Gå til innhold

Jeg vil til Statene

Gjest Men det blir kanskje bare med tanken..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Spøker med tanken på å dra til USA på impuls.

Har en uke ferie som barn er borte.

Går det an?

Hvordan forberede meg? Hvor dra? Hvordan sikre meg der nede når jeg ikke kjenner USA over hode?

Kunne ønsket meg å ri trailsen, besøke indianerne, gå på stranda i Florida, se Hollywood, LA.

Klarer ikke få til alt dette denne gangen, det skjønner jeg.

Men er det helt på jordet å dra alene som kvinne ned dit, kjenner ingen der nede, har ingen å dra med.

Har bare for en gang skyld lyst til å gjøre noe helt vilt for meg selv.

Gjest Elextra
Skrevet

''Kunne ønsket meg å ri trailsen, besøke indianerne, gå på stranda i Florida, se Hollywood, LA.''

USA er et enormt kontinent, om du bare har en uke bør du nok begrense planene kraftig! Min erfaring er at man gjerne opplever mer når man begrenser fartingen litt.

Har selv vært i USA 8-10 ganger, og har bare gode erfaringer derfra. Amerikanere flest er hyggelige og mye mer åpne enn nordmenn. Som enslig reisende vil du nok lett komme i kontakt med folk.

Skrevet

''Kunne ønsket meg å ri trailsen, besøke indianerne, gå på stranda i Florida, se Hollywood, LA.''

USA er et enormt kontinent, om du bare har en uke bør du nok begrense planene kraftig! Min erfaring er at man gjerne opplever mer når man begrenser fartingen litt.

Har selv vært i USA 8-10 ganger, og har bare gode erfaringer derfra. Amerikanere flest er hyggelige og mye mer åpne enn nordmenn. Som enslig reisende vil du nok lett komme i kontakt med folk.

Jeg skjønner at jeg ikke vil klare å få til alt jeg ønsker meg på bare en uke. Og reisedager går bort også.

Men jeg ville bare få frem at jeg var åpen for svært mye forskjellig på en slik tur.

Kanskje jeg kan unne meg en to ukers neste år i 40 års gave til meg selv :D

Men hvordan er det å dra alene tror du sånn i forhold til uskrevne lover og regler i det landet vi drar til? Det er jo enkelte ting jeg bør vite om og følge eller, sånn for egen sikkerhet og greier?

Eller kan jeg bare dra et sted, gå inn på hotel og valse rundt?

(Tenker på det vi kan lese om at turister stoppes og skytes på veiene osv.)

Jeg kjenner ikke USA over hode, og kjenner heller ingen som bor der eller som skal dit, er altså så alene som det går an.

Hvis jeg planlegger en tur til året så kan jeg jo bruke året til å få meg amerikanse penpals f.eks. men jeg vurderer sterkt å være impulsiv og smågal og dra en uke nå snart, så da er jeg maks uforberedt på alt..

:)

Skrevet

Jeg skjønner at jeg ikke vil klare å få til alt jeg ønsker meg på bare en uke. Og reisedager går bort også.

Men jeg ville bare få frem at jeg var åpen for svært mye forskjellig på en slik tur.

Men hvordan er det å dra alene tror du sånn i forhold til uskrevne lover og regler i det landet vi drar til? Det er jo enkelte ting jeg bør vite om og følge eller, sånn for egen sikkerhet og greier?

Jeg kjenner ikke USA over hode, og kjenner heller ingen som bor der eller som skal dit, er altså så alene som det går an.

Hvis jeg planlegger en tur til året så kan jeg jo bruke året til å få meg amerikanse penpals f.eks. men jeg vurderer sterkt å være impulsiv og smågal og dra en uke nå snart, så da er jeg maks uforberedt på alt..

''Eller kan jeg bare dra et sted, gå inn på hotel og valse rundt?''

Du kan valse rundt _inne_ på hotellet, men ikkje ute i gatene fks. på sein kveldstid i LA, det er rein idioti, politiet anbefaler taxi el.l.

Gjest Elextra
Skrevet

Tror ikke det er noen fare forbundet med å reise alene, selv om jeg nok ville unngått enkelte strøk i f.eks. New York, Los Angeles og Washington D.C.

Var selv faktisk tilbragt et par dager alene både i New York og i California, det gikk helt fint (jeg var ikke på ferie helt alene, men var alene mellom to reisefølger).

Man bør jo være en sosial type som liker å komme i prat med folk, men er man det går det bra. Selv kunne jeg dog synes det var litt guffent å gå alene ut om kvelden, ikke fordi det var så farlig, men fordi noen menn lett kan tro man er et "lett bytte".

Gjest Elextra
Skrevet

''Eller kan jeg bare dra et sted, gå inn på hotel og valse rundt?''

Du kan valse rundt _inne_ på hotellet, men ikkje ute i gatene fks. på sein kveldstid i LA, det er rein idioti, politiet anbefaler taxi el.l.

Det kommer helt an på hvor man går. I "penere" sentrumsstrøk kan man trygt gå alene.

Skrevet

Det kommer helt an på hvor man går. I "penere" sentrumsstrøk kan man trygt gå alene.

Vi gikk rundt omkring den der gata med alle stjernene i fortauet.

