Gjest Anonym bruker Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 Spørsmål til Ernæringsfysiolog Er det noen slags mat/ næringsstoffer som kan dempe en "økt sympatisk aktivitet" i nervesystemet (ME)? Hva er grunnen til at jeg har vansker med å få fylt opp igjen jernlageret mitt, selv om jeg tar aminojern sammen med C-vitaminer. Er det noe jeg kan gjøre med det? Hva er grunnen til at vår lille datter på 19mnd har ekstremt treg fordøyelse? Hun er sen med tenner. Ellers spiser hun velling, grøt, litt brød, egg, sviskepuré og fruktmos, tilbyr også div frukt, men hun er sår i gommene så hun vil ikke ha. Hun bruker lactulose 3ml morgen og kveld (men det kan være vanskelig å få det i henne, selv om vi tar det i maten. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310020-me-jern-og-ford%C3%B8yelse/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cathrine Borchsenius, Klinisk ernæringsfysiolog Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 Hei! Jeg kjenner ikke til et spesielt kosthold eller noen enkelte næringsstoffer som kan dempe økt sympatisk aktivitet i nervesystemet. Når det gjelder jernlageret ditt så kan det være flere grunner til at du ikke får fylt det opp skikkelig. Har man for lavt nivå av jern er det vanskelig å fylle opp lagrene kun ved hjelp av kosten og det er derfor nødvendig med jerntilskudd. Du sier ikke noe om hvor høy dose jern du tar, men det kan jo rett og slett hende at du får i deg litt for liten dose. Mitt forslag er derfor at du tar kontakt med din fastlege for å få råd om hvor stor dose og hva slags jerntilskudd som må til for at lagrene dine skal fylles opp. Som du sikkert vet kan man ofte bli litt forstoppet av jerntilskudd, men noen preparater feks Hemofer er mildere mot magen enn andre. Det leder meg til ditt andre spørsmål. Det kan være mange grunner til at din datter har treg mage. De vanligste årsakene til treg mage er for lite væske, for lite bevegelse og for lite fiber. Kan det tenkes at hun drikker for lite? Mange barn blir forstoppet hvis de drikker for mye melk, så hvis datteren din drikker mye vanlig melk bør du forsøke å kutte litt ned på dette og heller gi henne vann og Biola melk.Biola inneholder gunstige melkesyrebakterier som er bra for fordøyelsen. Hvis hun ikke liker Biola Naturell, så forsøk å blande Biola Naturel med Biola med smak. Du kan selvfølgelig også bare gi henne Biola med smak, men siden det er en del sukker i dette anbefaler jeg deg heller å blande. Den grøten du gir datteren din bør inneholde så mye fiber som mulig, så velg alltid fullkornsgrøt eller andre fiberrike grøter. Hun er jo dessuten stor nok til å spise brød med pålegg, og små barn liker faktisk grovt brød godt så lenge det blir introdusert nokså tidlig i livet. Sviskepure er jo fint for treg mage, så fortsett gjerne med både det og fruktmos. Grønnsaker inneholder jo også mye fiber, så forsøk gjerne å gi henne moste grønnsaker til middag. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310020-me-jern-og-ford%C3%B8yelse/#findComment-2529068 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.