Gå til innhold

Svenskehandel - hvor langt reiser du?

Anbefalte innlegg

Gjest Kalle Tanka
Skrevet

Norske matvarepriser øker, mens de svenske forblir uendret. Om det ikke allerede var gunstig å handle en del produkter fra før, så blir det enda billigere nå. Bor selv 1 time fra Svinesund og kjører over en gang pr måned for å handle de produktene man virkelig sparer mye på.

Hvordan er det med deg/dere, hvor langt unna grensehandelen bor du/dere, og hvor ofte er dere på harrytur?

Og hva tenker dere på vestlandet når dere ser reportasje på reportasje i aviser og tv om hvor mye man kan spare på å handle i nabolandet?

Skrevet

''Hvordan er det med deg/dere, hvor langt unna grensehandelen bor du/dere, og hvor ofte er dere på harrytur?''

Har vel rundt 500 kilometer til svenskegrensa vil eg tro, har vært på "Harrytur" en gang de siste 20 åra (skulle samme veien uansett).

''Og hva tenker dere på vestlandet når dere ser reportasje på reportasje i aviser og tv om hvor mye man kan spare på å handle i nabolandet?''

Da tenker eg at det er mange harry bondeknøler i Oslo området!

AneM1365380603
Skrevet

Jeg bor i vest, så det blir ikke noe svenskehandel på meg. Jeg tenker ikke noe spesielt når jeg ser slike reportasjer du nevner. Jeg ville nok tatt en og annen tur om jeg bodde i området, men muligens ikke pga billig mat. Kanskje mer for turen sin del, og andre varer enn vi har her.

Skrevet

Bor 2.5 timer fra svenskegrensen. Har vært to ganger på ren handletur med veninner og to ganger har vi vært i Charlottenberg for å se på en kul reptilpark der og handlet i samme slengen.

plommeblomst
Skrevet

Bor ca. en halv time fra grensa, og tar turen over 3-4 ganger i året. Kjøper stort sett det samme hver gang.

Gjest Elextra
Skrevet

Bor i Oslo, og kunne ikke falle meg inn å kjøre over grensen bare for å handle. Muligens ville jeg tenkt annerledes om jeg hadde dårlig råd?

Antakelig reiser svært mange på slik handletur for å erfare (om de regner på det) at vinningen går opp i spinningen i form av bensin, mat underveis og varer de ellers aldri ville kjøpt og antakelig ikke trengte.

Gjest annlovinda
Skrevet

Bor vel 2 1/2 time unna.

Reiser vel ca 3-5 ganger i året og handler stort. Og da handler vi mye kyllingfilet og karbonadedeig.

candyqueen_83
Skrevet

Bor ca 12 mil unna Charlottenberg, og reiser vel kanskje 4-5 ganger i året.

candyqueen_83
Skrevet

Bor i Oslo, og kunne ikke falle meg inn å kjøre over grensen bare for å handle. Muligens ville jeg tenkt annerledes om jeg hadde dårlig råd?

Antakelig reiser svært mange på slik handletur for å erfare (om de regner på det) at vinningen går opp i spinningen i form av bensin, mat underveis og varer de ellers aldri ville kjøpt og antakelig ikke trengte.

Så de som handler i sverige har dårlig råd?

jeg handler ikke bare billig i sverige, og bruker nok kanskje mer penger der enn jeg hadde gjort her. Men jeg synes de har mye utvalg i forskjellige ting som vi ikke har her. Og veldig godt smør :o)

Gjest Elextra
Skrevet

Så de som handler i sverige har dårlig råd?

jeg handler ikke bare billig i sverige, og bruker nok kanskje mer penger der enn jeg hadde gjort her. Men jeg synes de har mye utvalg i forskjellige ting som vi ikke har her. Og veldig godt smør :o)

''Så de som handler i sverige har dårlig råd?''

Andres motiver for å reise å handle kjenner jeg ikke, men kan ikke tenke meg andre motiver som skulle gjelde for meg. Har ikke merket meg at utvalget er så mye bedre enn her.

Er ikke særlig interessert i dagligvarehandling. Men kan finne på å reise f.eks. til London på annen shopping (dog neppe _bare_ for shoppingens skyld)! *S*

Gjest østfolding
Skrevet

Bor ca 45 min fra Handlesenter i Sverige.

