Gå til innhold

Går for mye ut?

Anbefalte innlegg

Gjest Skattekort
Skrevet

Trenger noen innspill her. Bor delvis sammen med kjæresten min, vi har vært sammen i fire år. Skal snart flytte sammen på fulltid.

Ting går veldig bra nå. Vi har alltid hatt det slik at vi har gjort mye hver for oss, det inkluderer en del reising, ferier og festing. Dette fungerer veldig bra for oss. Kjæresten min jobber turnus, og begynner ofte sent på jobb, og har helt fri hver tredje uke. Da går han mye ut med vennene sine. Tidsmessing gjør dette meg ingen ting, jeg har veldig mange venner som jeg liker å være sammen med. Jeg jobber også en del kveld selv, og jeg vil jo ikke at han skal sitte hjemme hele tiden og vente på meg. Men det jeg kanskje reagerer på, er at når han møter venner - er det ALLTID alkohol inne i bildet. Mens jeg selv gjerne kan møte venner for middag, skravling, tur, sykling, trening etc går han alltid ut. Selv om han ikke drikker seg dritings hver eneste gang, så blir det jo mye alkohol etter hvert. Jeg tipper han går ut 3 ganger i uken i disse ukene, pluss helgene - ofte både fredag og lørdag. (da går vi jo ut sammen ganske ofte).

Han oppfører seg pent når han er ute, er ikke redd for at han skal møte andre damer osv. Men er det egoistisk av meg å prøve å påvirke han til å gå mindre ut? Har jeg noe med hvordan han disponerer tiden sin? Pengemessig er ikke dette et problem, vi tjener bra begge to.

Skrevet

Er problemet at han drikker alkohol opptil 5 dager i uka (helt utenkelig for oss!), eller er det det at han ikke er sammen med deg? Fikk inntrykk av at du mener han ikke bruker "alene-tiden" sin godt nok siden han ikke gjør det samme du gjør sammen med dine venner...

Gjest Skattekort
Skrevet

Er problemet at han drikker alkohol opptil 5 dager i uka (helt utenkelig for oss!), eller er det det at han ikke er sammen med deg? Fikk inntrykk av at du mener han ikke bruker "alene-tiden" sin godt nok siden han ikke gjør det samme du gjør sammen med dine venner...

Takk for svar. Jeg tror nok i hovedsak det er dette med all alkoholen som plager meg. Det er jo en veldig usunn livsstil i lengden. Han har heldigvis sluttet å røyke, og det er jo bra. I tillegg fører jo fylla med seg mye usunn mat, og han er jo mye fyllesjuk når jeg har lyst til å finne på ting.

I oktober flytter vi forøvrig litt bort fra sentrum, og jeg regner med at det blir litt færre byturer da. Men hva ville du gjort - sagt at det er uakseptabelt med så mye drikking? Har jo ikke lysttil at han skal sitte hjemme og kjede seg mens jeg er sammen med mine venner heller, da...

Skrevet

Takk for svar. Jeg tror nok i hovedsak det er dette med all alkoholen som plager meg. Det er jo en veldig usunn livsstil i lengden. Han har heldigvis sluttet å røyke, og det er jo bra. I tillegg fører jo fylla med seg mye usunn mat, og han er jo mye fyllesjuk når jeg har lyst til å finne på ting.

I oktober flytter vi forøvrig litt bort fra sentrum, og jeg regner med at det blir litt færre byturer da. Men hva ville du gjort - sagt at det er uakseptabelt med så mye drikking? Har jo ikke lysttil at han skal sitte hjemme og kjede seg mens jeg er sammen med mine venner heller, da...

Kanskje dere begge kan trappe litt ned på venne-samværet og heller være mer sammen dere to? Enten dere to alene eller sammen med venner sammen?

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Om du ønsker bestemme hva han skal gjøre med sin "fritid" så må du akseptere at han kan ville det samme med din....

Du kan selvsagt uttrykke bekymring over høyt alkoholforbruk. Men han vil muligens bli sint- og ikke ta det til etterretning. Vel- det er uansett verdt å prate om.

Annen mulighet er at du kan foreslå hva dere kan gjøre dagen derpå og minne han på at han får det triveligere dersom han ikke er i bakrus? Det vil kanskje redusere drikkingen akkurat den kvelden.

Skrevet

Det jeg hadde kommet til å reagere mest på er alkoholforbruket. Det skal mye til for at dette går bra i lengden, noe jeg tviler sterkt på.

Gjest Skattekort
Skrevet

Om du ønsker bestemme hva han skal gjøre med sin "fritid" så må du akseptere at han kan ville det samme med din....

Du kan selvsagt uttrykke bekymring over høyt alkoholforbruk. Men han vil muligens bli sint- og ikke ta det til etterretning. Vel- det er uansett verdt å prate om.

Annen mulighet er at du kan foreslå hva dere kan gjøre dagen derpå og minne han på at han får det triveligere dersom han ikke er i bakrus? Det vil kanskje redusere drikkingen akkurat den kvelden.

