Gå til innhold

Hva skal depositum dekke?

Anbefalte innlegg

Gjest utleier
Skrevet

Jeg leier ut en sokkel og dem som bor der skal flytte.De betalte dep når de flyttet inn.Skal jeg betale den tilbake til dem nå?.Eller skal den dekke vanlig slitasje?.Dem har bodd der i 8 år så noe slitasje blir det jo.Bad og kjøkken var ganske gammelt da de flyttet inn.Ingen ting har blitt pusset opp de årene de har bodd der.Det er vanskelig med lufte muligheter der pga vinduene ligger på bakkeplan og vist de lufer kommer det masse dyr(edderkopper)inn så det er en den fukt skader på rammene rundt vindu.Kan jeg trekke dem fra dep for å fikse det?

Mrs. Wallace
Skrevet

Du kan selvfølgelig ikke trekke depositum for naturlig slitasje.

Skogstrollet
Skrevet

Desverre, naturlig slitasje er inkludert i leien.

Skrevet

Depositum skal dekke eventuell husleie som ikke er betalt, og ødelggelser/hærverk:

http://utleie.no/blogg/2007/08/depositumet-pass-p-fellene.html

Vanlig siltasje dekkes av husleien. Så hvis ikke dine leietagere skylder deg husleie eller har ødelagt noe i leiligheten, så er tiden inne for at leietaker nå får sine penger frigitt til utbetaling fra dep.kontoen.

Skrevet

Depositum skal dekke eventuell husleie som ikke er betalt, og ødelggelser/hærverk:

http://utleie.no/blogg/2007/08/depositumet-pass-p-fellene.html

Vanlig siltasje dekkes av husleien. Så hvis ikke dine leietagere skylder deg husleie eller har ødelagt noe i leiligheten, så er tiden inne for at leietaker nå får sine penger frigitt til utbetaling fra dep.kontoen.

For jeg går ut fra at beløpet har stått på en depositumskonto disse 8 årene, og at leietaker har fått utbetalt rentene?

Gjest bare lurer jeg da
Skrevet

For jeg går ut fra at beløpet har stått på en depositumskonto disse 8 årene, og at leietaker har fått utbetalt rentene?

Jeg har aldri leid ut en leilighet men lurer på hva du mener om å ha fått utbetalt renten?

Skrevet

Jeg har aldri leid ut en leilighet men lurer på hva du mener om å ha fått utbetalt renten?

Av det beløpet som står på dep.konto i banken, så blir det jo renter etterhvert. Og disse rentene skal leietaker ha utbetalt. Det er leietakers penger :-)

Skrevet

Niks, depositum skal ikke dekke normal slitasje, men ting leieboer har ødelagt (knust vindu, ødelagt stol f.eks.). At det har blitt fukt rundt vinduuet pga dårlig lufting er jeg mer usikker på, men de kunne jo bedt deg om myggnetting som holder småkryp ute? Men dette kan mrxx mye mer om enn meg. :o)

Skrevet

Det høres ikke ut som om noe kan fratrekkes despositumet, så da skal de ha alt tilbakebetalt.

Problemet med vinduene burde du som utleier ha forutsett, og dermed kan ikke leietakerne belastes dette.

Persille1365381127
Skrevet

Av det beløpet som står på dep.konto i banken, så blir det jo renter etterhvert. Og disse rentene skal leietaker ha utbetalt. Det er leietakers penger :-)

De pengene får de når de flytter - ikke underveis :)

Gjest Lilje30
Skrevet

Dette må¨være et tulleinnlegg.

Du kan trekke hele depositumet for at dere ikke har vedlikehold leiligheten også håper jeg inderlig at folk har skam nok til å takke pent for at de har fått lov til å leie husvær hos dere.

Den dagen jeg ikke må leie husvær lenger, kommer jeg til å løpe naken rundt huset og gråte av ren glede. Jeg har leid flere plasser der folk skal ha husleie selvfølgelig, men å holde ting ved like er ikke like nøye.

Skrevet

De pengene får de når de flytter - ikke underveis :)

Jeg har leid i 10 år, og har 3 mnd. husleie på en dep.konto som jeg har oversikt over i min nettbank. Det eneste beløpet som er sperret, er det utleier har forlangt skal være det. Rentene som godskrives hvert år, disponerer jeg fritt.

Rentene kan enten utbetales til leietaker etter hvert, hvis denne ønsker det, eller til slutt når leietiden er over.

