Gjest Usikkerpåtrening Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Hei! Jeg er en 30 år gammel kvinne som har et stort ønske om å redusere muskelmassen i mine benmuskler, i både lår og legger. Så lenge jeg kan huske har jeg hatt relativt kraftige ben, og like lenge har jeg villet redusere "volumet". Synes dette er veldig sjenerende og har vil kanskje vurdere plastisk kirurgi. Men først vil jeg gjerne vite: Finnes det treningsmetoder som kan bidra til dette (reduksjon)? Hvilke treningsformer bør jeg evt unngå? Jeg trener jevnlig på SATS, ca tre-fire ganger i uken, og er redd jeg trener feil ift dette. Som regel trener jeg spinning, løper eller er på aerobic/høy puls/danse-timer. Jeg tror min kraftige benbygning er genetisk, og er redd jeg gjør ting feil som "forverrer"problemet. På forhånd takk for svar!!!! Hilsen SM 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/311141-benmuskulatur/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Halvor Lauvstad, helse- og treningsterapeut Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 Hei og takk for spørsmålet! Du spør om det er treningsformer som vil kunne bidra til å redusere muskelmassen i bena dine. Innledningsvis vil jeg gjerne si at all trening (og aktivitet) påvirker muskulaturen vår. grovt sett vil styrketrening gjøre muskulaturen sterkere og som regel tykkere/større fordi muskelcellene vokser og blir større når du trener styrke over tid, mens kondisjonstrening gjør muskululaturen mer utholdende slik at du kan feks jogge lenger og lenger etterhvert som formen blir bedre. Akkurat hvordan kondisjonstreningen påvirker utseendet til musklene dine, avhenger både av hvilken form du er i (dvs hva er musklene dine "vant til å gjøre"), arveanlegg og hvordan du bruker musklene i treningen (valg av aktivitet, feks sykkel eller løp). Ofte ser man at muskulaturen blir noe tynnere/ mindre ved kondisjonstrening, men hvis en person i utgangspunktet er utrent, kan muskelmassen øke, spesielt i starten. Dette skjer fordi treningen i seg selv er "tyngre" enn å være i ro, slik at muskelcellene vil svare på treningen ved å bli større, sterkere og mer utholdende. Hvorvidt muskelmassen blir større, uforandret eller mindre som følge av kondisjonstrening, har altså som regel sammenheng med hvilket form- og treningsmessig utgangspunkt du har. Så til svar på ditt konkrete spørsmål: Det ser ut som du trener veldig bra og variert og i utgangspunktet ville jeg trodd at den treningen du gjør pr idag skulle kunne føre det til målet om noe redusert muskelmasse. Siden det ikke er tilfelle, ville jeg rådet deg til å prioritere rask gang/gging/ løping i større grad for å se om det kan påvirke muskelmassen din slik du vil. Vær imidertid klar over at kraftig benbygning (skjelett) trolig i liten grad lar seg påvirke av om du endrer noe på treningsformene. Kraftig benbygning (skjelett) utgjør sjelden spesielt mange kilo på kroppsvekten og synes lite rent utseendemessig også, så tren videre med trygghet om at et sterkt skjelett er svært positivt for deg og helsen din og det utgjør lite vekt- og utseendemessig. Det er altså i hovedsak muskulaturen din som vil endres hvis du forandrer litt på treningen. Muskulatur reagerer raskt på trening og tilpasser seg slik at den skal bli så funksjonell som mulig i forhold til hvordan du beveger deg. jeg tror at du vil merke forskjell på muskulaturens utseende dersom du går raskt/jogger eller løper tre-fire ganger i uka de neste 4-5 ukene. fortsett den gode treningen og lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/311141-benmuskulatur/#findComment-2537337 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.