Gå til innhold

Refinansiere

Gjest ønsker å være anonym akkurat nå

Anbefalte innlegg

Gjest ønsker å være anonym akkurat nå
Skrevet

Trenger et lite råd nå.

Vi har en diskusjon gående her, gubben og jeg. Han vil refinansiere, for å putte smågjeld inn i huslånet for å få bedre økonomi hver måned. Og jeg er uenig, pga:

Han har 3 kredittkort han har sprengt grensa på (50.000 på alle 3 korta), pluss at han ikke finnes økonomisk i det hele tatt i det daglige livet. Han vil frigi gjelda, som han da vil bake inn i huset -da er han "kvitt" kort-gjelda. Han er 50 år, og har alltid rotet med penger, men vært nædt til å rydde opp selv. Og når han har brukt mange år på å rydde opp, så starter han på igjen.

Derfor ønsker jeg ikke å bake dette inn i huset, jeg vet det er bare en lettvindt måte for han i sine øyne å "komme unna dette på".

Han er bl.a. veldig flink til å bytte bil, og selger med tap som han drar med seg i neste bil. Og sånn går det, nå betaler han kr 7.700,- hvor måned i bilavrag (ja, han er gal- men han hører ikke på meg).

Vi har 1.500 000 i huslån, men huset er verdt det dobblete. Jeg tjener mindre enn han, men huset står på oss begge og vi betaler likt pr måned. Vi har 11 år igjen på lånet, vi betaler mye hver måned, men vi tjener bra.

Noen som har råd og tips til meg i denne saken? Noen råd som kan få han til å bli bedre med penger? På forhånd takk.

Gjest det lureste
Skrevet

Det er jo mye bedre å refinansiere enn å betale på dyre kredittkortlån.

Bak det heller inn i huslånet, så ber du ham klippe i stykker kredittkortene etterpå.

Skrevet

Først vil eg advare det om at eg ikkje er flink økonomisk sjøl, men eg har lært av mine feil, og derfor føler eg at eg kan gi noen råd.

For det første så er mannen din et surrehode deluxe (om ikkje han er litt jappete da) når det kommer til penger.

Og ha kreditkortgjeld på tilsammen kr. 150 000.- er svindyrt!

Dere kan helt sikkert glatt få refinansiert slik at renten reduserest på den gjelda (tullebukken) allerede har pådratt seg, men må du være med å betale 50% av de 150 000.- (som sikkert er forbrukslån?) og da kommer det jo an på om du har fått noe igjen for de pengene.

Om dere refinansierer så bør forutsettningen være at han _klipper_/_kvitter_ seg med kreditkorta, slik at det ikkje er oppigjen på samme galskapen om ett år eller tre.

Men til syvende å sist så er det du som bestemmer. :-)

Skrevet

Det er en situasjon som ikke er noe bra, dere/han har satt dere i, og det skulle selvfølgelig helst ikke ha vært slik.

Når det nå engang har blitt slik, ser jeg på det å refinansiere som det mest logiske og økonomiske alternativet. Dere får da litt høyere huslån, men til gjengjeld så få dere bare ett lån å betjene og betale på. Den kredittkortgjelden er svindyr å betale på, mye bedre å få det ut av verden. Dette vil sannsynligvis gjøre at dere får det bedre økonomisk per måned, men samtidig kreves det jo at mannen din ikke drar på seg noe mere gjeld da:)

Ønsker deg lykke til:-)

Gjest mallet
Skrevet

Om dere refinansierer, bør dere inngå en juridisk gyldig avtale (bruk advokat) som sikrer at han, ikke du, står ansvarlig for å betale tilbake dette beløpet, med renter. Dessuten må du forlange at han klipper kredittkortene og ikke skaffer nye.

Skrevet

En mellomting kan være å få forbrukslån i banken med sikkerhet i huset. Da har dere redusert renta, men må likevel betale det bort raskere.

Det å klippe i stykker kortene er jo en ting, men det er fort gjort å bestille nye, så du bør stole på at han virkelig mener det dersom du føler at du kompromisser med det du vil her.

Bil er vel fort tapsprosjekt uansett. Men jeg vet ikke hvordan folk gjør det vanligvis.

