Gå til innhold

Ledsagerbevis

Anbefalte innlegg

Gjest D*lilith
Skrevet

I dag fikk min sønn ledsagerbevis i posten,men jeg vet egentlig lite om dette,hva innebærer et ledsagerbevis?

At den som har det eller ledsager kommer gratis inn,eller hva?

Persille1365381127
Skrevet

Nei, det betyr at man ledsager en med handicap.

På konserter o.l. har handicappede ofte egne plasser, og enkelte steder er disse ganske gode - da får de ha med seg én person med ledsagerbevis, de kan altså ikke dra med seg en hel gjeng.

Mulig de har rabbaterte billetter enkelte steder, men tror ikke det er noen selvfølge at det er gratis.

Gjest D*lilith
Skrevet

Nei, det betyr at man ledsager en med handicap.

På konserter o.l. har handicappede ofte egne plasser, og enkelte steder er disse ganske gode - da får de ha med seg én person med ledsagerbevis, de kan altså ikke dra med seg en hel gjeng.

Mulig de har rabbaterte billetter enkelte steder, men tror ikke det er noen selvfølge at det er gratis.

Ok,takk : )

Men ledsagerbeviset er jo i hans navn og med hans bilde på,så det er bare å ta det med når vi skal på noe?

Ja,det står på kortet at han har behov for en ledsager,ikke en hel gjeng : )

Skrevet

Men ledsagerbeviset er jo i hans navn og med hans bilde på,så det er bare å ta det med når vi skal på noe?

Det varierer fra sted til sted hvilke rettigheter et ledsagerbevis gir. Noen steder gis ledsager gratis adgang, andre steder gis 50 % rabatt og en god del steder gir ingen form for rettigheter til folk med ledsagerbevis.

Sannsynligvis har kommunens nettsider noe info om hva som gjelder i lokalmiljøet, og forøvrig må dere undersøke fra sted til sted.

Tror at f.eks. Tusenfryd gir gratis adgang til en ledsager.

Gjest D*lilith
Skrevet

Det varierer fra sted til sted hvilke rettigheter et ledsagerbevis gir. Noen steder gis ledsager gratis adgang, andre steder gis 50 % rabatt og en god del steder gir ingen form for rettigheter til folk med ledsagerbevis.

Sannsynligvis har kommunens nettsider noe info om hva som gjelder i lokalmiljøet, og forøvrig må dere undersøke fra sted til sted.

Tror at f.eks. Tusenfryd gir gratis adgang til en ledsager.

Gratis adgang til en ledsager,men hva med barnet selv?

Høres rart ut at ledsageren skal komme gratis inn eller med rabatt,og at hovedpersonen må betale fullt.

Skrevet

Gratis adgang til en ledsager,men hva med barnet selv?

Høres rart ut at ledsageren skal komme gratis inn eller med rabatt,og at hovedpersonen må betale fullt.

Barnet skal betale vanlig pris. Det er ikke ulogisk, tvert i mot. Logikken er jo nettopp at barnet som følge av sin funksjonshemming trenger ledsager i vesentlig større grad enn hva som er vanlig for andre barn. Dette skal helst ikke påføre familien altfor mye ekstrautgifter, og ledsagerbeviset er et bidrag for å oppnå dette.

Tilsvarende for voksne funksjonshemmede som trenger ledsager; de skal slippe å måtte betale for personen som primært er med for å hjelpe.

Gjest D*lilith
Skrevet

Barnet skal betale vanlig pris. Det er ikke ulogisk, tvert i mot. Logikken er jo nettopp at barnet som følge av sin funksjonshemming trenger ledsager i vesentlig større grad enn hva som er vanlig for andre barn. Dette skal helst ikke påføre familien altfor mye ekstrautgifter, og ledsagerbeviset er et bidrag for å oppnå dette.

Tilsvarende for voksne funksjonshemmede som trenger ledsager; de skal slippe å måtte betale for personen som primært er med for å hjelpe.

Ja nå hørtes det logisk ut.

Persille1365381127
Skrevet

Jada, bare ta det med :)

Nå vet ikke jeg hva din sønns handicap er, men om han sitter i rullestol f.eks - så må dere jo varsle det når dere bestiller billetter.

Gjest D*lilith
Skrevet

Jada, bare ta det med :)

Nå vet ikke jeg hva din sønns handicap er, men om han sitter i rullestol f.eks - så må dere jo varsle det når dere bestiller billetter.

Han sitter ikke i rullestol,og jeg syns det er merkelig å kalle diagnosene hans et hanicap,men de er jo hemmende i stor grad.

Han har ADHD,OCD,autisme og kanskje lettere psykisk utviklingshemning.

Syns det var litt sårt å få det i posten.

Persille1365381127
Skrevet

Han sitter ikke i rullestol,og jeg syns det er merkelig å kalle diagnosene hans et hanicap,men de er jo hemmende i stor grad.

Han har ADHD,OCD,autisme og kanskje lettere psykisk utviklingshemning.

Syns det var litt sårt å få det i posten.

Se det som noe positivt - nå får dere bedre plasser på de fleste arrangement. Aldri så galt at det ikke er godt for noe :)

Men jeg skjønner tankegangen din...

Gjest D*lilith
Skrevet

Se det som noe positivt - nå får dere bedre plasser på de fleste arrangement. Aldri så galt at det ikke er godt for noe :)

Men jeg skjønner tankegangen din...

Ja får prøve å se det positive med det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...