Gå til innhold

Hvordan få blomstene til å overleve i ferien?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har dessverre ingen til å vanne for meg i ferien og i første omgang blir vi borte i ca 1,5 uke.

Det blir noen dager på hytta kombinert med noen dager i seilbåten. Vi kan kjøre to biler, fylle den ene bilen med blomster og ta med på hytta, men vil helst unngå det om jeg kan.

Hvis jeg legger bomstene i store kar og fyller de med vann, vil blomstene råtne da?

Noen som har prøvd det?

• Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

5

• laban

2

• jubalong70

2

• Tibbetzu

1

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Eg vanna mine blomster rikelig før eg drog på ferie i fjor, og vanna de rikelig når eg kom hjem igjen etter 19 dager.

Det gikk fint, de hang litt "med nebbet" i et par dager før de kvikna til igjen.

Ps! Eg har bare grønne planter, 3 stk.

Skrevet

Eg vanna mine blomster rikelig før eg drog på ferie i fjor, og vanna de rikelig når eg kom hjem igjen etter 19 dager.

Det gikk fint, de hang litt "med nebbet" i et par dager før de kvikna til igjen.

Ps! Eg har bare grønne planter, 3 stk.

Tenker du på hardføre inneplanter?

Dette er uteblomster som henger med hodet etter 1-2 dager hvis det blir godt og varmt og de ikke får vann.

Skrevet

Tenker du på hardføre inneplanter?

Dette er uteblomster som henger med hodet etter 1-2 dager hvis det blir godt og varmt og de ikke får vann.

Inneplanter ja.

Nei da har du et problem...

Skrevet

Inneplanter ja.

Nei da har du et problem...

Jeg har nok det.

Ser for meg at jeg og blomstene kjører egen bil:-)

Skrevet

Vann dem godt og sett dem kaldt, og ikke for lyst.. hva med kjelleren?

Gjest Løveføtter
Skrevet

Jeg pleier å fylle 1,5 liter brusflasker, og så setter jeg de oppned med tuten presset ned i jorda. Det holder ihvertfall i noen dager... Men det er liksom litt tydelig at dere er bortreist hvis noen ser plantene med flaskene...

Gjest mallet
Skrevet

Hvis det er uteplanter trenger man gjerne ikke nøkkel til huset for å komme til og vanne? Avhengig av at det finnes tilgang til vann ute eller i nærheten, selvsagt. Finnes det ingen ungdommer i nærheten som vil ta på seg det oppdraget mot noen kroner?

Skrevet

Har ikke du en nabo med hageslange? :-))

Ta det med ro, det blir sikkert regn når du og jeg og mange andre starter ferie.

Gjest Elextra
Skrevet

Husk at om de står skyggefullt og kaldt trenger de mindre vann.

Gjest Lilje30
Skrevet

Jeg har nok det.

Ser for meg at jeg og blomstene kjører egen bil:-)

Søstra mi har en nabo som reiser på ferie med blomstene sine, så de finnes. Hun har med tilhenger slik at hun får med seg jokkapalmer og andre buskas på ferie. Søstra mi som kjenner naboen godt, tilbydde seg å vanne plantene, men nei, plantene måtte hun ha med på hytta.

Gjest togli
Skrevet

Kan jeg heller spørre hvordan man får blomstene til å overleve når det _ikke_ er ferie? Mine blomster er aldri så fine som når vi kommer hjem fra ferie, for da har mamma stelt dem.....

Skrevet

Vann dem godt og sett dem kaldt, og ikke for lyst.. hva med kjelleren?

Hvis det blir veldig varmt, blir det det i kjelleren vår også.

Skrevet

Kan jeg heller spørre hvordan man får blomstene til å overleve når det _ikke_ er ferie? Mine blomster er aldri så fine som når vi kommer hjem fra ferie, for da har mamma stelt dem.....

Haha! Veldig bra, togli.

Kanskje mamma tar oppdrag sånn ellers også. En gang i uken, eller noe? Eller så kan du gjøre som meg, gå for planter av typen som kan overleve en atomkrig;)

Skrevet

Badet vårt ligger på skyggesiden av huset, så vi har satt blomstene i badekaret, satt en bøtte med vann på utsiden (ble fullt) med ulltråder oppi og så oppi blomstene.

Alle blomstene var like fine etter 14 dagers ferie :)

Skrevet

Har du mange planter, kan det lønne seg å investere i et vanningsanlegg som dette: http://www.grontfokus.no/index.pl?vismaArtID=4180&vareoversikt=&VismagrNiv=3&grID=34200&Niv1Ref=30000&grNiv2=34000

Da er det uproblematisk å reise bort.

Jeg har en del på terassen men ikke sååå mange.

På plena har jeg bare noen få roser og noen Rododrom eller hva det nå heter. Ellers takk for tips:-) Skal vurdere det om noen år, når jeg har utviklet hagen til den overdådige rosehagen jeg drømmer om:-)

Skrevet

Jeg pleier å fylle 1,5 liter brusflasker, og så setter jeg de oppned med tuten presset ned i jorda. Det holder ihvertfall i noen dager... Men det er liksom litt tydelig at dere er bortreist hvis noen ser plantene med flaskene...

Det var jo en god ide faktisk. Skal teste det ut:-)

Gjest togli
Skrevet

Haha! Veldig bra, togli.

Kanskje mamma tar oppdrag sånn ellers også. En gang i uken, eller noe? Eller så kan du gjøre som meg, gå for planter av typen som kan overleve en atomkrig;)

Jeg synes nå egentlig at en dame som nærmer seg førti må fikse denslags på egen hånd og det tror jeg mamma synes også....

Innomhus har jeg omtrent bare en type planter (spør meg ikke om navnet) og de overlever alt! Ute kjøper jeg det som er pent og rimelig, for hva som tåler mest osv har jeg null peil på. Du finner ingen med mindre grønne fingre enn meg *sukk*

Skrevet

Hvis det er uteplanter trenger man gjerne ikke nøkkel til huset for å komme til og vanne? Avhengig av at det finnes tilgang til vann ute eller i nærheten, selvsagt. Finnes det ingen ungdommer i nærheten som vil ta på seg det oppdraget mot noen kroner?

De fleste er på ferie, men skal spørre ungdommen i huset om de kjenner noen som skal være hjemme. Jeg tviler på det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...