Han blir ikke sint. Men jeg synes det er ubehagelig fordi jeg (egentlig :) mener at han må få bestemme over sitt eget liv. Særlig fordi jeg reiser veldig mye, også på ferier, uten han.

Problemet hans er vel at han jobber i et miljø hvor mange går mye ut. Og da føler han at han må være med "hver gang".

Men har sagt at han ikke kan fortsette slik om vi skal få barn sammen. Og det er han inneforstått med. Flere av kompisene hans, som også var ute mye før, har nå fått barn, og roet seg veldig mye ned.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Han blir ikke sint. Men jeg synes det er ubehagelig fordi jeg (egentlig :) mener at han må få bestemme over sitt eget liv. Særlig fordi jeg reiser veldig mye, også på ferier, uten han.

Problemet hans er vel at han jobber i et miljø hvor mange går mye ut. Og da føler han at han må være med "hver gang".

Men har sagt at han ikke kan fortsette slik om vi skal få barn sammen. Og det er han inneforstått med. Flere av kompisene hans, som også var ute mye før, har nå fått barn, og roet seg veldig mye ned.

Høres betryggende ut. altså at han er inneforstått med at dette blir redusert når dere får barn.

Dere har ulikt miljø og forholde dere til. Du har venner som liker god mat, trening etc- og han har venner som liker festing og det å gå ut. Så når dere skal treffe deres respektive venner så blir det på de premisser. Kanskje dere heller kan redusere på antall ganger da- slik andre har foreslått her før?

Gjest cavin
Skrevet

Alkoholforbruket hans, høres veldig skummelt ut!

5 dager i uken? Snakk med han!

Lengre ned...kom lillemus med ett meget godt forslag

ellers så skjønner jeg egentlig ikke...hvorfor dere skal flytte sammen...dere lever jo egentlig ett singeliv.

MEN, jeg henger ikke helt med i disse moderne tider, er vel litt gammeldags:0)

Gjest Skattekort
Skrevet

Høres betryggende ut. altså at han er inneforstått med at dette blir redusert når dere får barn.

Dere har ulikt miljø og forholde dere til. Du har venner som liker god mat, trening etc- og han har venner som liker festing og det å gå ut. Så når dere skal treffe deres respektive venner så blir det på de premisser. Kanskje dere heller kan redusere på antall ganger da- slik andre har foreslått her før?

Jepp - vi har allerede gjort noen tiltak for å få mer tid sammen, blant annet ved å bruke en felles kalender. Men det er jo noe med at samværet må være lystbetont. Jeg vil ikke at han skal sitte hjemme når han heller vil være ute...

Takk for råd! :)

Skrevet

ellers så skjønner jeg egentlig ikke...hvorfor dere skal flytte sammen...dere lever jo egentlig ett singeliv.

Enig. Å være sammen med venner 3 kvelder i uka + i en god del av feriene (jeg forsto det sånn) fremfor å være sammen med kjæresten sin høres merkelig ut for meg. Men så lenge begge parter trives med det så er det jo greit. :o)

Gjest Skattekort
Skrevet

Hehe, man kan jo ha det fint sammen selv om man ikke er nødt til å være sammen hele tiden. Vi tilbringer faktisk en god del tid sammen allikevel, siden vi begge har mye fri i jobbene våre. Og singleliv er det jo absolutt ikke, vi driver jo ikke med noen andre :)

Gjest cavin
Skrevet

Hehe, man kan jo ha det fint sammen selv om man ikke er nødt til å være sammen hele tiden. Vi tilbringer faktisk en god del tid sammen allikevel, siden vi begge har mye fri i jobbene våre. Og singleliv er det jo absolutt ikke, vi driver jo ikke med noen andre :)

:o) Det er fint. He-he litt gammeldags jeg!

ikke noe å bry seg om det! Gubben og jeg har hengt sammen siden 1960.Vi har det bra vi også:0)

Skrevet

Jeg synes faktisk dette høres ganske ideelt ut, siden jeg trenger mye frihet i et forhold. Så mennesker er forskjellige :)

Angående alkoholforbruket hans: Snakk med han. Hør hva han synes selv. Og det er ikke slik at han trenger å bli hjemme selv om han ikke drikker eller begrenser drikkingen betraktelig.

Gjest cavin
Skrevet

Enig. Å være sammen med venner 3 kvelder i uka + i en god del av feriene (jeg forsto det sånn) fremfor å være sammen med kjæresten sin høres merkelig ut for meg. Men så lenge begge parter trives med det så er det jo greit. :o)

Ja, jeg forstår det i hvertfall ikke! men som du sier:trives de på denne måten...så daså!

:0) gamla

Skrevet

Ja, jeg forstår det i hvertfall ikke! men som du sier:trives de på denne måten...så daså!

:0) gamla

Ikke jeg heller. :o) Jeg vil helst være sammen med kjæresten min hele tiden jeg. Vi bor ikke sammen til daglig, men nå i sommer har vi bodd sammen i 5-6 uker så langt og alikevel savner jeg ham når jeg er på jobb.... *Hehe* Jeg er kanskje et håpløst tilfelle. ;o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...