Gå til innhold

HJELP-syk i Bulgaria, rettigheter

Anbefalte innlegg

Gjest venninnehjemme
Skrevet

Har en venninne på ferie i Bulgaria som er blitt innlagt på sykehus. Det viser seg at hun ikke hadde reiseforsikringen i orden og har kun Europeisk helsetrygdekort å hjelpe seg med.

Har prøvd å søke, men finner ikke ut av det... Håper at noen her kan være så elskverdige å hjelpe meg:)

Det jeg lurer på er: (hentet fra nav's informasjon om kortet)

"Behandling hos privat lege eller privat sykehus får du bare dekket hvis trygdeordningen i det landet du er i betaler for slik behandling."

Hvordan finner jeg ut om Bulgaria har en slik ordning?

Håper veldig på svar, hun er kjempeengstelig for hva dette kan komme til å koste henne...

Andre tips taes også i mot med stor takk:)

Gjest jeg vet ikke, men...
Skrevet

Du kan jo prøve å ringe NAV Helsetjenesteforvaltning. Tror nummeret skal stå på den siden der du kan bestille kortet. Kanskje de kan hjelpe deg...?

Persille1365381127
Skrevet

Det vet de antagelig på NAV.

Men; har hun betalt reisen med kredittkort? Da har hun vel forsikring gjennom dem? Har du snakket med forsikringsselskapet hennes? Kanskje de kan hjelpe likevel selv om ikke alt var helt i orden?

Gjest lykke til
Skrevet

Da lærer hun forhåpentligvis til neste ferietur !!!! Reiseforsikringer bør alle ha i orden før de drar på ferie.

Men som Persille skriver, har hun betalt reisen med et KREDIT-kort, så er det automatisk reiseforsikring der.

Les her hva som menes med kreditkort; http://www1.vg.no/pub/vgart.php?artid=532898

Gjest lykke til
Skrevet

Da lærer hun forhåpentligvis til neste ferietur !!!! Reiseforsikringer bør alle ha i orden før de drar på ferie.

Men som Persille skriver, har hun betalt reisen med et KREDIT-kort, så er det automatisk reiseforsikring der.

Les her hva som menes med kreditkort; http://www1.vg.no/pub/vgart.php?artid=532898

Glemte å fortelle om oss, vår datter ble syk og havnet på sykehus, heldigvis har vi forsikret, fikk tilbake erstatning for turen vår, godt over halve beløpet på hva vi hadde betalt for hele turen vår.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...