Gå til innhold

Katten min liker ikke vann! hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han liker melk, og veldig glad i kjøtt mat, og tørtfor om han ikke har noe valg.

Men jeg vet ikke hva jeg kan gjøre for og få ham til og drikke vann som jeg gir ham. Han er så utrolig slapp i varmen, og jeg tror det er fordi han ikke drikker nok.

Ellers er han ytterst sær i matveien, liker ikke ost, og ikke liker han iskrem heller?? freak of a cat.. Han begynner og bli ganskje gammel nå da .. Tror dere om jeg kjøper en sånn kanin drikke flaske at han blir gira på vann igjen?

Eller noe jeg kan blande i vannet som gjør at han synes det er godt? Skal prøve flaske vann neste gang jeg er og handler... hmm..

Gjest mora2
Skrevet

Katten drikker nok om den er tørst.

Bare pass på at den har tilgang til frisk vann hele tiden, så drikker de som regel mer enn vi tror.

Og eldre katter blir nok litt mer døsige enn yngre.

Skrevet

Du kan jo ihvertfall droppe å skjemme ham bort med flaskevann ;-)

Katter er forskjellige, akkurat som oss mennesker. Den forrige katten min drakk så lite at jeg ofte ikke så forskjell i skåla når jeg skiftet ut vannet en gang i døgnet (og joda, tidligere fikk han friskt vann oftere, det ble jeg slappere med når han ikke drakk uansett). Den katten jeg har nå, drikker gjerne en til to skåler om dagen. Begge er/var sunne og friske på alle måter.

Tror nok den drikker når den er /blir tørst, men hvis du er bekymret for at den får for lite væske kan du jo bytte ut noe av tørrforet med våtfor på de varmeste dagene.

Gjest Solami
Skrevet

Friskt vann framme hele tiden og gi gjerne boksmat, for den inneholder 70 % væske

Skrevet

Ser at du har fått mange svar om å ha friskt vann tilgjengelig hele tiden. Men det har du sikkert allerede, siden du legger merke til at katten ikke drikker.

Men vet du hva?

Mange katter foretrekker faktisk "sølevann" fremfor det friske vannet i skåla!

For i naturen, så har dyr sjelden tilgang på helt rent, klart vann. Og kattens "medfødte vannskrekk" gjør at den holder seg unna store overflater med åpent vann.

De er mere komfortable med å drikke av sølepytter, fuglebad, eller slikke i seg fuktighet fra regndråper etc.

Og inne slikker de ofte i seg vannrester fra f.eks dusj, badekar og vask.

Det kan derfor hende at katten din får i seg mere vann enn du er klar over - bare fra helt andre steder. Og hvis det er en utekatt du har, så ser du jo ikke hva den foretar seg når den er ute.

Hvis den i tillegg har tilgang på vann i skåla si, så tror jeg ikke den lider noen nød.

At den virker slapp i varmen er helt naturlig. Det blir jo vi også, tiltross for at vi drikker nok!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...