Gå til innhold

8 flått i 2 døgn, søke lege?

Anbefalte innlegg

Gjest midia
Skrevet

Vi plukket 4 flått av magen til sønnen i går, han fant selv 4 til på tissen.

Ingen store flått, men noen var levende ennå etter at vi tok dem av.

Han var på hytta og skulle strø maurmiddel på ei maurtue i et lite skogholdt, dette var lørdag så han har sannsynligvis hatt 8 flått på seg i 2 døgn!

Jeg lurer på om vi skulle ha kontaktet lege når han har vært så angrepet av flått, eller kan vi vente å se om han blir dårlig først?

Skrevet

Vente å se om der kommer rødt utslett rundt bittstedene. Dette kan komme opp til uker etter bittet, så følg med.

Gjest midia
Skrevet

Vente å se om der kommer rødt utslett rundt bittstedene. Dette kan komme opp til uker etter bittet, så følg med.

Takk for svar!

Gjest Synes det var lenge.
Skrevet

Jeg ville kontaktet lege nå jeg...uten at jeg vet for mye om det, men er det ikke sånn at hvis de rekker å "spy" ut blodet igjen, så kan de smitte? Husker ikke om det var etter 24 timer eller 48 timer. Og 8 er ganske mye....

Ihvertfall ville jeg ringt legevakten eller kanskje NHD kan gi deg svar elns.....

Gjest Britt L
Skrevet

Jeg ville kontaktet lege nå jeg...uten at jeg vet for mye om det, men er det ikke sånn at hvis de rekker å "spy" ut blodet igjen, så kan de smitte? Husker ikke om det var etter 24 timer eller 48 timer. Og 8 er ganske mye....

Ihvertfall ville jeg ringt legevakten eller kanskje NHD kan gi deg svar elns.....

"kanskje NHD kan gi deg svar"

Og hvorfor i all verden skulle hun sitte og vente på at NHD gir henne et svar på dette? Herre min altså, NHD er ingen gud altså. Han er inge allmennlege en gang.

*rister på hodet*

Skrevet

Det er bare 2 promille av alle flåttene som er infisert av borrelia bakterien. Så det er lite sansynlig at en blir smittet av borrelia om en har flått. Om man i så tilfelle skulle bli smittet, så kommer det et rødt utslett rundt bittstedet. Da får man antibiotika av legen, og en er frisk igjen.

Det tar min. 1 år (om en går ubehandlet) fra man blir smittet, til at det går i nervesystemet, så det er ikke noen fare ved å vente å se det an.

Skrevet

Det er bare 2 promille av alle flåttene som er infisert av borrelia bakterien. Så det er lite sansynlig at en blir smittet av borrelia om en har flått. Om man i så tilfelle skulle bli smittet, så kommer det et rødt utslett rundt bittstedet. Da får man antibiotika av legen, og en er frisk igjen.

Det tar min. 1 år (om en går ubehandlet) fra man blir smittet, til at det går i nervesystemet, så det er ikke noen fare ved å vente å se det an.

Du har peiling du!

:-)

Skrevet

Og hvorfor i all verden skulle hun sitte og vente på at NHD gir henne et svar på dette? Herre min altså, NHD er ingen gud altså. Han er inge allmennlege en gang.

*rister på hodet*

Herregud alt man skal henge seg opp i.

Velbekomme!

Gjest midia
Skrevet

Vi å synes det var lang tid og mange bitt.

Gutten er i fin form og er såpass stor at han kan si ifra om han merker noe galt så vi venter å ser det an.

AneM1365380603
Skrevet

*rister på hodet*

Hvis nhd er psykiater har han også medisinsk utdannelse.

Skrevet

Vi å synes det var lang tid og mange bitt.

Gutten er i fin form og er såpass stor at han kan si ifra om han merker noe galt så vi venter å ser det an.

Ja, det ser ut som om Loralei har peiling på det :-)

Kos dere videre på hytta! (hvis jeg husker riktig uten å lese innlegget på nytt.)

Skrevet

Hvis nhd er psykiater har han også medisinsk utdannelse.

Om han er psykiater så er han også et menneske, som sikkert har en jobb utenom DOL.

Han kan ikkje svare på alt mulig her inne heller, det er han sikkert ikkje betalt for heller.

