Gå til innhold

Er dette sykt eller HVA?

Anbefalte innlegg

Gjest rullestolbruker
Skrevet

Det er ikke noe poeng å gi så unge mennesker uførepensjon, det er bedre å gi de opplære de til å kunne klare en jobb.

Hilsen

hidi, the scorpion
Skrevet

Det er ikke noe poeng å gi så unge mennesker uførepensjon, det er bedre å gi de opplære de til å kunne klare en jobb.

Hilsen

De kunne kanskje begynt med å gi gutten en skikkelig leilighet!

Skrevet

Ja, klart det er sykt.

Men så lenge saksbehandlerne og Helse & Sosialsjefen i kommunen ikkje er i stand til å forstå guttens daglige utfordinger, så må det bare bli sånn.

Skrevet

Hvor ufør er han da? Han er jo helt frisk i hodet og har drevet med en del rullestolidrett tydeligvis.

Det han trenger er en skikkelig tilrettelagt leilighet og en jobb han kan utføre - for han er ikke arbeidsufør selv om han sitter i rullestol! Men at det er en skam at kommunen ikke har skaffet ham en skikkelig leilighet er et faktum.

Gjest rullestolbruker
Skrevet

De kunne kanskje begynt med å gi gutten en skikkelig leilighet!

Faktisk er boligproblemer enhver sitt ansvar, også selvom du er rullestolbruker, du får ikke automatisk tilrettelagt din bolig, selvom du er rullestolbruker.

Rullestolbrukere er borgere i samfunnet på linje med alle andre som ikke er rullestolbrukere, med de samme rettigheter og plikter.

Dvs det finnes en rekke støtteordninger for rullestolbrukere, men en har selv ansvaret for å søke på de, det kommer ikke dettende ned i fanget på en.

Det finnes midler fra Husbanken, en kan søke på, og så innrede hjemmet sitt sammen med en ergoterapeut fra kommunen. Men ansvaret har en selv.

Hilsen

Skrevet

Det ville vært enda sykere om en oppegående 19 åring skulle fått leilighet og trygd bare fordi han sitter i rullestol.

Hvor i helvete er familien hans? Han kan da bo hjemme? Skal alle andre 19 åringer gis leilighet fordi de ikke har lyst til å bo hjemme?

Gjest Shira :o)
Skrevet

Det som er trist er at han tydligvis ikke får den hjelpen han trenger, til å hjelpe seg selv.

Det er ikke sikkert at ufør er veien og gå, men det er vanskelig og navigere i jungelen på rettigheter og lover, og han hadde nok trengt noen til og hjelpe seg der.

Det ligger mye ansvar på oss selv, og denne unge gutten hadde trengt noen som hjalp han til og hjelpe seg selv.

Trist at han ikke kommer seg ut, han burde nok hatt en bedre bolig, og han burde fått hjelp til og finne bedre bolig. Jeg ble lei meg av å lese artikkelen og synes synd på gutten. Håper han har familie som kan stille opp for han.

Gjest aviser
Skrevet

Det er nok mye i denne saken vi ikke vet, men sånn er det jo som regel med ting som står i avisen. Som folk sier under her skal selvfølgelig ikke en oppegående rullestolbruker har uførepensjon bare fordi han sitter i rullestol. Og noen etterspør familien, som også er et godt spørsmål. Det er ingen automatikk i at 19-åringer skal ut og bo i egen leilighet.

Så det er nok mye vi ikke vet om saken. - Som det alltid er når det står om slike ting i avisen.

hidi, the scorpion
Skrevet

Faktisk er boligproblemer enhver sitt ansvar, også selvom du er rullestolbruker, du får ikke automatisk tilrettelagt din bolig, selvom du er rullestolbruker.

Rullestolbrukere er borgere i samfunnet på linje med alle andre som ikke er rullestolbrukere, med de samme rettigheter og plikter.

Dvs det finnes en rekke støtteordninger for rullestolbrukere, men en har selv ansvaret for å søke på de, det kommer ikke dettende ned i fanget på en.

Det finnes midler fra Husbanken, en kan søke på, og så innrede hjemmet sitt sammen med en ergoterapeut fra kommunen. Men ansvaret har en selv.

Hilsen

Det er mulig at det er den enkeltes ansvar, men denne gutten trenger tydeligvis hjelp, så hvor er hjelpen?

I mine øyne fortjener denne gutten virkelig all hjelp han kan få, og så kommer muligens resten av seg selv;)

hidi, the scorpion
Skrevet

Ja, klart det er sykt.

Men så lenge saksbehandlerne og Helse & Sosialsjefen i kommunen ikkje er i stand til å forstå guttens daglige utfordinger, så må det bare bli sånn.

Jeg blir så utrolig frustrert på guttens vegne!

hidi, the scorpion
Skrevet

Det ville vært enda sykere om en oppegående 19 åring skulle fått leilighet og trygd bare fordi han sitter i rullestol.

Hvor i helvete er familien hans? Han kan da bo hjemme? Skal alle andre 19 åringer gis leilighet fordi de ikke har lyst til å bo hjemme?

Jeg synes han fortjener en skikkelig tilrettelagt leilighet, slik at han kan klare seg selv. Hvordan kan han jobbe hvis han ikke kan komme ut av leiligheten engang?

Et visst ansvar må da samfunnet for pokker ha!

hidi, the scorpion
Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1214819629' post='3913117]

Det som er trist er at han tydligvis ikke får den hjelpen han trenger, til å hjelpe seg selv.

