Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest desperat 39

Takk for raskt svar på ovennevnte innlegg. Jeg vil imidlertid føye til et par ting. Den ene av de to indremedisinerne er endikrinolog, og han tok prøver av meg i tillegg til at han kjente på skjoldbruskkjertelen. Han syntes, i likhet med min fastlege, at skjoldbruskkjertelen var noe forstørret.Det ble også tatt blodprøver. Jeg må anta at han tok alle relevante prøver som har med stoffskiftet å gjøre. Ingen av prøvene viste avvik. Jeg viste ham også resultater av prøver tatt i januar i år og i september i fjor, uten at han reagerte på noe. Når det gjelder hormonelt stress, så lurer jeg på om dette har direkte sammenheng med fysisk stress? Og eventuelt hvor lang tid etter slikt stress man kan oppleve vektøkning. På den tiden jeg gikk opp i vekt kan jeg ikke si jeg følte meg stresset. Det var 3,5 år siden den yngste var født og jeg var absolutt over den travleste perioden. Da den yngste var spedbarn, hadde jeg tre bleiebarn og i tillegg gikk jeg hjemme med 2 barn annenhver dag da jeg ikke hadde mer enn 50% barnehage plass til de to eldste. Etterhvert fikk alle plass i barnehage og jeg fikk en mye mindre stressende hverdag. Så, etter en god stund, skal jeg altså oppleve dette? I samme moment må jeg også nevne at jeg i "alle år" har vært en engstelig type, og det toppet seg da jeg fikk førstemann. Da utviklet jeg angst og måtte oppsøke hjelp. jeg gikk på Zoloft i ett år før jeg sluttet i fjor oktober. Altså hadde jeg tatt medikamentet i godt og vel et halvt år før jeg begynte å gå opp i vekt. Dersom Zoloft har "trigget" hormonbalansen i kroppen så ville det vel uansett ha "rettet" seg igjen nå? Lenge trodde jeg nemlig at det var Zoloft som var hele årsaken. Jeg er meget takknemlig om du, ut ifra disse tilleggsopplysningene, kan gi meg en nærmere pekepinn på om dette virkelig kan skyldes hormonelt stress. Er det noe jeg kan "ta" mot dette i så fall?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/310290-tillegg-til-uforklarlig-vekt%C3%B8kning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det du beskriver forklarer svært mye. En hormonell ubalanse kan forekomme i kroppen selv om alle blodprøver er normale. Du har helt tydelig vært igjennom en stresset periode av ditt liv og heldigvis kan vi få de hormonelle baner under kontroll igjen slik at det blir balanse mellom banene som går mellom kroppen og hodet. Først når den hormonelle balansen er til stede, vil du merke at vekta begynner å bevege seg nedover. Jeg foreslår at du begynner å spise mat som inneholder amisnosyren tryptofan og som gir en beroligende følelse i kroppen. Hold deg kun til rene produkter av fisk, kylling, kalkun og rå grønnsaker. Hold deg unna frukt de første to ukene, med unntak av ferske aprikoser. Hold deg unna alle juicetyper og drikk bare vann. Når de første to ukene er over og vekta har begynt å gå nedover, kan du gradvis begynne å spise rå frukt. Men det viktigste er at du holder deg helt og holdent til bare rene produkter. Hvis du vil ha en oversikt over mat som påvirker humørhormonet vårt, serotonin, kan du gå inn på http://www.google.com og søke på ordet humørmat. Det kan ofte ta lang tid før hormonene kommer i balanse etter at du har brukt medisiner, men med riktig mat vil du merke forandringer allerede etter 1-2 uker. Ikke gi deg nå.

Hilsen dr grethe

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...