Gå til innhold

Hvor store rustskader på bilen fikser du selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har startet på et nytt prosjekt, nemlig å utbedre steinsprut- og rustskader etter beste evne på bilen. Har en kassebil, så det er nok av flater å skader på...

De fleste av rustskadene er små med størrelse som f.eks. et kronestykke. Noen er større, f.eks. 4-5 cm i diamenter. Jeg har skapt og pusset, hatt på "rust-master" eller hva det nå het, og skal så lakke over.

Men på den ene sidedøren har jeg en lang ripe (15-20 cm) som det også har rustet. Er denne for stor til at jeg kan forsvare å gjøre det selv?

Det er ikke så mye estetikken jeg er opptatt av, men hvorvidt jeg ikke kommer til å få stoppet rustangrepet godt nok, slik at jeg risikerer at døra går i stykker på sikt.

Mottar med takk råd fra noen som har gjort dette før!

Skrevet

Jeg sveiser rust, så jeg gjøre stooore jobber på dette.

Men om det er et "kronestykke" du pusser ned eller ei ripe er i grunnen den samme. Ei ripe kan være enklere fordi det ikke nødvendigvis blir så veldig dyp rust, som det blir av et "kronestykke"

Puss ned så godt du kan, ha gjerne på rustfjerner. Jeg brukes faktisk vinkelsliper og sliper til blank metall.

Så har du på litt grunning, før du sparkler og grunner og lakkerer. Hvis du ikke er opptatt av at det skal synes så kan du selvagt gi f.. i å sparkle, men da blir det ikke så veldig pent.

Når du lakkerer så ikke dekk til for mye, noen setter på maskeringstape rundt der de skal lakkere, men da blilr det en skarp kant der tapen sitter. Bedre å la det støve utover. Det som skal tapes og dekkes til er det som har annen farge enn det som skal lakkeres.

Men er ripen veldig smal, så kan du prøve å gjøre rent i selve stripa og ha på lakk med en liten pensel i ripen. Men det vil jo synes, men stoppe rustangrepet, for en stund.

Skrevet

Jeg sveiser rust, så jeg gjøre stooore jobber på dette.

Men om det er et "kronestykke" du pusser ned eller ei ripe er i grunnen den samme. Ei ripe kan være enklere fordi det ikke nødvendigvis blir så veldig dyp rust, som det blir av et "kronestykke"

Puss ned så godt du kan, ha gjerne på rustfjerner. Jeg brukes faktisk vinkelsliper og sliper til blank metall.

Så har du på litt grunning, før du sparkler og grunner og lakkerer. Hvis du ikke er opptatt av at det skal synes så kan du selvagt gi f.. i å sparkle, men da blir det ikke så veldig pent.

Når du lakkerer så ikke dekk til for mye, noen setter på maskeringstape rundt der de skal lakkere, men da blilr det en skarp kant der tapen sitter. Bedre å la det støve utover. Det som skal tapes og dekkes til er det som har annen farge enn det som skal lakkeres.

Men er ripen veldig smal, så kan du prøve å gjøre rent i selve stripa og ha på lakk med en liten pensel i ripen. Men det vil jo synes, men stoppe rustangrepet, for en stund.

Tusen takk for hjelpen, jeg håpet på at du skulle komme innom og se spørsmålet mitt :-)

Nå skal jeg ut og banne over dårlig kvalitet på en 6 år gammel bil !

Skrevet

Tusen takk for hjelpen, jeg håpet på at du skulle komme innom og se spørsmålet mitt :-)

Nå skal jeg ut og banne over dårlig kvalitet på en 6 år gammel bil !

6 år bare? Er det en skoda med plan du har kjøpt eller kanskje en liten skapbil? Dette burde du heller klage på hos forhandleren.

Skrevet

6 år bare? Er det en skoda med plan du har kjøpt eller kanskje en liten skapbil? Dette burde du heller klage på hos forhandleren.

Snakket med "Mercedes" i dag, og de kunne fortelle at på sprinteren er det kun 3 års rustgaranti... På den ene døren foran så kan jeg brekke av hele "bretten" nederst på døren innvendig.

Jeg er litt satt ut av at karosseriet (eller hva det nå heter) kan være så dårlig på slike biler, men får bare gjøre det beste ut av det.

Skrevet

Snaxy fikser alt selv på bilen....

Er det deg på gode dager?

Gjest mora2
Skrevet

Er det deg på gode dager?

Hmm..

Mente bare at du kan fikse alt selv, og vår bil har ikke fallt sammen enda ;0)

Skrevet

Hmm..

Mente bare at du kan fikse alt selv, og vår bil har ikke fallt sammen enda ;0)

Nei, vi får håpe at min også forblir rimelig hel noen år til.