Det er ikke sikkert at ufør er veien og gå, men det er vanskelig og navigere i jungelen på rettigheter og lover, og han hadde nok trengt noen til og hjelpe seg der.

Det ligger mye ansvar på oss selv, og denne unge gutten hadde trengt noen som hjalp han til og hjelpe seg selv.

Trist at han ikke kommer seg ut, han burde nok hatt en bedre bolig, og han burde fått hjelp til og finne bedre bolig. Jeg ble lei meg av å lese artikkelen og synes synd på gutten. Håper han har familie som kan stille opp for han.

''Det er ikke sikkert at ufør er veien og gå, men det er vanskelig og navigere i jungelen på rettigheter og lover, og han hadde nok trengt noen til og hjelpe seg der.''

Er helt enig med deg, men kanskje ung ufør hadde hjulpet i en vanskelig overgangsperiode.

Synes det er uverdig å måtte være innesperret som 19-åring....

hidi, the scorpion
Skrevet

Det er nok mye i denne saken vi ikke vet, men sånn er det jo som regel med ting som står i avisen. Som folk sier under her skal selvfølgelig ikke en oppegående rullestolbruker har uførepensjon bare fordi han sitter i rullestol. Og noen etterspør familien, som også er et godt spørsmål. Det er ingen automatikk i at 19-åringer skal ut og bo i egen leilighet.

Så det er nok mye vi ikke vet om saken. - Som det alltid er når det står om slike ting i avisen.

Jeg synes det burde være automatikk i at unge mennesker med stort handicap skulle få hjelp til å etablere seg.

Skrevet

Jeg synes han fortjener en skikkelig tilrettelagt leilighet, slik at han kan klare seg selv. Hvordan kan han jobbe hvis han ikke kan komme ut av leiligheten engang?

Et visst ansvar må da samfunnet for pokker ha!

Et visst ansvar må da familien for pokker ha!

hidi, the scorpion
Skrevet

Et visst ansvar må da familien for pokker ha!

He, he. De har da sannelig hatt ansvaret for han i hele oppveksten. Nå er gutten voksen og må få lov til å klare seg selv, og da må ting tilrettelegges, mener jeg!

Hvor mange barn tar seg av sine gamle foreldre? Eller mener du det er annerledes og i såfall hvorfor?

Gjest Shira :o)
Skrevet

''Det er ikke sikkert at ufør er veien og gå, men det er vanskelig og navigere i jungelen på rettigheter og lover, og han hadde nok trengt noen til og hjelpe seg der.''

Er helt enig med deg, men kanskje ung ufør hadde hjulpet i en vanskelig overgangsperiode.

Synes det er uverdig å måtte være innesperret som 19-åring....

Det er uverdig ja, og trist! Men ung ufør vil ikke gi han bedre tilpasset bolig, det er ikke så mye mer utbetalt at det vil dekke en mye høyere husleie, eller full oppussing.

jeg ser heller muligheter med tilrettelagt bolig, som han burde fått hjelp til, hjelp til tilpasset arbeid osv osv.

Det er veldig vanskelig og finne den rette veien i den jungelen av lover og rettigheter, og som 19 år er man ung og uerfaren. Dermed hadde han nok trengt hjelp til selvhjelp.

Jeg synes synd på gutten.

Gjest rullestolbruker
Skrevet

Det er mulig at det er den enkeltes ansvar, men denne gutten trenger tydeligvis hjelp, så hvor er hjelpen?

I mine øyne fortjener denne gutten virkelig all hjelp han kan få, og så kommer muligens resten av seg selv;)

Jeg mener at sådanne artikler er agurknytt, og at problemene blåses opp til de store høyder, med en ensidig vinkling på hva kommunen ikke har gjort.

F.eks. hva trenger en enslig person å ha i overskapene på kjøkkenet? Det bestikk og service, samt kjeler, han trenger, kan han ha i underskapene.

Videre kan en få rullestoler som kan heises opp, slik han kan nå opp i overskapene, evt heise gutten opp i stående stilling.

Døren, som stenger for vaskerommet, kan bare løftes av hengslene, så har han fritt leide, iflg. bildet i avisen.

Det han trenger er hjelp fra en dyktig ergoterapeut, som kan hjelpe ham til å lære å være løsningsorientert i stedet for å være problemorientert.

Hilsen

Skrevet

Det er kritikkverdig at kommunen gir ham kommunal leilighet uten samtidig å sørge for å tilrettelegge den på en slik måte at han kan fungere der. At de ikke følger opp løfter de har gitt, er selvfølgelig meningsløst.

Imidlertid gjør nav ham sannsynligvis en tjeneste ved å avslå søknad om ung ufør. Men han bør gis økonomisk støtte under utdannelsen siden han er i en situasjon som er såpass forskjellig fra det funksjonsfriske ungdommer er.

Det som er kjipt med slike saker, er at det sjelden finnes personer i kommunene som går nok inn i situasjonen til at de klarer å hjelpe folk til å ta i bruk sine egne ressurser. Han trenger en koordinator som både sørger for at han får nødvendig tilrettelegging av leiligheten og jobber sammen med ham for å utnytte mulighetene for kvalifisering og på sikt jobb.

Skrevet

He, he. De har da sannelig hatt ansvaret for han i hele oppveksten. Nå er gutten voksen og må få lov til å klare seg selv, og da må ting tilrettelegges, mener jeg!

Hvor mange barn tar seg av sine gamle foreldre? Eller mener du det er annerledes og i såfall hvorfor?

Selvfølgelig er det forskjell. Vi har gamlehjem for gamlingene, men ikke gratis leiligheter for arbeidsfør ungdom i sin beste alder.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...