Gå til innhold

Holde katter borte

Anbefalte innlegg

fru Burlefot
Skrevet

Da jeg var ute for å hente inn katten min i dag tidlig fikk jeg meg en reprimande av en nabo. Det viser seg at katten ofte hopper opp på altanen til naboen og gjerne går inn åpne vindu og oppholder seg litt i leiligheten deres. Naboen har et katteallergisk barnebarn som ofte er der og de har begynt å merke at hun reagerer.

Jeg vet ikke helt hva jeg kan gjøre? Det er vanskelig å forklare katten at han bør slutte med å gå inn der, og naboen ønsker ikke å jage ham ut på en ubehagelig måte. Finnes det sprayer eller lignende produkter som virker for å holde katten unna?

• Svar 63
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Katt-ja

7

• candyqueen_83

7

• fru Burlefot

6

• morsan

5

Skrevet

Tror nok det er naboen din som må jage katten og markere at den ikke kan være der. Alternativet er jo at du flytter inn hos naboen og sitter "kattevakt". :-)

Du kan jo ikke låse inn katten heller, den må få lov til å være ute. Jager andre katter stadig vekk her vi, vet ikke hva naboen min skulle ha gjort med dette. Kattene går jo som regel ganske fritt omkring.

fru Burlefot
Skrevet

Tror nok det er naboen din som må jage katten og markere at den ikke kan være der. Alternativet er jo at du flytter inn hos naboen og sitter "kattevakt". :-)

Du kan jo ikke låse inn katten heller, den må få lov til å være ute. Jager andre katter stadig vekk her vi, vet ikke hva naboen min skulle ha gjort med dette. Kattene går jo som regel ganske fritt omkring.

Jeg foreslo at de fikk jage ham ut og skremme ham litt, men "han kunne jo ikke være stygg med katten". Han kunne heller ikke sette en krok på altandøren slik at katten kommer inn.

Jeg tenkte jeg skulle kjøpe en anti-katt spray til ham, men utover det vet jeg ikke helt hva jeg kan gjøre. Katten gjør jo som han vil uansett.

Skrevet

Jeg foreslo at de fikk jage ham ut og skremme ham litt, men "han kunne jo ikke være stygg med katten". Han kunne heller ikke sette en krok på altandøren slik at katten kommer inn.

Jeg tenkte jeg skulle kjøpe en anti-katt spray til ham, men utover det vet jeg ikke helt hva jeg kan gjøre. Katten gjør jo som han vil uansett.

Hvis de ser katten utendørs: ha en plastflaske (tømt for brus, men fylt med vann) stående. Skvett en skikkelig skvett på katten når den nærmer seg. Etter to dager med sånt, begynner katten å ane at her er det noen som ikke vil ha han inn.

Er han kommet seg innendørs allerede, må man jage han ut.

Problemet er jo at hvis du liker katter, syns du det å kaste vann på dem og klappe i hendene og løpe truende etter dem, er ekkelt. Men det er eklere med syke barnebarn. Naboen må rett og slett ta seg sammen og bli litt slem!

:)

Skrevet

Det er jo ikke å "være stygg mot katten" å si "husj" litt høyt og trampe hardt i bakken.

fru Burlefot
Skrevet

Det er jo ikke å "være stygg mot katten" å si "husj" litt høyt og trampe hardt i bakken.

Nei, enig! Vi er jo glade for at han ikke vil være stygg med katten vår, men vi jager ham jo selv ned fra stuebord og kjøkkenbenk ved å husje og trampe litt, og sånt tar han jo ikke skade av.

fru Burlefot
Skrevet

Hvis de ser katten utendørs: ha en plastflaske (tømt for brus, men fylt med vann) stående. Skvett en skikkelig skvett på katten når den nærmer seg. Etter to dager med sånt, begynner katten å ane at her er det noen som ikke vil ha han inn.

Er han kommet seg innendørs allerede, må man jage han ut.

Problemet er jo at hvis du liker katter, syns du det å kaste vann på dem og klappe i hendene og løpe truende etter dem, er ekkelt. Men det er eklere med syke barnebarn. Naboen må rett og slett ta seg sammen og bli litt slem!

:)

Problemet er at katten er litt redd for fremmede, så han springer vekk med en gang naboen f.eks kommer ut på altanen sin. Men: hvis soveromsvinduet står åpent, så går han altså dessverre inn og oppholder seg der helt til naboene får øye på ham.

Skrevet

Det finnes noen sprayer, bla. en som heter "Katt deg vekk" som visstnok inneholder lukter som ikke kattene liker. Det kan også være gunstig å vaske de områdene katten pleier å gå fordi den følger sine egne luktspor, så hvis du fjerner luktsporene minsker sjansene for at den returnerer.

