Gå til innhold

Pinlig høflighet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg merker veldig stor forskjell på den lokale nærbutikken og i byen. På nærbutikken går jeg ikke når humøret er dårlig og jeg ikke er i form til å jatte. Men når jeg er i form synes jeg det bare er koselig å slå av en prat med damene på "buda". Noen av dem smiler som soler hele tiden. De sier ikke "ha en fin dag", men slenger mange andre kommentarer og det er oppriktig ment.

Skrevet

Jeg merker veldig stor forskjell på den lokale nærbutikken og i byen. På nærbutikken går jeg ikke når humøret er dårlig og jeg ikke er i form til å jatte. Men når jeg er i form synes jeg det bare er koselig å slå av en prat med damene på "buda". Noen av dem smiler som soler hele tiden. De sier ikke "ha en fin dag", men slenger mange andre kommentarer og det er oppriktig ment.

Det er aldri noen som jatter meg meg, altså. Det er nesten så jeg føler meg litt snurt. Jeg bor på et lite sted og alt, men neida. Kjølig avstand selv om jeg prøver å se så grei ut som jeg bare kan. Hvorfor skal ikke jeg få oppleve å ønske bort småpraten til kassadamene? Hæ?

:/

Gjest prust
Skrevet

En periode jeg tok buss til jobb var det støtt en kvinnelig bussjåfør som var i usannsynlig godt humør, og med kvikke og særdeles høylytte "HA EN GOD DAG" til alle som gikk av bussen. ;) Det var ikke mange som svarte, for å si det sånn.

Jeg blir i kjempegodt humør når bussjåførene sier det i det vi går av bussen :-)

Og jeg svarer da som regel blidt tilbake :-"Takk, i like måte!"

Skrevet

Har inntrykk av at de kasseansatte i kjedebutikkene har instruks om å hilse på alle kundene. Jeg synes det er hyggelig, og antar mange av oss trenger denne lille påminnelsen om at det faktisk sitter en person bak kassen :-).

Kan godt tenke meg at noen blir pinlig berørt - enkelte stusser jo om man tillater seg å hilse på noen i f.eks. en trapp i en boligblokk.

Ja til mer hilsing og alminnelig høflighet i hverdagen! :-)

helt enig med deg:-)

Jeg har også lagt merke til at butikkansatte i kjedebutikkene er mye flinkere til å hilse osv nå enn for bare få år siden, og det skyldes sikkert opplæring/instruks. Men det synes jeg er bare fint, og vi har ikke vondt av å minnes på at det er mennesker som tar imot betalinga vår og ikke bare en maskin.

Skrevet

Jeg synes det er hyggelig med litt høflighetsfraser :)

Jeg var på en butikk og kjøpte noe. Kassadama stønnet og spurte om jeg kunne sette varene i posen selv, for hun hadde slike menstruasjonssmerter. Jeg gikk ut døra med et smil om munnen, for det var utrolig uventa og komisk å få servert slike detaljer ;)

He he, ja det var litt mer enn "need to know-basis";-)

Skrevet

''Kassadama stønnet og spurte om jeg kunne sette varene i posen selv, ''

Selv ville jeg smilt om noen overhodet tok seg bryet med å pakke varene for meg. Har bare opplevde det i julerushet i de største forretningene, det har vært velkomment, men har ført formålet først og fremst har vært å få køen raskere unna :P.

Jeg kan faktisk styre meg litt for slike ungdommer som står og pakker i julerushet på store matbutikker, selv om jeg smiler og takker pent. Noen ganger synes jeg de pakker helt 'feil', f eks ved å legge matvarer som ikke bør klemmes nederst i posen og slikt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...