Jorunn Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Helt enig. Dette opplegget virker overdrevent forsiktig og puslete. Og kan føre til at man får altfor stor "respekt" for den økte distansen. Kondisen har du inne, det meste sitter nå i hodet. Og forutsatt at man ikke slurver med oppvarmingen, er det bare tull at man risikerer skader om man øker raskere enn dette. For meg har det vært ganske essensielt å øke sakte siden jeg er en veldig tung jogger, samt har bein som har vært plaget med idrettsskader. Innimmellom går jeg lei, men da tar jeg bare en kosetur og merker at de blir bare lengre og lengre. Programmet har vel vært en motivator for å øke lengden og ikke bare ligge på turer på mellom 4 og 6 km, som er ganske behagelig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310530-fra-5-til-10-km-babette/page/2/#findComment-2532617 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Babette Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Jeg tenkte mer på økt karbohydrat inntak de siste par dagene før eller noe sånt. Vel ambisiøst det kanskje... Sist uke var det kaker fredag og kaker både lørdag formiddag og lørdag kveld og søndag jogget vi 5,2 km og jeg var knapt nok sliten - merket det ikke i lårene heller! Derfor lurte jeg på om raske karbohydrater et par dager i forkant var lurt eller om det bare var helt tilfeldig. ) Jeg tror ikke det er nødvendig å "spise vitenskapelig" i dagene før en såpass kort tur som 10 km. Derimot er det mange som synes noe søtt til frokost samme dag kvikker opp og gir ekstra energi. Kaffe kan også ha samme virkning. Hørte om en løper som sverger til is og kaffe en times tid før han starter. Jeg tror også at disse tingene er veldig individuelle, og at alle må finne fram til sine vaner. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310530-fra-5-til-10-km-babette/page/2/#findComment-2532636 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Babette Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 For meg har det vært ganske essensielt å øke sakte siden jeg er en veldig tung jogger, samt har bein som har vært plaget med idrettsskader. Innimmellom går jeg lei, men da tar jeg bare en kosetur og merker at de blir bare lengre og lengre. Programmet har vel vært en motivator for å øke lengden og ikke bare ligge på turer på mellom 4 og 6 km, som er ganske behagelig. Hvis du er utsatt for skader er det lurt å øke forsiktig, ja. Men kondisjonsmessig tror jeg fint du hadde klart 10 km når som helst. Når man først har kommet inn i en god rytme og fått kontroll på pusten, er det ikke så stort sprang fra 5 til 10 km. Terskelen sitter mest i hodet. Jeg husker f. eks. en gang jeg klarte å låse bilnøklene inn i bilen min, og dermed var tvunget til å løpe 12 km for å komme meg hjem, mot planlagt ca. 5 km. Faktisk ble jeg ikke noe mere sliten enn vanlig. Men jeg har også skadehensyn å ta, dessverre. Det er nesten litt fint, ellers er jeg redd løpingen hadde tatt overhånd. Alt med måte! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310530-fra-5-til-10-km-babette/page/2/#findComment-2532641 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soulshine Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 Jeg tenkte mer på økt karbohydrat inntak de siste par dagene før eller noe sånt. Vel ambisiøst det kanskje... Sist uke var det kaker fredag og kaker både lørdag formiddag og lørdag kveld og søndag jogget vi 5,2 km og jeg var knapt nok sliten - merket det ikke i lårene heller! Derfor lurte jeg på om raske karbohydrater et par dager i forkant var lurt eller om det bare var helt tilfeldig. ) Jeg spiser alltid en halv banan eller en halv 30 g Japp (sjokolade) før trening og andre halvparten etter endt økt. I dag ble det sjokolademilkshake på bensinstasjonen hehe. Jeg merker at jeg henter meg inn i løpet av en 10-15 min. Som deg løper jeg gjerne 5-6 km. Jeg tror uansett dette ikke er noe man trenger ha stort fokus på når man er mosjonist, men man kan jo gjøre ting behagelig for seg selv - uten og legge opp til at man bedriver idrett på høyt nivå Og