Gå til innhold

Pinlig høflighet?

Anbefalte innlegg

Gjest fast kunde
Skrevet

På nærbutikken har vi fått en ung mann i kassen, en riktig hyggelig og blid mann som hilser blidt når vi kommer til, og når vi har betalt kvitterer han med "ha en fin dag" og et stort smil. Selv synes jeg dette er koselig, og sier alltid takk - og i lige måde - og smiler tilbake.

Det morsomme er imidlertid å betrakte andre i køen, jeg har lagt merke til at mange virker flaue over denne hyggeligheten, og de færreste hilser med takk og lige måde.

Er det rett og slett for mye hygge for en vanlig butikktur?

Skrevet

Vi har en som er så hyggelig i en butikk hvor jeg handler en del. Litt kult ettersom vi satt og diskuterte dette i lunsjen her på jobben for en tid siden. Da jeg fortalte dette var det flere som visste hvem han var. Alle likte denne mannen.

Gjest bleoveraskaførstegangen
Skrevet

Jeg husker første gangen jeg opplevde slik høflighet - tror det var en tid de fleste butikkansatte måtte gå på smilekurs? Ei ung jente i Remakassa kikka opp på meg og sa hei... jeg ble så overraska at jeg bare - eh hey....

Så gikk jeg hele dagen og tenkte på hvor i alle dager jeg hadde henne fra, kjente hun meg igjen fra gamledager eller hva? Jeg ante ikke hvem hun var hehe...

men så opplevde jeg det flere ganger av andre butikkansatte og skjønte så at dette var noe nytt de var begynt med.

Jeg syns på en måte det er greit at de sier hei, men i et supermarked med køer hvor jeg egentlig bare ønsker å betale for varene, så trenger de ikke være så overhøflige da. De kan kikke opp og smile, scanne varene og si prisen, jeg sier værsågod når jeg leverer pengene, de sier takk. Så kan de kanskje si ha en fin dag... eller god helg om det er på lørdagen, det er jo koselig :-)

Men sånn egentlig så syns jeg det er like greit at de ikke sier noe.

I mindre butikker, parfymerier osv da syns jeg godt de i kassen kan vise at de ser kunden, hilse blidt og si hadet eller noe sånt, så føler kunden seg sett og ivaretatt.

Skrevet

Sånn gjør mange av kassedamene/mennene i nærbutikken min (som er en større kjedebutikk). Jeg har aldri tenkt over det, men takker og svarer pent tilbake.

Gjest Elextra
Skrevet

Har inntrykk av at de kasseansatte i kjedebutikkene har instruks om å hilse på alle kundene. Jeg synes det er hyggelig, og antar mange av oss trenger denne lille påminnelsen om at det faktisk sitter en person bak kassen :-).

Kan godt tenke meg at noen blir pinlig berørt - enkelte stusser jo om man tillater seg å hilse på noen i f.eks. en trapp i en boligblokk.

Ja til mer hilsing og alminnelig høflighet i hverdagen! :-)

Mrs. Wallace
Skrevet

Har inntrykk av at de kasseansatte i kjedebutikkene har instruks om å hilse på alle kundene. Jeg synes det er hyggelig, og antar mange av oss trenger denne lille påminnelsen om at det faktisk sitter en person bak kassen :-).

Kan godt tenke meg at noen blir pinlig berørt - enkelte stusser jo om man tillater seg å hilse på noen i f.eks. en trapp i en boligblokk.

''Ja til mer hilsing og alminnelig høflighet i hverdagen! :-)

''

Så hjertens enig!

Skrevet

Jeg synes det er kjempehyggelig når de hilser blidt. Jeg vil tro det er mere utbredt på små nærbutikker, kanskje de er pålagt å være hyggelige for å holde på kundene i disse nedleggingstider?

Gjest Gjorde så godt jeg kunne :)
Skrevet

Det er da mye bedre å få den tonen, enn en sur gretten kasserer som ikke sier noe eller ser på deg. Har selv jobbet i butikk og passet godt på å være høflig. Selv om det kan være litt vanskelig når man jobber fra 0900 til 1800 :P

Jeg liker de som er blide og snakker med kunden.

Gjest Opplevd det motsatte
Skrevet

Jeg synes det er kjempehyggelig når de hilser blidt. Jeg vil tro det er mere utbredt på små nærbutikker, kanskje de er pålagt å være hyggelige for å holde på kundene i disse nedleggingstider?

Men jeg har opplevd det motsatte også da.

At jeg som kunde hilser på den ansatte, sier Hei...

og de ser bare ned eller rart på deg...

jeg sier værsågod når jeg rekker over pengene, de bare triver tak i pengene og ser ikke på deg i det hele tatt. Så får jeg vekslepengene og jeg sier hadet, men ikke et ord til svar... så føler jeg meg litt dum.

Det må gå an å finne en gyllen middelvei da. Om en som butikkansatt syns det er unødvendig med all denne hilsinga, kan en i det minste gi litt respons om en hyggelig kunde hilser, i alle fall smile tilbake! Et smil skader ingen....

