Gjest joggeelsker Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Jeg ELSKER å jogge. Men pga vondt i kneet så tør jeg ikke å jogge akkurat nå. Har tidligere hatt vondt i kneet i et år, men etter en pause ble jeg bedre og har så jogget i et par år igjen. Men nå kjente jeg altså for et par måneder siden smertene i kneet igjen. Derfor trener jeg nå helst på elipsemaskinen. Hvor "effektivt" er dette i forhold til jogging? Jeg savner selvfølgelig den friske luften og naturen (men har døra oppe da). Samtidig er det kjekt å trene til musikk. Jeg har tilfeldige sanger - og varierer styrke/tempo i forhold til hva slags sang som kommer. Altså føler jeg at jeg får trent både litt styrke og kondis. Men samtidig så er det liksom ikke helt det samme som å jogge syns jeg... I ant km er det desidert kortere enn jogging, (forstår meg ikke helt på den computeren) men trener ca like lenge 25-45 min ca 3 ganger pr uke. Og jeg tar meg ganske godt ut da. Ang kneet så kjenner jeg mindre nå - før kunne jeg kjenne bittelitt også på elipse maskinen - men virker som om det går bedre. Når kan jeg prøve å jogge tro uten å være redd for å "slå det opp" igjen? Vet jo ikke hva det var da - har ikke vært hos lege denne gang, var sist gag og fikk så mange forskjellige forklaringer. Noen sa "løperkne" men det stemmer ikke for smertene er helst på innsiden. Noen mente for korte muskler på fremsiden av låret, samt overbelastning. En mente Condr. patella (eller noe sånt) altså noe med at brusken er ruglete. Fikk også beskjed om at jeg aldri kunne jogge igjen - men det klarte jeg jo allikevel. Har ikke lyst til å forfalle - det er så viktig for meg å jogge - derfor jeg stoppet helt opp med det da smertene i knærne kom tilbake. Men var i røngten og MR uten at de fant noe "patalogisk" ihvertfall. Dermed var det heller ikke menisken - selv om smertene helst sitter på innsiden av kneet. Han ene mente allikevel det var noe med brusken som var "ruglete" og jeg spiser derfor Nutrilenk og omega 3. Har ikke spist Nutrilenk hele tiden - begynte igjen nå når kneet ga smerter igjen. Det hjalp jo sist gang - eller var det kanskje bare hvilen - får aldri vite. Fastlegen er av en sånn type som man kun må ha kreft for å gå til - å ville være i form og trene er ubetydelige "problemer" så derfor går jeg ikke dit nå. Jeg har jo heller ikke forferdelig vondt - fordi jeg stoppet i tide denne gang. Men så vanskelig å vite når jeg kan prøve å jogge igjen uten å ødelegge hele opplegget slik at jeg må ha en ny lang pause. Er det kanskje noen "fasit" på antall uker med alternativ trening? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/309851-jogging-vs-elipsemaskin-vondt-i-kne/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.