstilen nå, og har aldri lengtet etter sukkeret siden.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/309771-jeg-trenger-hjelp/#findComment-2529660
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...