Gå til innhold

Opplæring i ny jobb...(brudd på HMS regler)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

Eg ønsket å ha en bi-jobb ved siden av hovedjobben - rett og slett fordi eg "tomlet totter" når ungene er hos faren i helgene.

Jo, da.

Det første som møtte meg på verkstedet var at sjefen gikk rundt med sneipen. Han som skulle lære meg opp, snakket rundt meg og viste mens en gloende sigarett hang ut av leppene..

De neste dagene så g eg mange brudd på sikkerhetsrutiner. Øye, hender og lunger ble satt ut for risiko.

I går såg eg en prosedyre som kunne medføre dødsfall hvis uhellet var ute..

Eg sa dette til verkstedsjefen, som va "glad" for at eg sa ifra.

Vi ble enige om at eg skulle komme tilbake dagen etter..

I dag fant eg en mail om at eg ikke var velkommen tilbake..

Så eg ber dere foreldre:

Besøk sønnene/døtrene deres som er ute i en eller annen form for verksted/produksjon, og sjekk at de har ordentlige rammer rundt seg. Hvis det er en ukultur blant sjef og eldre ansatte, kan dere vræe sikre på at unge arbeidstakere tar etter..

*skremmende*

Hva man finner seg i når man er avhengig av en jobb. De som jobber der fast tør ikke si i fra, eller velger å ignorer når sjefen bare føyser bort noe så viktig som HMS regler.

Skrevet

Jeg ville kontakta arbeidstilsynet om hva du har sett! Dersom arbeidsforholdene er så ille som du skriver, ville jeg ikke hatt på samvittigheten at jeg visste det var så ille, men gjorde intet.

Jeg ville også vurdert å møte opp som avtalt og be om å få snakket ansikt til ansikt med den som sendte deg mailen. Forklar hvorfor du er opptatt av sikkerhet, og at det ikke er av vond vilje du har påpekt sikkerhetsbrudd. Dersom h*n da sier at likevel ikke er velkommen, be om en saklig grunn!

Skrevet

Det er vel aldri popluært for nyansatte å kritisere en bedrift. Det er ikke det du kritiserer som er avgjørende, men at du gjør det etter noen få dager.

Til din opplysning: Det kan også være utrolig vanskelig å få ansatte til å følge de hms-regelene bedriften har. Bare når det gjelder noe så enkelt som verneustyr, så kan det være nesten umulig for noen å bruke dette. De plages av masker og hansker, og nekter plent. Så hva gjør man da? Gir dem sparken?

Skrevet

Hei. Jeg er verneombud i min bedrift, og det er kjipt å høre at nye ansatte blir behandlet slik. Nå skal det sies at det er bare så så mye en kan gjøre for HMS-arbeidet om de ansatte ikke er "med på leken". Det finnes utallig eksempler på ansatte som ikke vil bruke verneutstyr fordi de mener det er tungvint. Det eneste vi kan gjøre er er å påpeke at det faktisk er verneustyr der, og at det bør brukes. Det samme gjelder prosedyrer som kan forårsake ulykker: man har nødt til å si ifra om dette, å gi opplæring i rett fremgang i prosedyren - så ulykken ikke er inne.

Det DU kan gjør for bedriften er å melde fra til arbeidstilsynet. Alle ansatte, også tidligere, kan si fra om forhold som ikke fungerer for bedriften, og si fra at de ønsker et besøk av dem. Da skal de komme og sjekke. Tror nok du skal kunne gjøre det anonymt også. Det som skjer da er at arbeidstilsynet forhåpentligvis tar turen til bedriften, sjekker rutinene, og krever skjerping av rutiner som ikke fungerer.

Det er alltid bra å bry seg, men ja...det er alltid noen som ikke liker at folk sier fra. Deesvere. Desto mer kinkig når man er relativt ny i bedriften, og reagerer på ting som andre tydeligvis har valgt å la ligge.

Gjest mamma til lærling
Skrevet

Det er vel aldri popluært for nyansatte å kritisere en bedrift. Det er ikke det du kritiserer som er avgjørende, men at du gjør det etter noen få dager.

Til din opplysning: Det kan også være utrolig vanskelig å få ansatte til å følge de hms-regelene bedriften har. Bare når det gjelder noe så enkelt som verneustyr, så kan det være nesten umulig for noen å bruke dette. De plages av masker og hansker, og nekter plent. Så hva gjør man da? Gir dem sparken?

I bedriften der min sønn er lærling er det ikke frivillig å bruke verneutstyr. Det er påbudt! Og ja, de som måtte nekte å bruke utstyret blir oppsagt etter en advarsel. Det står i kontrakten. Skulle bare mangle, det er tross alt snakk om liv og helse.

Og selvsagt sier man fra om brudd på sikkerhetsbestemmelsene, selvom man er aldri så ny i bedriften. Alt annet ville være totalt ansvarsløst!

Skrevet

I bedriften der min sønn er lærling er det ikke frivillig å bruke verneutstyr. Det er påbudt! Og ja, de som måtte nekte å bruke utstyret blir oppsagt etter en advarsel. Det står i kontrakten. Skulle bare mangle, det er tross alt snakk om liv og helse.

Og selvsagt sier man fra om brudd på sikkerhetsbestemmelsene, selvom man er aldri så ny i bedriften. Alt annet ville være totalt ansvarsløst!

Det er heller ikke frivillig hos oss, og de fleste bruker det. Men det finnes noen som nekter. Vi sier i fra at det er vår bedrifts ansvar at de bruker det, men det går rett og slett ikke inn. Jeg vet at det da er mulighet for å gi folk sparken, men det er forskjell på teori og praksis....Man sparker ikke en person som oppleves som uerstattelig, sånn uten videre.

Og ja...selvfølgelig er det riktig og ansvarsfullt å si i fra om feil man oppdager på jobben. Men det er andre ting i bildet her også. Nemlig bedriftskultur/psykologi. Og når det dukker opp en nyansatt som ikke følger den vanlige bedriftskulturen, så vil denne bli møtt med motvilje/skepsis, og til og med være uønsket, mange ganger. Så det er aldri lurt å slå med storslegga når man er nyansatt. Man bør se ting an, bli varm i trøya, gli inn i det eksisterende miljøet, før man kommer med kritikk. Uansett hva krtikken dreier seg om.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...