Vi reiser ca annenhver måned og kjøper kjøttvarer, samt noen ganger handler vi vin på Systembolaget.

Prisene i Sverige er steget ca 25% i det siste halvåret, men fremdeles kan en få biffene mye billigere.

Hilsen

Skrevet

For meg er det ca. 2 timers kjøring, maks 2,5, men er ikke så ofte der, et par ganger i året.

Skrevet

Hehe, jeg tror neppe de som hander der nødvendigvis har dårlig råd. De ser nok dette som en tur og passer på å handle litt ekstra i tillegg. Rett slett kjøpe endel varer de ikke kjøper så mye av ellers.

Gjest Elextra
Skrevet

Hehe, jeg tror neppe de som hander der nødvendigvis har dårlig råd. De ser nok dette som en tur og passer på å handle litt ekstra i tillegg. Rett slett kjøpe endel varer de ikke kjøper så mye av ellers.

Jeg snakker ikke om at de er fattige, akkurat, men har da inntrykk av at muligheten for å spare noen kroner er hovedmotivasjonen for de fleste som reiser på slik tur.

Skrevet

Jeg snakker ikke om at de er fattige, akkurat, men har da inntrykk av at muligheten for å spare noen kroner er hovedmotivasjonen for de fleste som reiser på slik tur.

Det er mulig, men det betyr jo ikke at de har dårlig råd. Det er nok en kobinasjon om å få seg en utflukt og kjøpe endel varer og ikke minst mer av noe enn de vanligvis gjør.

Jeg ser i alle fall ikke på de som handler der at de nødvendivis har dårlig råd, det er å strekke det veldig langt.

De få gangene jeg er på en slik tur, så bruker jeg mer penger på dill dall enn om jeg hadde handlet her jeg bor.

For meg så virker det nå som om du er redd for å bli forbundet med en som drar på Harry tur fordi det ikke er status nok.

Gjest Elextra
Skrevet

Det er mulig, men det betyr jo ikke at de har dårlig råd. Det er nok en kobinasjon om å få seg en utflukt og kjøpe endel varer og ikke minst mer av noe enn de vanligvis gjør.

Jeg ser i alle fall ikke på de som handler der at de nødvendivis har dårlig råd, det er å strekke det veldig langt.

De få gangene jeg er på en slik tur, så bruker jeg mer penger på dill dall enn om jeg hadde handlet her jeg bor.

For meg så virker det nå som om du er redd for å bli forbundet med en som drar på Harry tur fordi det ikke er status nok.

De fleste ønsker jo å få pengene til å strekke noe lenger og har kanskje dårlig råd i enkelte perioder, slik du bruker betegnelsen dårlig rød høres det stigmatiserende.

Når det gjelder ''Det er nok en kobinasjon om å få seg en utflukt og kjøpe endel varer og ikke minst mer av noe enn de vanligvis gjør.'' er det nettopp det jeg sikter til i mitt første innlegg. Jeg tror mange ønsker turen for turens skyld, og "gjemmer seg bak" at de vil spare mange penger på turen.

Skrevet

Handler en del i Sverige. Er i hvertfall der en tur hver 14. dag. Noen ganger oftere. Men vi reiser til Sverige selv om vi ikke skal handle også. I helgen ble det Sverigetur for å klatre. De har en flott klatrevegg bare ca. 15. minutter fra Svinesund.

Men vi har kort vei da. Ca. 15 minutters kjøring til Svinesund. Og i tillegg slipper vi å kjøre E6 så vi kommer unna den verste køen.

Skrevet

Jeg kjenner flere som bor lenger unna Svinesund enn meg som drar dit jevnlig, men jeg gjør det aldri.

Dvs jeg kjører aldri ens ærend dit for å handle, men de få gangene jeg har vært sørover i Sverige stopper jeg selvsagt en snartur på veien hjem.

candyqueen_83
Skrevet

Jeg tror nok hun alltid er redd for å bli forbundet med noe som er "harry". Alt skal være ganske fint og ekstravagant.

Skrevet

Jeg vet ikke hvor lang tid jeg bruker til nærmeste grensehandel, 1.5 timer kanskje? Drar ikke på shopping i Sverige, kunne ikke falle meg inn å bruke en fridag til å kjøre bil og shoppe. Men her har man jo forskjellige interesser...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...