Gå til innhold

Takk - skikk og bruk

Gjest utakk er verdens lønn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Giftet meg nylig og fikk i den forbindelse en del gaver fra fjern og nær...

NÅ hører jeg i ettertid at enkelte er fornærmet fordi jeg ikke har ringt dem og takket personlig.... Det var absolutt ikke i mine tanker å fornærme noen, jeg hadde en travel tid og å ringe rundt til så mange... kanskje tankeløst av meg, men likevel. Jeg trodde et takkekort var bra... skrev takkekortene for hånd og med personlig hilsen.

Hva syns dere? Er det dårlig skikk å ikke ringe rundt til hver enkelt og takke? Dette er slekt jeg ikke har noe kontakt med ellers som sendte gave pga det nok var forventet av de... de ringer aldri meg. Jeg har spleiset på gaver til 40 og 50 års dager - men ingen har ringt meg og takket, og da fikk jeg ikke takkekort engang....

Gjest Tatjana
Skrevet

Hm, jeg trodde så absolutt at et håndskrevet takkekort var bra nok. Hadde du ringt dem, hadde de vel klaget på at de ikke fikk takkekort. Slapp av du.

Skrevet

Nei, det er vel ikke vanlig å _ringe_ rundt for å takke,vel? Et takkekort holder i massevis.Hadde det vært meg, så hadde jeg jammen ikke hatt et snev av dårlig samvittighet om jeg hadde gjort det på samme måte som deg :o)

Skrevet

Enkelte har seg selv i universets sentrum OG lever for å ha noe å klage på.

Slike vil du aldri kunne gjøre fornøyd likevel. Du har da virkelig ikke gjort noe feil her, så bare glem hele greia, er mitt råd....

Skrevet

Hm, jeg trodde så absolutt at et håndskrevet takkekort var bra nok. Hadde du ringt dem, hadde de vel klaget på at de ikke fikk takkekort. Slapp av du.

Ja, skal folk ha i pose og sekk? Først må jeg ringe dem og takke dem for gaven, så må jeg sende dem takkekort...

Takkekortene var faktisk ganske dyre og!

Du kan jo tenke deg, om du fikk gaver fra 100 personer - hvordan rekke å ringe rundt til alle sammen? Det er jo dyrt nok bare å sende takkekorta. Hadde jeg bare ringt hadde vel det vært galt og.... alle vil jo se brudebilde og få takkekort.

Hva om jeg ikke hadde telefon? Og ikke alle bor i nærheten heller, så jeg kan jo ikke bare komme innom og si takk heller. De som var i bryllupet takket jeg jo personlig, samme med de som kom innom med gaven, visstnok takket jeg før jeg hadde åpnet, for å åpne ville jeg vente med til bryllupet.... men jeg spesifiserte på takkekortet.

F.eks: Tusen takk for den nydelige krystallvasen....

Jeg har jo ikke noe kontakt med disse folkene ellers, de ringte jo ikke og gratulerte meg med bryllupet for å si det sånn... de sendte en gave... på samme måte som jeg ikke ringte og takket, men sendte takkekort. Det går jo for det samme.

Jeg mente i alle fall ikke å være uhøflig og ikke ringe. Ikke liker jeg å ringe heller, har telefonskrekk - for folk jeg ikke snakker med så ofte... får skikkelig hjertebank osv... vanskelig for folk som ikke har telefonskrekk å skjønne kanskje.

Å sende sms og takke går jo for det samme som å sende takkekort og blir så dumt liksom følte jeg... Er virkelig ikke et håndskrevet takkekort bra nok? Ble skikkelig lei meg inni meg jeg nå... og nå er det liksom for sent å gjøre det godt igjen og ringe rundt.

Snufs

Skrevet

Nei, det er vel ikke vanlig å _ringe_ rundt for å takke,vel? Et takkekort holder i massevis.Hadde det vært meg, så hadde jeg jammen ikke hatt et snev av dårlig samvittighet om jeg hadde gjort det på samme måte som deg :o)

puh nå ble jeg skikkelig letta. Følte meg som et skikkelig dårlig menneske jeg nå som ikke hadde ringt rundt og takket...

Skrevet

jeg er helt enig med de andre her i at et håndskrevet takkekort er mer enn bar nok og helt korrekt måte å takke for bryllupsgaver på.

Gjest Murri
Skrevet

Slike vil du aldri kunne gjøre fornøyd likevel. Du har da virkelig ikke gjort noe feil her, så bare glem hele greia, er mitt råd....

Helt enig med deg:-)

Skrevet

Har aldri opplevd at noen har ringt og takket, trodde det var vanlig skikk og bruk å sende takkekort med bilde til de man fikk gave fra jeg. Holder lenge for meg i alle fall.

Gjest togli
Skrevet

Hæ?! Det er det dummeste jeg har hørt. Skulle du liksom ringt rundt til sånn ca 100 stykker for å takke da? Det normale er at man sender takkekort, så du har gjort alt riktig!

Gjest Shira :o)
Skrevet

Ikke ha dårlig samvittighet for dette, takkekort er vanlig når det er personer du ikke har nær tilknytning til.

Mrs. Wallace
Skrevet

Nei, det er slett ikke forventet at du skal ringe rundt og takke. Et håndskrevet takkekort holder helt fint!

Persille1365381127
Skrevet

TAKKEkort er jo akkurat det, et kort som sier at man takker. Det får være grenser :)

Skrevet

Da mannen og jeg giftet oss, så fikk alle et håndskrevet takkekort med personlig hilsen. Det var det.

Det kunne ikke ramle meg inn å ringe til alle og takke i tillegg.

La dem bare være fornærmet, sier jeg...

Gjest ChiengMai
Skrevet

Da mannen og jeg giftet oss, så fikk alle et håndskrevet takkekort med personlig hilsen. Det var det.

Det kunne ikke ramle meg inn å ringe til alle og takke i tillegg.

La dem bare være fornærmet, sier jeg...

''Det kunne ikke ramle meg inn å ringe til alle og takke i tillegg.

La dem bare være fornærmet, sier jeg...''

Enig med deg!

Gjest Slå deg til ro med det du har gjort
Skrevet

Henger meg på alle de andre her jeg.

Nei, det er da virkelig ikke vanlig å ringe rundt til alle for å takke. Da må en jo sette av et par dager bare til det :)

Et håndskrevet takkekort er helt måten å gjøre det på. For å gjøre det så personlig som mulig så er det bra å nevne gaven, "tusen takk for den flotte vasen" ol.

Du har gjort alt her riktig og de som klager nå ville sannsynlig ha klaget på noe annet om du hadde ringt, (hun ringte men hadde ikke særlig tid til å prate, hun ringte først flere dager senere osv.) for det er slik enkelte folk er helt enkelt :)

Skrevet

Jeg vil si det var viktigere med takkekort enn en telefonsamtale. Jeg synes ikke det hadde vært nødvendig å ringe.

Gjest minnah
Skrevet

Veldig grei oppsummering, i grunn.. :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...