Skrevet

Dette må¨være et tulleinnlegg.

Du kan trekke hele depositumet for at dere ikke har vedlikehold leiligheten også håper jeg inderlig at folk har skam nok til å takke pent for at de har fått lov til å leie husvær hos dere.

Den dagen jeg ikke må leie husvær lenger, kommer jeg til å løpe naken rundt huset og gråte av ren glede. Jeg har leid flere plasser der folk skal ha husleie selvfølgelig, men å holde ting ved like er ikke like nøye.

Ja, en kan sikkert være uheldig. Jeg, for min del, kunne aldri tenke meg å leie privat, og komme borti problemstillinger som den som er beskrevet av trådstarter. Jeg er så heldig å leie av et selskap som KAN dette med utleie, og har derfor en skikkelig kontrakt å forholde meg til, hvor begge parter tar det ansvaret de er tildelt. Noe annet hadde vært helt utenkelig for meg...

Skrevet

Selvfølgelig skal ikke depositumet dekke vanlig slitasje, det er jo derfor de betaler husleie.

Depositumet skal dekke hærverk og annet som er ødelagt med vilje eller uhell, men ikke vanlig slitasje.

Husk også at depositumet skal stå på en konto som tilhører leiertager, det er penger som IKKE skal stå på din konto eller leveres deg i rene penger. Det skal opprettes en depositumskonto, hvor ingen av dere ha tilgang til disse pengene, uten at den andre tillater det.

Når leieforholdet opphører, så må du frigi kontoen eller gjøre krav mot den skriftlig.

Det er leietager som har krav på rentene på denne kontoen.

Skrevet

Depositumskonto skal stå i leietagers navn og ikke utleiers navn blant annt fordi rentene skal tilfalle leietager.

Ingen av dem har rett til å forsyne seg av den kontoen uten samtykke fra den andre.

Ved opphør av leieforholdet må utleier frigi kontoen eller gjøre krav mot kontoen skriftlig.

Skrevet

Se svaret mitt lenger ned.

Skrevet

Niks, depositum skal ikke dekke normal slitasje, men ting leieboer har ødelagt (knust vindu, ødelagt stol f.eks.). At det har blitt fukt rundt vinduuet pga dårlig lufting er jeg mer usikker på, men de kunne jo bedt deg om myggnetting som holder småkryp ute? Men dette kan mrxx mye mer om enn meg. :o)

De burde heller sette inn en lufteventil, med eller uten vifte, i stedenfor å forlange at de lufter med vinduet. Det skal være naturlig lufting og spesielt viktig på et bad og har ikke huseier sørget for det så mener jeg at det ikke nytter å surve for ødelagt vindu på et bad i etter tid.

Gjest skal leie snart
Skrevet

Selvfølgelig skal ikke depositumet dekke vanlig slitasje, det er jo derfor de betaler husleie.

Depositumet skal dekke hærverk og annet som er ødelagt med vilje eller uhell, men ikke vanlig slitasje.

Husk også at depositumet skal stå på en konto som tilhører leiertager, det er penger som IKKE skal stå på din konto eller leveres deg i rene penger. Det skal opprettes en depositumskonto, hvor ingen av dere ha tilgang til disse pengene, uten at den andre tillater det.

Når leieforholdet opphører, så må du frigi kontoen eller gjøre krav mot den skriftlig.

Det er leietager som har krav på rentene på denne kontoen.

Hvordan regner man ut hvor mye rente det blir på de pengene?

Skrevet

Depositumskonto skal stå i leietagers navn og ikke utleiers navn blant annt fordi rentene skal tilfalle leietager.

Ingen av dem har rett til å forsyne seg av den kontoen uten samtykke fra den andre.

Ved opphør av leieforholdet må utleier frigi kontoen eller gjøre krav mot kontoen skriftlig.

Det er ikke mulig å "forsyne seg" av den kontoen. Den står i leietages navn i og med at det er leietagers penger. Og den er sperret for uttak inntil begge parter godkjenner det. Enten må begge møte i banken, eller man må ha med signert fullmakt fra den part som ikke er møter i banken.

Skrevet

Hvordan regner man ut hvor mye rente det blir på de pengene?

I og med at pengene står på en sperret høyrentekonto i banken, som er dep, konto, så sier vel det seg selv? :-) Kontoen godskrives hver 31.12. med et visst rentebeløp, og dette beløpet er leietagers.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...