Gjest ønkser å være anonym akkurat nå
Skrevet

Takk for mange svar. Jeg får gå i tenkeboksen på hva jeg skal gjøre. Jeg vet at han aldri kommer til å kutte ut kredittkort bruken, han klipper gjerne - men skaffer seg bare nye :-(

Han reiser mye i jobben, noe som derfor synes han selv at han er avhengi av kort. Problemet er at han ikke kan la være å bruke kortet på andre ting.

Jeg har ikke hatt noen gode av det han har handlet, som noen spurte om. Eneste problemet er at når han får bakt gjelda inn i huset, så anser han seg nok som ferdig med gjelda - og starter på med ny giv...

Akk ja, noe skal vi alle slite med :-(

Skrevet

Å bake inn smålån i huset er nok gunstig ettersom renta da blir mye lavere. Men ettersom dere har felleslån så tenker jeg på faren med at han har mye lån, og at dere betaler likt. Men det er jo noe du må vurdere om du vil.

Men du er jo helt klart i posisjon til å stille krav. Det første må jo være at han klipper kredittkortene etterpå.

Pr. i dag klarer dere jo å håndtere både billån, kredittkortlån og huslån. Dere kan jo sette dere ned å se på hvor mye dere betaler i AVDRAG (ikke renter) på alle lån pr. i dag. Dersom dere da setter opp en plan hvor dere betaler like mye i AVDRAG på det nye huslånet, så går jo gjelden like fort ned, og med mindre renter. Det blir jo da han som må betale det ekstra avdraget på det refinansierte huslånet.

På denne måten får dere (spesielt han) bedre økonomi pr. i dag, kredittkortene er klippet slik at dere ikke får ny kredittkortgjeld og du får det egentlig som du vil. (Dvs. at dere blir ferdige med huslånet like raskt.

Men det krever jo forhandlinger....

Skrevet

Et annet alternativ er at han tar opp et nytt lån i banken med sikkerhet i huset. Dette lånet må han betale helt alene. Da slipper jo du unna alt. Dette ekstralånet må ha kort tilbakebetalingstid slik at han betaler tilnærmet det han betaler i dag. (I hvertfall like mye avdrag)

Men han må uansett klare å leve uten kredittkort i framtiden. Dersom han reiser mye i jobben bør han jo få et kredittkort av dem som kan brukes på slike utgifter.

Persille1365381127
Skrevet

Takk for mange svar. Jeg får gå i tenkeboksen på hva jeg skal gjøre. Jeg vet at han aldri kommer til å kutte ut kredittkort bruken, han klipper gjerne - men skaffer seg bare nye :-(

Han reiser mye i jobben, noe som derfor synes han selv at han er avhengi av kort. Problemet er at han ikke kan la være å bruke kortet på andre ting.

Jeg har ikke hatt noen gode av det han har handlet, som noen spurte om. Eneste problemet er at når han får bakt gjelda inn i huset, så anser han seg nok som ferdig med gjelda - og starter på med ny giv...

Akk ja, noe skal vi alle slite med :-(

Du kan bake gjelden inn i huset uten at det går utover deg.

I dag eier dere 50% hver, og har lån på 50% hver. Med 1,5 mill vil det si at dere har 750.000 hver - og eier for 1,5 mill hver (du sa det var verdt det dobbelte?).

Om dere legger til 150 til på lånet, så vil han skylde 900', og du fortsatt 750'. Når dere da skal betale regningen, så betaler du 45% av avdraget - og han 55%.

Eierbrøken vil fortsatt være den samme, som om dere skal selge vil du fortsatt få 50% av salgssummen, selv om han har betalt 55% av lånet.

Det vil si at om dere selger for tre millioner nå, så skal dere har 1,5 mill hver - og så betaler du dine 750', og han sine 900'. Du vil sitte igjen med 750' og han vil sitte igjen med 600'.

Mao vil dette alltid følge dere - fordi dere vil få en skjev fordeling i neste hus dere investerer i også. Du vil jo alltid ha 150' mer enn ham pga denne gjelden...

Det greieste er kanskje å dele huslånet i to? Så dere står personlig ansvarlig for hver deres gjeld? Da kan han ikke gjøre noe med din eierandel av huset, og du betaler bare på dine 50%.

Uansett er det største problemet ditt forbruket hans - og det er det han/du må få gjort noe med, ellers vil det bare dukke opp nye problemer med tiden....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...