Gå til innhold

Borrelia for ente gang!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her er det veldig varmt om dagen, og vi har tilbringt et par dager på stranden, 7-åringen og jeg.

I går morges var han så rar, han var så sliten sa han, men vi dro allikevel på stranden, men jeg så han ikke hadde det noe særlig så vi dro hjem ganske tidlig.

På kvelden hadde han nesten 40 i feber og var virkelig syk, så han fikk febernedsettende og ble litt bedre.

Men til poenget her, kan det være varmen som har fremkalt feberen? Han er ikke forkjølt eller har andre sykdomstegn, og han er aldri syk, så dette er så rart.

I bakhodet spøker Borrelia-smitte, han har blitt bitt omtrent 20 ganger i år, så jeg har saumfart kroppen etter sånne ringer, han hadde noe som lignet en sånn, men den var litt difus og jeg kan ikke huske om dette er et av bittstedene.

Sannsynligvis har det vel bare blitt for mye sol, ikke sant?

For nå er han bedre i dag da, og jeg skal reise på tur i morgen tidlig og han skal være hos en barnevakt.

Om jeg tar han med på legevakten vil de der finne ut om han er smittet? eller må jeg ta han til et sykehus for det? I såfall kan jeg takke turen farvel, for det er langt til nærmeste sykehus!

Noen som har erfaring med dette?

Gode råd ønskes!

Gjest togli
Skrevet

Det er utrolig vanskelig å si om dette kan være borrelia eller noe helt annet uskyldig. Borreliainfeksjon fører ofte til infuensalignende symptomer.

Her vi bor er det forøvrig mange barn som er syke med høy feber nå (feber rundt 40), men det virker som det er de minste barna (1-2 år gamle) som har det.

Hvis du drar til legen med gutten og de ikke kan finne en rød ring rundt et av flåttbittstedene (har du forresten sjekka i hodebunnen hans? Der er det vanskelig å se evt røde ringer og flåtten biter seg helst fast i hodebunnen på barn), så tror jeg nok de vil be deg vente og se det an litt til. Så vidt jeg husker får man ikke svar på borreliaprøve samme dag man tar blodprøven, så det er kanskje ikke så mye å gjøre fra eller til.

Min mor hadde et merkelig utslett rundt et bitt en gang. Hun ble da satt på pencillinkur med det samme (før de fikk testsvaret), men det viste seg altså ikke å være borrelia. Det kan virke som det er utslettet som er viktigst for dem å vurdere.

To barn hjemme hos oss har vært smittet av borrelia og hos dem begge resulterte det i vedvarende hodepine (over lengre tid). Den ene fikk også vondt i muskler og ledd. Ingen av dem hadde feber så vidt jeg vet.

Så lenge du ikke har sett en helt glatt, rød ring (femkronestor) rundt et av bittene, så tror jeg du kan anta at dette bare er vanlig feber og se det an litt til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...