litt karbo før og etter trening hjelper meg i hvertfall 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310530-fra-5-til-10-km-babette/page/2/#findComment-2532683 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jorunn Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 Hvis du er utsatt for skader er det lurt å øke forsiktig, ja. Men kondisjonsmessig tror jeg fint du hadde klart 10 km når som helst. Når man først har kommet inn i en god rytme og fått kontroll på pusten, er det ikke så stort sprang fra 5 til 10 km. Terskelen sitter mest i hodet. Jeg husker f. eks. en gang jeg klarte å låse bilnøklene inn i bilen min, og dermed var tvunget til å løpe 12 km for å komme meg hjem, mot planlagt ca. 5 km. Faktisk ble jeg ikke noe mere sliten enn vanlig. Men jeg har også skadehensyn å ta, dessverre. Det er nesten litt fint, ellers er jeg redd løpingen hadde tatt overhånd. Alt med måte! Kondisen vet jeg at ikke er noe problem. Klarer fint å løpe over 7 km uten at jeg får problemer med pusten eller pulsen blir for høy. Begrensningen ligger mer på sener og musklatur rundt knærne, men det merker jeg er i ferd med å slippe på de siste turene. Hadde i flere uker problemer med at etter å ha løpt i ca 35-40 minutter "strammet" det mer og mer i senene rundt knærne og dette har begrenset videre løping noe, men håpet er at kroppen etterhvert klarer økt mengde bra. Det positive er at smertene slipper tak med en gang treningen er ferdig,s å det er heldigvis ikke noe som sitter i fra løpetur til løpetur. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310530-fra-5-til-10-km-babette/page/2/#findComment-2532693 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 16. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2008 Jeg tror ikke det er nødvendig å "spise vitenskapelig" i dagene før en såpass kort tur som 10 km. Derimot er det mange som synes noe søtt til frokost samme dag kvikker opp og gir ekstra energi. Kaffe kan også ha samme virkning. Hørte om en løper som sverger til is og kaffe en times tid før han starter. Jeg tror også at disse tingene er veldig individuelle, og at alle må finne fram til sine vaner. Jeg er nok ikke så veldig vitenskapelig, men om jeg kan tilrettelegge så det er bedre for kroppen min ved å spise søt frokost de siste par dagene før en langøkt så er jo ikke det noe problem. ) Men å telle karbohydrater osv er uaktuelt ja. Jeg trener jo ikke akkurat på elitenivå heller... ;o) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310530-fra-5-til-10-km-babette/page/2/#findComment-2532742 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Babette Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 Jeg er nok ikke så veldig vitenskapelig, men om jeg kan tilrettelegge så det er bedre for kroppen min ved å spise søt frokost de siste par dagene før en langøkt så er jo ikke det noe problem. ) Men å telle karbohydrater osv er uaktuelt ja. Jeg trener jo ikke akkurat på elitenivå heller... ;o) Nei, søt frokost er jo ikke noe offer, he he. I helgene avrunder jeg alltid frokosten med tre havreknekkebrød med marmelade, etter to skiver grovbrød, to egg og av og til bacon, samt tomat og grønt. Og juice og mengder med kaffe. Grøt og annen melkemat er derimot "døden" for meg i forhold til løping etterpå. Det samme gjelder for bløtlkake. Da blir jeg tung og dau i kroppen. Men dette er helt sikkert individuelt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310530-fra-5-til-10-km-babette/page/2/#findComment-2532750 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 16. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2008 Nei, søt frokost er jo ikke noe offer, he he. I helgene avrunder jeg alltid frokosten med tre havreknekkebrød med marmelade, etter to skiver grovbrød, to egg og av og til bacon, samt tomat og grønt. Og juice og mengder med kaffe. Grøt og annen melkemat er derimot "døden" for meg i forhold til løping etterpå. Det samme gjelder for bløtlkake. Da blir jeg tung og dau i kroppen. Men dette er helt sikkert individuelt. Hvordan får du ned all den frokosten?! 