Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har ei skikkelig god ei som de vil dele?

Gjest på måfå
Skrevet

Jeg bruker ikke skikkelige mål, men ser an konsistensen....

4 egg piskes halvstivt sammen med 4 ss sukker

tilsett 1/2 ts Bakepulver

1/2 ts vaniljesukker

1 krm Kardemomme

1 liter melk

Sikt i hvetemel og rør til deigen blir tykk.

La stå i kjøleskap i en halvtime.

Smelt så 100 g smør som du rører inn i deigen

før du steker vaflene i varmt jern smurt med smør.

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg bruker ikke skikkelige mål, men ser an konsistensen....

4 egg piskes halvstivt sammen med 4 ss sukker

tilsett 1/2 ts Bakepulver

1/2 ts vaniljesukker

1 krm Kardemomme

1 liter melk

Sikt i hvetemel og rør til deigen blir tykk.

La stå i kjøleskap i en halvtime.

Smelt så 100 g smør som du rører inn i deigen

før du steker vaflene i varmt jern smurt med smør.

Hvorfor skal man egentlig stivpiske eggene?

Min svigermor påpeker bestandig at det er så viktig. Jeg er imidlertid ikke særlig begeistret for vaflene hennes, men det kan være fordi hun etter min mening steker dem for lite (de er helt lyse) og at de sjelden er helt nystekte.

Skrevet

Min svigermor påpeker bestandig at det er så viktig. Jeg er imidlertid ikke særlig begeistret for vaflene hennes, men det kan være fordi hun etter min mening steker dem for lite (de er helt lyse) og at de sjelden er helt nystekte.

Halvstekte, gamle vafler høres ikke spesielt fristende ut nei...

Jeg steker dem så de er litt gyldne, ikke hvite, men heller ikke svarte. :o)

Gjest Elextra
Skrevet

Nei, de er sjelden eldre enn et par timer, men helt myke og ikke veldig gode etter min oppfatning.

Jeg synes vaflene skal være litt brune og dessuten litt sprø!

Gjest Elextra
Skrevet

*fikk brått utrolig lyst på nystekte vafler med nyrørte jordbær*

Gjest på måfå
Skrevet

Det med stivpiskingen er for å gjøre vaflene luftigere og litt sprøere utenpå.

Jeg stivpisker dem aldri helt da, men pisker dem litt så de blir litt luftere ;-)

Gjest på måfå
Skrevet

Nei, de er sjelden eldre enn et par timer, men helt myke og ikke veldig gode etter min oppfatning.

Jeg synes vaflene skal være litt brune og dessuten litt sprø!

jeg liker vaflene litt sprø utenpå og myke inni, og de skal være lyse, men gylne, ikke svarte og ikke hvite for å si det sånn ;-)

Grunnen til at hennes vafler blir så myke kan være at de er lite stekt, men også det å legge dem i stabler... det holder visstnok på varmen lenger, men de mister sprøheten og blir myke og tunge etterhvert. Så ønsker du sprøe vafler er det bedre å legge dem hver for seg på en rist :)

Skrevet

Vafler stekes mens folk spiser dem!!! Så om vi sitter ute og skal spise vafler så drar jeg skjøteledningen med ut og steker mens folk spiser. Da tror jeg nesten alle oppskrifter blir bra:-)

Jeg gjør det kanskje slik ettersom jeg aldri klarer å få sprø vafler. Jeg har fått tips om at jeg kanskje bruker for lite smør....

Skrevet

Tja, man tager hvad man haver. Kan jo si hva jeg bruker, men nøyaktig mål har jeg ikke.

Starter med et par egg som jeg lar gå i mikseren mens jeg finner fram resten. Mengde væske etter hvor mye røre du vil ha, gjerne rester av melk, fløte, rømme, surmelk. En neve eller to med sukker, litt bakepulver og natron, kardemomme, smelta smør, 100 gram kanskje, og så mjøl til passe konsistens. Lar røra stå litt før jeg steker.

Dette blir det jeg kaller matvafler, gode med brunost eller syltetøy på.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...