AneM1365380603
Skrevet

Det er da mye bedre å få den tonen, enn en sur gretten kasserer som ikke sier noe eller ser på deg. Har selv jobbet i butikk og passet godt på å være høflig. Selv om det kan være litt vanskelig når man jobber fra 0900 til 1800 :P

Jeg liker de som er blide og snakker med kunden.

Jeg synes det er hyggelig med litt høflighetsfraser :)

Jeg var på en butikk og kjøpte noe. Kassadama stønnet og spurte om jeg kunne sette varene i posen selv, for hun hadde slike menstruasjonssmerter. Jeg gikk ut døra med et smil om munnen, for det var utrolig uventa og komisk å få servert slike detaljer ;)

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg var på en butikk og kjøpte noe. Kassadama stønnet og spurte om jeg kunne sette varene i posen selv, for hun hadde slike menstruasjonssmerter. Jeg gikk ut døra med et smil om munnen, for det var utrolig uventa og komisk å få servert slike detaljer ;)

''Kassadama stønnet og spurte om jeg kunne sette varene i posen selv, ''

Selv ville jeg smilt om noen overhodet tok seg bryet med å pakke varene for meg. Har bare opplevde det i julerushet i de største forretningene, det har vært velkomment, men har ført formålet først og fremst har vært å få køen raskere unna :P.

AneM1365380603
Skrevet

''Kassadama stønnet og spurte om jeg kunne sette varene i posen selv, ''

Selv ville jeg smilt om noen overhodet tok seg bryet med å pakke varene for meg. Har bare opplevde det i julerushet i de største forretningene, det har vært velkomment, men har ført formålet først og fremst har vært å få køen raskere unna :P.

Det er veldig vanlig på klesbutikker, men dette var ikke det da.

Noe som virkelig er irriterende på butikker er når de ansatte ikke vet noe om hva de har. Jeg spurte på en butikk om de har en bestemt vare. "Jeg vet ikke" svarte hun. Da spurte jeg om hun kan finne ut av det. Hun pekte i en retning og sa at om de har det kan jeg leite der.

Gjest Folk sier så mye rart...
Skrevet

Hehe, kunne spart seg den ja.

Du skulle bare sakt at du måtte komme tilbake seinere, for du hadde sånn renneræv at du måtte løpe hjem:p

Gjest Elextra
Skrevet

Det er veldig vanlig på klesbutikker, men dette var ikke det da.

Noe som virkelig er irriterende på butikker er når de ansatte ikke vet noe om hva de har. Jeg spurte på en butikk om de har en bestemt vare. "Jeg vet ikke" svarte hun. Da spurte jeg om hun kan finne ut av det. Hun pekte i en retning og sa at om de har det kan jeg leite der.

Tenkte av en eller annen grunn automatisk på matbutikk, jeg. I klesbutikker får en jo bestandig varene pakket :D.

Helt enig med deg vedr. service, utrolig irriterende med butikkansatte som verken har kunnskap om eller interesse for varene de selger eller kundene sine. Har stadig tenkt at om jeg drev butikk skulle jeg håndplukke de ansatte, kanskje betale litt mer enn konkurrentene, og/eller gi provisjon.

Skrevet

Jeg har lagt merke til at de i kassen på matbutikkene har hilst vennlig på kundene de sste månedene. Som regel virker det koselig, i noen tilfeller til for overstrømmende. Og de jeg alt har hilst på mens jeg går og plukker varer, kan hilse på nytt igjen, om de da har overtatt kassen!

Gjest ChiengMai
Skrevet

Syns sånt "tomprat" er koselig, jeg. Hilser alltid tilbake og småprater gjerne om jeg har mye varer sånn at det tar litt tid i kassa.

Skrevet

Enig med mange her - mye mer hyggelig med en blid enn en sur/knapp ekspeditør!

Eneste unntak er ei som står i kassa på bensinstasjonen nedi gata her. Hun sier ALLTID "ha det bra" med nøyaktig samme tonefall (akkurat det kan jeg leve med) OG det samme, sjarmerende lille latterknekket i stemmen sin.

Hver eneste gang. Til hver eneste kunde. Da blir det i overkant kunstig :o)

Icora Panter
Skrevet

Alle skulle vært som han.. Sier egentlig litt om hvor satt ut vi blir bare en kassa mann/dame er hyggelig. Ofte klager vi jo på hvor sure de som sitter i kassene er!

Men nå vet jo ikke jeg om det er "overdriving" han holder på med heller. Blir bare kjempe glad selv jeg når jeg treffer slike mennesker og skulle ønske det var fler av dem :)

Gjest fast kunde
Skrevet

Undertegnes!

Skrevet

En periode jeg tok buss til jobb var det støtt en kvinnelig bussjåfør som var i usannsynlig godt humør, og med kvikke og særdeles høylytte "HA EN GOD DAG" til alle som gikk av bussen. ;) Det var ikke mange som svarte, for å si det sånn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...