Bodde først på et hotel som hette Beverly Sunset Hotel (lugubert), deretter flytta vi ned i "sentrum" til et hotel som hette Hollywood Hotel (eller Hotel Hollywood).

Vi fikk streng beskjed fra hotelldirektøren om _ikkje_ å gå i gatene på kveldstid, så vi bestillte taxi og fikk limousine.

Men dette var i -87, så det er mulig det har blitt bedre der no, da var det ihvertfall farlig der.

Gjest Elextra
Skrevet

Vi gikk rundt omkring den der gata med alle stjernene i fortauet.

Bodde først på et hotel som hette Beverly Sunset Hotel (lugubert), deretter flytta vi ned i "sentrum" til et hotel som hette Hollywood Hotel (eller Hotel Hollywood).

Vi fikk streng beskjed fra hotelldirektøren om _ikkje_ å gå i gatene på kveldstid, så vi bestillte taxi og fikk limousine.

Men dette var i -87, så det er mulig det har blitt bedre der no, da var det ihvertfall farlig der.

Ok. Har selv ikke vært i L.A., men har gått alene i New York om kvelden. Dog ikke i tvilsomme områder.

Skrevet

Ok. Har selv ikke vært i L.A., men har gått alene i New York om kvelden. Dog ikke i tvilsomme områder.

Eg har gått (sammen med søstra) mi i New York på kveldstid, det gikk helt fint, men vi rota oss inn i ei sidegate som ikkje var så bra (tror det var 42 street el. noe).

Holder du deg på Broadway og følger avenuene så er det bra, og nå har jo myndigheten rydda voldsomt opp i kriminaliteten.

Ps! En liten avsporing...Eg søkte etter bilder av de hotella vi bodde på men fat de ikkje, men plutselig dukka dette bildet opp (merkelig nok).

http://cache.daylife.com/imageserve/0aui74ig7K0CC/340x.jpg

Hyggelig å endelig se "Hele" Barry framfor Halle Berry, om du skjønner...:-)

Gjest Murri
Skrevet

Jeg drømmer om akkurat det samme. Tenker på det hver dag. har slektninger i L.A som jeg kan bo gratis hos, men har lite lyst og dra alene. Hadde vært en ide og dra sammen kanskje?

Gjest Murri
Skrevet

Jeg drømmer om akkurat det samme. Tenker på det hver dag. har slektninger i L.A som jeg kan bo gratis hos, men har lite lyst og dra alene. Hadde vært en ide og dra sammen kanskje?

De jeg kan bo hos har et stort hus med mange soverom og bad, de som blir med meg får også bo der. De har lovet og vise meg rundt og sørge for at jeg vet hvor det er trygt og ikke.

Jeg har drømt om dette i mange år, men samboern min har ikke lyst og bli med, og venninene mine skal på ferie med barn.

Gjest Elextra
Skrevet

Eg har gått (sammen med søstra) mi i New York på kveldstid, det gikk helt fint, men vi rota oss inn i ei sidegate som ikkje var så bra (tror det var 42 street el. noe).

Holder du deg på Broadway og følger avenuene så er det bra, og nå har jo myndigheten rydda voldsomt opp i kriminaliteten.

Ps! En liten avsporing...Eg søkte etter bilder av de hotella vi bodde på men fat de ikkje, men plutselig dukka dette bildet opp (merkelig nok).

Hehe, det var litt av en digresjon. Du klarer å pense inn på babes på de merkeligste plasser :P.

Skrevet

Hallo! Finn deg en egen tråd til å diskutere baber i!! ;-)

Skrevet

Hallo! Finn deg en egen tråd til å diskutere baber i!! ;-)

Baber??? lol

Skrevet

Hehe, det var litt av en digresjon. Du klarer å pense inn på babes på de merkeligste plasser :P.

Enig, det er merkelig det der.

Skrevet

Selvsagt kan du gjøre det!

Men er det bare for 1 uke, så velg deg ut 1 stat, og kanskje også bare 1 by, og bli der.

New York er jo bare helt fantastisk og full av ting man kan gjøre - også alene.

Det er ikke farlig, bare ikke gå så veldig mye rundt omkring på nattestid alene.

Om du ønsker 1 stort shoppingmekka, så har de "Mall of America" i Minneapolis. WOW, sier jeg bare!!! Skulle gjerne vært der alene en ukes tid. Og Minneapolis og St. Paul er nydelige byer.

California har jeg ikke vært i, men det frister også.

Florida er det perfekte sommerparadis. Miami, Orlando - strender og sol, men også veldig høy luftfuktighet. Ikke vær redd for å svette :)

Ååååå, jeg kjenner jeg blir helt gal av reiselyst!!!

Skrevet

Amerikanerene er utrolig sosiale og utadvente som folk, og det er ikke noe problem å dra rundt alene.

Jeg ville nok bestilt hotell på forhånd, sånn just in case. Hotellene kommer i mange forskjellige klasser...

Gjest mallet
Skrevet

De fleste områder i USA er like trygge som i Norge. Amerikanere flest er lette å komme i kontakt med og ofte interesserte i å høre om Norge og Europa. Jeg hadde ikke nølt med å reise :) Om du drar til en by, forhør deg om hvilke områder som evt. er utrygge før du bestiller hotell. Med unntak av visse områder er det helt problemfritt å reise rundt alene som kvinne.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...