Gå til innhold

Jordbærsesong...

Anbefalte innlegg

Gjest strawberrydream
Skrevet

Har 6 korger jordbær, men hva skal jeg gjøre med de?

Jeg ammer og flere venninner sier til meg at jeg ikke bør spise de pga jeg ammer, fordi barnet kan få luft i magen av det og sterke smerter.... og at barnet kan utvikle allergi. Er dette sant? Noen av vennene sier at dette kun gjelder "rå" jordbær, kokt jordbær, f.eks. sylte skal være trygt. Hva mener dere?

Og har dere noen ideer om hva jeg kan lage av disse jordbærene - som evnt. tåles av babyen? Er spesielt interessert i oppskrift på jordbærsyltetøy. Kanskje jeg kan lage rullekake med jordbærsylte? hmmmmmmm

Skrevet

Sylte = pålegg av svin.

Syltetøy = rørte eller kokte bær med sukker

Du kan jo bare prøve deg litt frem med noen jordbær og se om babyen reagerer? Ikke alle gjør det.

Skrevet

Når det dreier seg om amming, er det vel bare det med luftsmerter som er relevant. Allergien kommer først når barnet spiser selv.

Ikke alle barn reagerer på at mor spiser jordbær. Mine har for eksempel ikke reagert. Prøv deg frem med noen få bær først.

Skrevet

Jeg spiste jordbær mens jeg ammet. Jeg hadde også hørt at det ikke var så bra, så jeg begrenset meg. Fikk ingen problem. (Ho er født i slutten av mai, og var jo veldig lita da jordbæra kom.)

Jeg pleier å skjære opp jordbæra i litt mindre biter. Røre inn litt sukker og frysepulver. Det blir kjempegodt!!!! I tillegg er det jo nesten ikke noe sukker i forhold til i kjøpe-syltetøy. Bruker kanskje 100 gram pr. kilo bær. Om bæra er søte bruker jeg enda mindre. (Fryses ned i små posjoner.)

Skrevet

Det er ikke en myte at enkelte babyer reagerer når mor har spist jordbær, men det er en myte at alle babyer gjør det. En sykepleier sa da jeg var innlagt på barselsgangen at myten kom av at når jordbærsesongen kom spiste man plutselig mye jordbær på en gang uten å ha spist det før, og at man må spise alt med måte når man ammer. Babyen min reagerer ikke når jeg spiser jordbær. Det er bare tull at h*n kan bli allergisk. Luft i magen er ikke farlig hvis du skulle oppdage at h*n reagerer.

Skrevet

Jeg spiste jordbær mens jeg ammet. Jeg hadde også hørt at det ikke var så bra, så jeg begrenset meg. Fikk ingen problem. (Ho er født i slutten av mai, og var jo veldig lita da jordbæra kom.)

Jeg pleier å skjære opp jordbæra i litt mindre biter. Røre inn litt sukker og frysepulver. Det blir kjempegodt!!!! I tillegg er det jo nesten ikke noe sukker i forhold til i kjøpe-syltetøy. Bruker kanskje 100 gram pr. kilo bær. Om bæra er søte bruker jeg enda mindre. (Fryses ned i små posjoner.)

Hei.

Jeg gjør det samme som deg,men ejg har ikke frysepulver i.

De blir kjempe gode som dessert når vinteren kommer.

Nam nam.

Skrevet

Selvsagt kan du spise jordbær selv om du ammer, bare ikke "overdo" det.

Du vil fort merke om den lille reagerer.

Ellers er det letteste å røre jordbæra.

Skrevet

Hei.

Jeg gjør det samme som deg,men ejg har ikke frysepulver i.

De blir kjempe gode som dessert når vinteren kommer.

Nam nam.

Jeg bruker litt frysepulver så det ikke blir så rennende. Men smaken blir den samme:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...