Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

(Legger spørsmålet her på Åpent, siden de fleste kanskje leser her;)

Har noen spørsmål i forbindelsese med kobberspral.

Sliter veldig med å finne prevensjon jeg tåler, Tålte godt Trionetta, men siden den gikk ut, har jeg byttet mange ganger. Prøvde det meste. Nå bruker jeg NuvaRing, og opplever mange bivirkninger.

Feks veldig mye nedsatt seksuallyst, vondt i magen, vondt i brystene.

Ang kobberspiral:

Kan man få dette selv om man ikke har født barn? (er 28 år, fast forhold. Ingen barn)

Blir menstruasjonen helt naturlig igjen, dvs man følger sin egen syklus? fordi jeg har forstått det rett at det er ingen hormoner i kobberspiral, kun kobber?

Får man mensen i hytt og pine, eller er det ok.

Hva er deres erfaringer?:)

Ps,sliter også med depresjon, som jeg håper blir bedre med ikke - hormonell prevensjon.

Vennlig hilsen,

Skrevet

''Kan man få dette selv om man ikke har født barn? (er 28 år, fast forhold. Ingen barn)''

Det tror jeg, men spør legen. Jeg tror man anbefaler å sette inn etter fødsel fordi det er enklere da, men har hørt om de som har fått det før fødsler.

''Blir menstruasjonen helt naturlig igjen, dvs man følger sin egen syklus? fordi jeg har forstått det rett at det er ingen hormoner i kobberspiral, kun kobber?''

Det er ingen hormoner, nei. Min menstruasjon gikk tilbake til det mønsteret jeg hadde før p-piller og svangerskap.

''Får man mensen i hytt og pine, eller er det ok.''

Jeg har ikke inntrykk av at man har mer uregelmessig mens med kobberspiral, men det blir kanskje ikke fullt så regelmessig som med p-piller. Det kommer an på hvordan din syklus er, min syklus varierer mellom 28 og 33 dager. Man får ofte litt sterkere og lengre blødninger med kobberspiral, men jeg har ikke vært plaget av det.

''Hva er deres erfaringer?:)''

Jeg har hatt kobberspiral mellom barnefødsler og etter siste fødsel for 8 år siden og er veldig fornøyd. Det er deilig å slippe å tenke på prevensjon mer enn hvert 5. år :-)

Skrevet

Brukte kobberspiral før jeg fikk barn, i endel år, og det var helt fint. Ingen problemer, ingen hormoner.

Senere tålte jeg den ikke, og gikk over til hormonspiral. Det første halvåret var noe herk. Senere veldig fornøyd.

Skrevet

Brukte kobberspiral før jeg fikk barn, i endel år, og det var helt fint. Ingen problemer, ingen hormoner.

Senere tålte jeg den ikke, og gikk over til hormonspiral. Det første halvåret var noe herk. Senere veldig fornøyd.

Takk for svar:)

Skrevet

''Kan man få dette selv om man ikke har født barn? (er 28 år, fast forhold. Ingen barn)''

Det tror jeg, men spør legen. Jeg tror man anbefaler å sette inn etter fødsel fordi det er enklere da, men har hørt om de som har fått det før fødsler.

''Blir menstruasjonen helt naturlig igjen, dvs man følger sin egen syklus? fordi jeg har forstått det rett at det er ingen hormoner i kobberspiral, kun kobber?''

Det er ingen hormoner, nei. Min menstruasjon gikk tilbake til det mønsteret jeg hadde før p-piller og svangerskap.

Jeg har ikke inntrykk av at man har mer uregelmessig mens med kobberspiral, men det blir kanskje ikke fullt så regelmessig som med p-piller. Det kommer an på hvordan din syklus er, min syklus varierer mellom 28 og 33 dager. Man får ofte litt sterkere og lengre blødninger med kobberspiral, men jeg har ikke vært plaget av det.

Jeg har hatt kobberspiral mellom barnefødsler og etter siste fødsel for 8 år siden og er veldig fornøyd. Det er deilig å slippe å tenke på prevensjon mer enn hvert 5. år :-)

Takk for svar! Da er det bare å tørre å sette den inn... er meget redd for slike ting. Men det er jo fort gjort:)

Skrevet

Takk for svar! Da er det bare å tørre å sette den inn... er meget redd for slike ting. Men det er jo fort gjort:)

Det er fort gjort, ja :-) Det var ikke vondt de tre gangene jeg har gjort det, fikk litt kramper i livmoren etterpå, som lette mens-smerter, men ikke ille.

Skrevet

**Kan man få dette selv om man ikke har født barn? (er 28 år, fast forhold. Ingen barn)''

Noen sier nei, andre sier ja. Det kan være vanskelig å få spiralen inn på kvinner som ikke har født. Dette fordi livmorhalsen da vil være trangere. Snakk med legen.

Ja, du får din egen, naturlig menstruasjon på kobberspiralen. Det er kobberet og selve spiralen som gjør at sæden ikke kommer til egget. Husker ikke helt mekanismen bak dette nå...

Jeg har rimelig regelmessig mens. Den starter smått, så har jeg 1-2 dager med litt kraftlig blødning (rosa o.b. er kjekt å ha), og så dabber det gradvis av igjen. Varer 5-7 dager.

Jeg har min andre kobberspiral inne nå, og er veldig fornøyd. Jeg har knapt noe som kan kalles menssmerter, kan så vidt kjenne litt murring i magen av og til, men det er ikke noe som gjør vondt.

Etter at jeg fikk satt inn den første spiralen hadde jeg 3-4 mnd med veldig kraftige blødninger, men så roet det seg. Etter at den andre ble satt inn (etter siste fødsel), fikk jeg ikke det.

Jeg nøler ikke med å anbefale kobberspiralen :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...