Ps! Men han liker tydeligvis klassisk musikk...:-)

AneM1365380603
Skrevet

Om han er psykiater så er han også et menneske, som sikkert har en jobb utenom DOL.

Han kan ikkje svare på alt mulig her inne heller, det er han sikkert ikkje betalt for heller.

Ps! Men han liker tydeligvis klassisk musikk...:-)

Joda, sant det :) Jeg likte bare ikke helt tonen til denne Britt L.

Skrevet

''Da får man antibiotika av legen, og en er frisk igjen.''

Så enkellt er det nok ikkje, det _kan_ være svært vanskelig å bli kvitt Borelliose, ofte må det spinalpunksjon til for å sikkert kunne påvise/avise en eventuell smitte.

Antibiotikaen må også gjerne gies intravenøst i forbindelse med innleggelse på sykehus.

Skrevet

''Da får man antibiotika av legen, og en er frisk igjen.''

Så enkellt er det nok ikkje, det _kan_ være svært vanskelig å bli kvitt Borelliose, ofte må det spinalpunksjon til for å sikkert kunne påvise/avise en eventuell smitte.

Antibiotikaen må også gjerne gies intravenøst i forbindelse med innleggelse på sykehus.

hvis borreliosen er gått så langt som til nervesystemet, så er det intravanøs kur etterfulgt av tablett kur.

Om en tar antibiotika kort tid etter smitte, så holder det med tablett kur.

En ser altså ikke spor av borreliose i spinalvæsken før en har hatt smitten i ca 1 år.

Så om en nylig har hatt flått, og blir dårlig med pos.funn i spinalvæsken, så stammer det mest sannsynlig fra tidligere bitt og ikke det nye bittet.

Men, under har jo hendt før.. Og noen har max uflaks..

Gjest midia
Skrevet

Ja, det ser ut som om Loralei har peiling på det :-)

Kos dere videre på hytta! (hvis jeg husker riktig uten å lese innlegget på nytt.)

Vi er hjemme nå, men vi skal tilbake på hytta om noen dager:)

Ringte legevakta for å høre hva de sa om dette, de sa at vi bare måtte se det an og søke lege hvis han får hodepine m.m eller rødt utslett. det kan gå opp til 3 uker før det blir tegn på smitte.

Skrevet

hvis borreliosen er gått så langt som til nervesystemet, så er det intravanøs kur etterfulgt av tablett kur.

Om en tar antibiotika kort tid etter smitte, så holder det med tablett kur.

En ser altså ikke spor av borreliose i spinalvæsken før en har hatt smitten i ca 1 år.

Så om en nylig har hatt flått, og blir dårlig med pos.funn i spinalvæsken, så stammer det mest sannsynlig fra tidligere bitt og ikke det nye bittet.

Men, under har jo hendt før.. Og noen har max uflaks..

''Så om en nylig har hatt flått, og blir dårlig med pos.funn i spinalvæsken, så stammer det mest sannsynlig fra tidligere bitt og ikke det nye bittet.''

Det har du helt sikkert rett i ja.

''Men, under har jo hendt før..''

Tja...Har det egentlig det?

''Og noen har max uflaks..''

Eg har (nesten) max uflaks ihvertfall føles det slik av og til, men eg slapp unna Borreliose, ihvertfall om eg skal tro på resultatene

fra spinalveskeprøvene...:)

Skrevet

Vi er hjemme nå, men vi skal tilbake på hytta om noen dager:)

Ringte legevakta for å høre hva de sa om dette, de sa at vi bare måtte se det an og søke lege hvis han får hodepine m.m eller rødt utslett. det kan gå opp til 3 uker før det blir tegn på smitte.

Lurt at du gjorde det! :-)

Er deilig å være på hytte om sommeren!

Skrevet

''Så om en nylig har hatt flått, og blir dårlig med pos.funn i spinalvæsken, så stammer det mest sannsynlig fra tidligere bitt og ikke det nye bittet.''

Det har du helt sikkert rett i ja.

''Men, under har jo hendt før..''

Tja...Har det egentlig det?

''Og noen har max uflaks..''

Eg har (nesten) max uflaks ihvertfall føles det slik av og til, men eg slapp unna Borreliose, ihvertfall om eg skal tro på resultatene

fra spinalveskeprøvene...:)

;o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...