Gå til innhold

NHD -- Er dette virkelig sant - Tyroksin mot de

Anbefalte innlegg

Gjest Venninde

--Her følger en avskrift fra et helsemagasin vedr depresjon og stoffskifte (Har ikke navnet på magasinet tilgjengelig nå, men kan fremskaffes).

Spørsmål:

Kan et lavt stoffskifte av og til være forbundet med psy. problemer/nedsatt sinnsstemning?

Svar:

Det er riktig at et lavt stoffskifte kan ha en rekke symtomer som ved depresjon. Har man en depresjon og normale stoffskifteverdier, kan det være lurt å tilføye skjoldbruskkjertelhormon, så kommer man raskere ut av depresjonen.

Bruker man Litium som medikament ved man- dep lidelser, kan medikamentet forårsake for lavt stoffskifte som må kontrolleres regelmessig.

Paul Stronegger, psykiater

.

"Har man en depresjon og normale stoffskifteverdier, kan det være lurt å tilføye skjoldbruskkjertelhormon, så kommer man raskere ut av depresjonen."

Medfører dette riktighet, NHD. Jeg har vært veldig plaget av depresjon de siste 10 årene, ECT har vært forsøkt. Kortvarig resultat+ hukommelsesvikt. Går nå på Effexor 225ml og har gjor det i mange år. Kan tilskudd av

tyroksin avhjelpe depresjonen. Hvor store doser skal man ta. Hvor lang tid tar det før man kjenner en bedring. Og hvorfor har ingen foreslått dette for meg tidligere. Kan heller ikke si at jeg har sett dette diskutert her inne, med unntak av de tilfellene det foreligger klart underskudd på Tyroksin.

Jeg håper du har et svar til meg :o) og gjerne noen generelle betraktninger om hvor mange som kan hjelpes av dette.

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

På slike sider som dette kan svarene noen ganger bli litt korte og ikke nok nyanserte. Slik også med Stroneggers svar.

Det er ikke slik at tyroxin skal brukes rutinemessig ved depresjoner hos euthyreote (normalt stoffskifte).

Derimot er thyroxintillegg noe en skal vurdere langt ut i rekken hos deprimerte som ikke får tilstrekkelig effekt på de vanligste behandlingstiltak.

ink1365380698

På slike sider som dette kan svarene noen ganger bli litt korte og ikke nok nyanserte. Slik også med Stroneggers svar.

Det er ikke slik at tyroxin skal brukes rutinemessig ved depresjoner hos euthyreote (normalt stoffskifte).

Derimot er thyroxintillegg noe en skal vurdere langt ut i rekken hos deprimerte som ikke får tilstrekkelig effekt på de vanligste behandlingstiltak.

kanskje noe for meg? Hva tror du NHD? jeg som er overfølsom mot serotinin? er det bivirkninger ved Tyrokson også?

Nils Håvard Dahl, psykiater

kanskje noe for meg? Hva tror du NHD? jeg som er overfølsom mot serotinin? er det bivirkninger ved Tyrokson også?

Her snakker en om depresjon - ikke angst.

Det er et forsøk verdt.

Tyroxin har du produsert selv hele livet. I for store doser har det bivirkninger. Søk på hypert(h)yreose. Mange av disse symptomene kan ligne angstsymptomer.

http://www.doktoronline.no/lex/s/hypertyreose_hypotyreose.html

• 2 uker senere...
Gjest Venninde

Jeg var hos fastlegen min i dag og ba om å få prøve tyroxin med tanke på depresjonen og mangel på krefter. Jeg refererte til svarene fra deg og Dr.Stronegger, men hun ville ikke gi meg resept på Tyroxin. Hun var av den oppfatning at ubalanse i disse nivåene ville vises på prøver og så lenge jeg ligger innenfor normalområdet ville jeg bare risikere at kroppen kom i ubalanse. Hun er forøvrig min nye fastlege og svært ung.

Jeg føler avmakt over ikke å få forsøke denne muligheten. Har du sterkere argumenter å bidra med som kan endre hennes oppfatning?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...