leeloo2 Skrevet 12. juli 2008 Skrevet 12. juli 2008 Jeg har tenkt å spørre legen om å søke uføretrygd. Men siden jeg er så ung (32 år) så vil det nok bli midlertidig uføre. Noen som vet hvor lenge midlertidig er, er det snakk om et år, eller flere? Har man lov å bo i utlandet når man er uføretrygdet? Hvor lang tid tar det fra man søker til man evt får det innvilget? Tusen takk for svar!!! 0 Siter
Skogstrollet Skrevet 13. juli 2008 Skrevet 13. juli 2008 ''Uføretrgd Jeg har tenkt å spørre legen om å søke uføretrygd. Men siden jeg er så ung (32 år) så vil det nok bli midlertidig uføre. Noen som vet hvor lenge midlertidig er, er det snakk om et år, eller flere? Har man lov å bo i utlandet når man er uføretrygdet? Hvor lang tid tar det fra man søker til man evt får det innvilget? Tusen takk for svar!!! :)'' Jeg spurte ikke legen min i det hele tatt. Jeg fortalte saksbehandleren min hos NAV Arbeid om at jeg kunne tenke meg å søke. Fikk til svar at jeg kunne ha søkt for lenge siden om jeg bare hadde spurt før. Midlertidig ufør blir innvilget i ett til fire år. Jeg fikk for to år. Ja du har lov til å bo i utlandet, men bare i EØS-land, og ikke mer 12. mnd. Lengre enn det og du mister ditt medlemsskap i folketrygden. Du kan heller ikke bo i utlandet helt til din uføretrygd utløper, siden det skal legges opp en plan for evt. tilbakeføring til arbeidslivet i sammarbeid med NAV. Det skal ta maks fire måneder før du får svar (eller var det seks), så vidt jeg husker, men avgjørelsen på mitt "krav" ble forlenget med to måneder. Lykke til med din søknad, eller krav som NAV kaller det. 0 Siter
leeloo2 Skrevet 13. juli 2008 Forfatter Skrevet 13. juli 2008 ''Uføretrgd Jeg har tenkt å spørre legen om å søke uføretrygd. Men siden jeg er så ung (32 år) så vil det nok bli midlertidig uføre. Noen som vet hvor lenge midlertidig er, er det snakk om et år, eller flere? Har man lov å bo i utlandet når man er uføretrygdet? Hvor lang tid tar det fra man søker til man evt får det innvilget? Tusen takk for svar!!! :)'' Jeg spurte ikke legen min i det hele tatt. Jeg fortalte saksbehandleren min hos NAV Arbeid om at jeg kunne tenke meg å søke. Fikk til svar at jeg kunne ha søkt for lenge siden om jeg bare hadde spurt før. Midlertidig ufør blir innvilget i ett til fire år. Jeg fikk for to år. Ja du har lov til å bo i utlandet, men bare i EØS-land, og ikke mer 12. mnd. Lengre enn det og du mister ditt medlemsskap i folketrygden. Du kan heller ikke bo i utlandet helt til din uføretrygd utløper, siden det skal legges opp en plan for evt. tilbakeføring til arbeidslivet i sammarbeid med NAV. Det skal ta maks fire måneder før du får svar (eller var det seks), så vidt jeg husker, men avgjørelsen på mitt "krav" ble forlenget med to måneder. Lykke til med din søknad, eller krav som NAV kaller det. Tusen takk for svar:) Mener du altså at jeg ikke trenger å blande inn legen i dette i det hele tatt? Må jeg ikke ha en legeerklæring? Når man først har fått innvilget uføretrygd i to år, er det da vanskelig å få det videre eller? 0 Siter
zellica Skrevet 13. juli 2008 Skrevet 13. juli 2008 Tusen takk for svar:) Mener du altså at jeg ikke trenger å blande inn legen i dette i det hele tatt? Må jeg ikke ha en legeerklæring? Når man først har fått innvilget uføretrygd i to år, er det da vanskelig å få det videre eller? Hvis ikke du har en helt spesiell lidelse som det er tydelig at du ikke kan klare å jobbe med, må du innom yrkesrettet attføring. Å få innvilget yføretrygd i dag er veldig vanskelig, og alt skal være prøvd først. Det vil si evnt rehabilitering og så videre over på attføring for å finne ut restarbeidsevnen din. Du må innvolvere legen din, for det er han som må skrive den utfyllende legeattesten som gir NAV en pekepinn på hvordan ståa er. Så du må begynne der. Jeg kan med stor sikkerhet si at du ikke slipper unna attføring med mindre du lider av MS, tunge kreftdiagnoser og lignende alvorlige sykdommer. Jeg er selv på attføring med kreftdiagnose, og kunne bare glemme å gå direkte over på ufør. Så reglene er blitt betydelig innskjerpet de siste årene. 0 Siter
Skogstrollet Skrevet 13. juli 2008 Skrevet 13. juli 2008 Tusen takk for svar:) Mener du altså at jeg ikke trenger å blande inn legen i dette i det hele tatt? Må jeg ikke ha en legeerklæring? Når man først har fått innvilget uføretrygd i to år, er det da vanskelig å få det videre eller? ''Tusen takk for svar:) Mener du altså at jeg ikke trenger å blande inn legen i dette i det hele tatt? Må jeg ikke ha en legeerklæring? Når man først har fått innvilget uføretrygd i to år, er det da vanskelig å få det videre eller?'' Hei igjen. Bare hyggelig. Jeg forutsetter at du har vært på attføring. Hvis du har det og det ikke ha lykkes vil det ikke være nødvendig å få en uttalelse fra legen. NAV vil innhente informasjon fra lege når de behandler søknaden, men søknaden kan bli fortere behandlet om du innhenter erklæring selv. For at man skal få forlenget uføretrygden tenker jeg at det ikke finnes noen bedring i årsaken til at du ble ufør i første omgang, og hvis det ikke er behandling som kan hjelpe deg, vil nok også varig ufør bli vurdert. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.