2 skiver, 2 egg + 3 knekkebrød!? Jeg pleier å holde meg til 2-3 knekkebrød eller 2 brødskiver, skal jeg noe spesielt om formiddagen slik at jeg vet det drøyer til neste måltid tar jeg 3 skiver, her snakker vi om hjemmebakt brød med masse mat i, men ikke veldig store skiver. Egg er jo kjempemettende så jeg føler meg stinn bare jeg leser om frokosten din... ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310530-fra-5-til-10-km-babette/page/2/#findComment-2532756 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Babette Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 Hvordan får du ned all den frokosten?! 2 skiver, 2 egg + 3 knekkebrød!? Jeg pleier å holde meg til 2-3 knekkebrød eller 2 brødskiver, skal jeg noe spesielt om formiddagen slik at jeg vet det drøyer til neste måltid tar jeg 3 skiver, her snakker vi om hjemmebakt brød med masse mat i, men ikke veldig store skiver. Egg er jo kjempemettende så jeg føler meg stinn bare jeg leser om frokosten din... ) Det er bare lørdag og søndag, da. Hvis jeg skal på jobb er det tre knekkebrød i full fart. Lørdag og søndag har vi lange og koselige frokoster, der vi først sitter ordentlig til bords mens vi inntar den varme delen. Så er det over i sofakroken med aviser og kaffe til knekkebrødene. Jeg er vant til å spise mye, har alltid gjort det. Og blir ikke det minste stinn av denne frokosten, såpass må det være! Nå om sommeren spiser jeg også is hver dag, og jeg unner meg alltid vanlige brødskiver til kveldsmat, gjerne med dansk salami og ekte majones. Og jeg mumser peanøtter hver dag. Men legger ikke på meg. Jeg er så heldig å tilhøre en familie som er helt fri for overvekt på begge sider, og jeg har heller ikke merket noe til alderstillegget etter fylte 40 og 50. Eller, jeg har merket det på den måten at i yngre dager måtte jeg til tider streve for å holde vekta oppe. Det må jeg ikke lenger, men jeg trenger heller ikke å forsake noe for å holde den nede. Jeg spiser også poteter eller pasta eller lignende til middag hver dag. Er veldig glad i grønnsaker og salat og er opptatt av å spise sunt, rører aldri brus og sjokolade, men jeg spiser aldri lettprodukter f. eks. Og min store svakhet er pils, det må innrømmes. Det går med noen iskalde halvlitere i ferien! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310530-fra-5-til-10-km-babette/page/2/#findComment-2532768 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 16. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2008 Det er bare lørdag og søndag, da. Hvis jeg skal på jobb er det tre knekkebrød i full fart. Lørdag og søndag har vi lange og koselige frokoster, der vi først sitter ordentlig til bords mens vi inntar den varme delen. Så er det over i sofakroken med aviser og kaffe til knekkebrødene. Jeg er vant til å spise mye, har alltid gjort det. Og blir ikke det minste stinn av denne frokosten, såpass må det være! Nå om sommeren spiser jeg også is hver dag, og jeg unner meg alltid vanlige brødskiver til kveldsmat, gjerne med dansk salami og ekte majones. Og jeg mumser peanøtter hver dag. Men legger ikke på meg. Jeg er så heldig å tilhøre en familie som er helt fri for overvekt på begge sider, og jeg har heller ikke merket noe til alderstillegget etter fylte 40 og 50. Eller, jeg har merket det på den måten at i yngre dager måtte jeg til tider streve for å holde vekta oppe. Det må jeg ikke lenger, men jeg trenger heller ikke å forsake noe for å holde den nede. Jeg spiser også poteter eller pasta eller lignende til middag hver dag. Er veldig glad i grønnsaker og salat og er opptatt av å spise sunt, rører aldri brus og sjokolade, men jeg spiser aldri lettprodukter f. eks. Og min store svakhet er pils, det må innrømmes. Det går med noen iskalde halvlitere i ferien! Av normal mat kan jeg også spise helt greit uten å legge på meg, men om jeg begynner å skli ut i matveien så legger det seg fort på hoftene ja.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310530-fra-5-til-10-km-babette/page/2/#findComment-2532774 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.