Det jeg lurte på var om det var du selv eller mannen din som gjorde alle reparasjonene.

Gjest mora2
Skrevet

Nei, vi får håpe at min også forblir rimelig hel noen år til.

Det jeg lurte på var om det var du selv eller mannen din som gjorde alle reparasjonene.

Åå, hihi, jeg trodde du ble fornærmet...

Det er nok min kjære som tar seg av slike reprasjoner.

Han er ganske flink, har tatt_mye_ rust på våre biler...

Den ripa kan du sikkert fikse selv :0)

Skrevet

Åå, hihi, jeg trodde du ble fornærmet...

Det er nok min kjære som tar seg av slike reprasjoner.

Han er ganske flink, har tatt_mye_ rust på våre biler...

Den ripa kan du sikkert fikse selv :0)

Ripa viste seg å være ca 40 cm lang og 5 cm bred... Men nå har jeg skrapt og pusset og grunnet med et eller annet superstoff, så i morgen skal jeg prøve å treffe riktig med sprayboksen når jeg lakker. Det som er irriterende er at det er ganske mange rustskader på en såpass ny bil, og de fleste har oppstått uten ytre påkjenning (dvs. uten riper eller bulker).

Men i det minste har jeg rukket å bli ganske brun (eller muligens rød) i dag:-)

Skrevet

Snakket med "Mercedes" i dag, og de kunne fortelle at på sprinteren er det kun 3 års rustgaranti... På den ene døren foran så kan jeg brekke av hele "bretten" nederst på døren innvendig.

Jeg er litt satt ut av at karosseriet (eller hva det nå heter) kan være så dårlig på slike biler, men får bare gjøre det beste ut av det.

Hmm, rart at det er så lite garanti på Mercedes. De har jo skiftet dører på bilene sine langt tilbake i tid, mye lenger enn 3 år. Merkelig, men jeg vet at disse bilene kan ha mye rust.

Gjest Jente31
Skrevet

Ripa viste seg å være ca 40 cm lang og 5 cm bred... Men nå har jeg skrapt og pusset og grunnet med et eller annet superstoff, så i morgen skal jeg prøve å treffe riktig med sprayboksen når jeg lakker. Det som er irriterende er at det er ganske mange rustskader på en såpass ny bil, og de fleste har oppstått uten ytre påkjenning (dvs. uten riper eller bulker).

Jeg blir så imponert av sånne damer som deg - kult at du "mekker" bil og greier.

Måtte bare si det :-)

Gjest mora2
Skrevet

Det er jo skikkelig kjipt...Hvertfall når bilen ikke er så gammel...

Men da fikk du hvertfall litt farge ;0)

Deilig med sommer nå!

Skrevet

Hmm, rart at det er så lite garanti på Mercedes. De har jo skiftet dører på bilene sine langt tilbake i tid, mye lenger enn 3 år. Merkelig, men jeg vet at disse bilene kan ha mye rust.

De hadde bedre ordninger for alle personbilene og for Vito i følge verkstedet. Men de skulle rette en forespørsel til hovedkontoret når det gjaldt den fordøra, tror de var litt satt ut av hvordan den ¨så ut.

Skrevet

Jeg blir så imponert av sånne damer som deg - kult at du "mekker" bil og greier.

Måtte bare si det :-)

Tror ikke dette kvalifiserer som "mekking av bil", dette har mer karakter av snekkerarbeid...*s*

Skrevet

Tror ikke dette kvalifiserer som "mekking av bil", dette har mer karakter av snekkerarbeid...*s*

Snekkerarbeid?

Skrevet

Snekkerarbeid?

Ja, jeg føler meg litt som snekker - eller kanskje maler - når jeg driver og pirker og skraper løs rusten, pusser med det jeg måtte ha for hånden etc....*s*

Hmmm.... det er nok snarere maler jeg er. Mekaniker er jeg så avgjort ikke!

Skrevet

De hadde bedre ordninger for alle personbilene og for Vito i følge verkstedet. Men de skulle rette en forespørsel til hovedkontoret når det gjaldt den fordøra, tror de var litt satt ut av hvordan den ¨så ut.

For ikke å miste troverdighet helt burde de gjøre noe med dette.

Gjest Shira :o)
Skrevet

Er det ikke Vito du har? Vitoene har noe rustgarantigreier, vi tok noe på vår her for en stund siden. Siden jeg ikke har peiling på bil, og er virkelig det svake kjønn her, så fulgte jeg ikke helt med.

Kan spørre sambo? Han er på blåtur i kveld, og jeg er helt (svigers, demente bestemødre og bikkje er borte) alene hjeme og bare nyyyter det :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...