Gå til innhold

Hvilket miljø skal vi velge for barna?

Anbefalte innlegg

Gjest trygg fremtid
Skrevet

Vi har tre barn på 8, 5 og 3 år.

Jeg ønsker å skåne mine barn fra dårlige miljø senere når de blir unge. Jeg vil ikke at de skal være i miljø der de føler sexpress, drikkepress eller i verste fall press for å prøve sterkere rus.

Jeg har inntrykk av at det nå er verre enn noen gang i svært mange ungdomsmiljø- Jeg tror ikke mine barn vil bli tøffere enn andre til å motstå presset selv om jeg prøver å påvirke de.

Jeg tenker at det eneste som jeg kan gjøre er å få de inn i et miljø hvor de kan skånes for slikt press og alle de negative følgene rus og hyppige sexpartenere kan ha.

Hvilket miljø kan da være bra?

Gjest mallet
Skrevet

Når de blir ungdommer velger de uansett sitt eget miljø og sine egne venner. De treffer mange nye mennesker gjennom skolen og venners venner, og det er ganske vanlig at de skifter miljø selv om de som barn har vært f.eks i et idrettsmiljø, teatermiljø eller korpsmiljø.

Derfor ville jeg ikke tenkt så mye på å velge miljø for dem, men heller latt dem holde på med det de synes er spennende. Jeg ville lagt vekt på å gi barna en så god grunnleggende oppdragelse som mulig, og lære dem å tenke kritisk overfor egne og andres handlinger, riktig og galt. Jeg ville snakket tidlig og jevnlig om gruppepress og fulgt opp med samtaler om drikking, sex og narkotika med jevne mellomrom gjennom oppveksten - tilpasset alderen selvsagt. Det er i alle fall slik jeg planlegger å gjøre det når mine barn blir gamle nok til å forstå slike samtaler :)

Gjest togli
Skrevet

Da tror jeg nesten kristne miljøer hadde vært tryggest ;)

Jeg har tre døtre på 11, 8 og 4 år. Når det gjelder 11-åringen, så begynner jeg å merke hvordan hun trolig vil bli som tenåring. Jeg kan se at de verdiene vi har gitt henne, har påvirket hennes holdninger til livet. Jeg tror nok det først var ifjor vi kunne merke at det vi har forsøkt å lære henne, faktisk hadde gått inn. Vi prater med ungene om å ha respekt for kroppen sin/respektere andres kropper, respekt for andre mennesker, holdninger til alkohol, narkotika osv...

Det er ingen som har garantier for at barna deres klarer å gå gjennom livet uten negative erfaringer på slike områder, men vi foreldre kan gjøre vårt beste for å gi dem holdninger de kan bruke videre i livet. Ellers tror jeg nesten det bare gjelder og krysse fingrene og ellers følge godt med på hva ungene driver med (uten å leke "politi"- og vise at man stoler på dem!)

Skrevet

Du kan ikke bestemme dette.

Når barna blir så store at disse "farene" blir reele, så har du veldig lite du skulle ha sagt.

Min plan, med barn som er 8, 7 og snart 3, er å gi dem størst mulig balast fra barndommen slik at de, forhåpentligvis, vil ta kloke valg som ungdommer.

Jeg vet, av erfaring, at visse dumme og vanskelige ting må de prøve selv. Jeg kan ikke stoppe dem fra alt som er dumt og vanskelig.

Jeg håper likevel at ved å være et godt eksempel, og ved å snakke åpent med dem om både sex, røyking, alkohol og dop så vil de kunne ta veloverveide valg.

Jeg ønsker også å gi dem nok tro på seg selv at de ikke føler at de må bli med på ting bare fordi vennene gjør det.

Dette blir det vanskeligste, tror jeg. Det å være tenåring er sjelden kombinert med stor selvtillitt...

Jeg skal også gjøre det klart for dem at uansett hva de har gjort, samme hvor dumt det er, så skal de føle at de kan ringe hjem for å få hjelp.

De skal også vite at pappa'n eller jeg kommer for å hente, eller er våkne til de kommer hjem - uansett!

Uff, det blir skummelt og spennende å få tenåringer...

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du er på rett spor. Du kan være med å påvirke hvilke miljø barna kommer inn i, og det har stor betydning for hvordan det går med dem.

Det går langt bedre (på gruppenivå) med barn som er med i organiserte fritidsaktiviteter enn med de som ikke er med i slike. Det er, med noen unntak, ikke så vitig hvilke det er. Om det er korps, kor, fotball, handball, ski, svømming er nok lite viktig. Viktigere er det at en greier å holde em der til de er 17-18 år.

Noe sexpress kan de nok ikke komme utenom med mindre regjeringen forbyr kjønnshormoner :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...