Skrevet

Du kan kanskje gi ham en sånn dusjeflasek som han kan flylle med vann? Hvis han ligger på lur og dusjer katten hver gang den kommer, vil nok katten ganske kjapt skjønne tegninga og holde seg borte...

Gjest apple
Skrevet

Problemet er at katten er litt redd for fremmede, så han springer vekk med en gang naboen f.eks kommer ut på altanen sin. Men: hvis soveromsvinduet står åpent, så går han altså dessverre inn og oppholder seg der helt til naboene får øye på ham.

Hva med å snekre en ramme med gitter som kan settes inn i døråpningen? Svigers bor i et mygghøl, og gubben snekra slike (med tynn plastnetting) til alle soveromsvinduene. De står "i press", og er bare å vippe inn når de ikke skal brukes mer.

Gjest ansvarlig katteeier
Skrevet

Det er faktisk ditt ansvar at *din* katt ikke løper rundt og gjør ugagn! Det er ikke naboen som skal lide fordi katta di går inn når han har vinduene åpne.

Da får du heller sette katten i bånd eller bygge en luftegård til den.

candyqueen_83
Skrevet

Hva med å snekre en ramme med gitter som kan settes inn i døråpningen? Svigers bor i et mygghøl, og gubben snekra slike (med tynn plastnetting) til alle soveromsvinduene. De står "i press", og er bare å vippe inn når de ikke skal brukes mer.

Men skal de måtte gjøre huset sitt stygt, for at naboens katter ikke skal plage dem? Tror jeg hadde prøvd å smøre inn noe middel katter ikke liker der. Om det ikke lukter noe for mennesker da.

Skrevet

Det er faktisk ditt ansvar at *din* katt ikke løper rundt og gjør ugagn! Det er ikke naboen som skal lide fordi katta di går inn når han har vinduene åpne.

Da får du heller sette katten i bånd eller bygge en luftegård til den.

Man setter ikke en katt i bånd eller luftegård.

Skrevet

Man setter ikke en katt i bånd eller luftegård.

Katter kan fint gå i bånd eller være i luftegård, hva er det med deg?

Det er en fordel å ha flere enn én katt når man har luftegård, slik at de ikke kjeder seg.

Skrevet

Det er en fordel å ha flere enn én katt når man har luftegård, slik at de ikke kjeder seg.

''Katter kan fint gå i bånd eller være i luftegård, hva er det med deg?''

Hehe,- du snakker som om jeg skulle være unntaket her. De aller fleste vil være enige i at katter ikke hører hjemme i fangenskap.

At katter ikke passer i alle miljøer kan være sant,- men det vil jo alltid finnes naboer i overkommelig avstand.

Gjest D*lilith
Skrevet

En katt skal ikke stå i bånd eller luftegård,den skal og vil vandre fritt rundt omkring.

Skrevet

''Katter kan fint gå i bånd eller være i luftegård, hva er det med deg?''

Hehe,- du snakker som om jeg skulle være unntaket her. De aller fleste vil være enige i at katter ikke hører hjemme i fangenskap.

At katter ikke passer i alle miljøer kan være sant,- men det vil jo alltid finnes naboer i overkommelig avstand.

En huskatt er jo ikke et vilt dyr, og hvis man tenker seg litt om og passer på, så kan man trene den til det aller meste. Det er bare tull at katter skal få herje fritt rundt bare fordi de er "frittgående dyr".

Tenker pipa hadde fått en annen låt dersom det var du som var allergisk mot f.eks. hund, og naboens hund stadig kom inn til deg og la seg i møblene. Hadde du funnet deg i at naboen forlangte at det var du som skulle sette i gang med ulike remedier for å jage vekk dyret som du er allergisk mot?

Skrevet

En katt skal ikke stå i bånd eller luftegård,den skal og vil vandre fritt rundt omkring.

For noe tull. Katter gjør som de er vant til, hvis man venner dem til det fra de er små, så forholder de seg til det.

Gjest D*lilith
Skrevet

For noe tull. Katter gjør som de er vant til, hvis man venner dem til det fra de er små, så forholder de seg til det.

Fra de er små,ja kanskje det,men det går ikke an å vende om en katt som er vant til å vandre fritt.

Skrevet

Fra de er små,ja kanskje det,men det går ikke an å vende om en katt som er vant til å vandre fritt.

Det er uansett ikke naboen til fru Burlefots ansvar å passe på at katten ikke kommer seg inn i huset hans. Da må hun venne katten til å være på ett sted, og det gjør man best ved bånd eller luftegård.

Jeg har selv katter som har vært vant til å gå fritt omkring som nå frivillig går inn i luftegården når jeg tar dem ut. De stikker ikke av og plager naboene heller.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...