Gå til innhold

vann og infeksjon

Anbefalte innlegg

Gjest kløen
Skrevet

Hei! Er det noen alvorlig/mindre alvorlig infeksjonsfare forbundet med å daglig skylle øyne og nese med springvann (vann fra spring i Oslo sentrum).Å skylle øyne og nese med vann har en lindrende virkning mht allergiplager; bruker dusjen eller en ren kopp og skyller. Kjøper iblant øyebadevann - som det står på pakken at er sterilt - er det nødvendig at det skal være sterilt da? man kan jo vaske sår med springvann, hvorfor ikke øyne og nese. Rett etter at jeg skyller med dusjen i øyne og nese kan det bli litt vondt og sårt, men går fort over ; kan kanskje være at jeg fremkaller betennelse ved å bruke dusjen - litt for kraftig stråle kanskje? Men altså, først og fremst: er det noen skumle mikroorganismer bakterier/virus, man kan få i seg ved å skylle slik. Tenker i etterkant litt på at vannet i oslo ikke alltid er like rent; hørt at det noen steder? er slik at vannrør går parallellt med kloakkrør og at gamle rør iblant lekker og vannet kontamineres....er jo ikke så hyggelig å tenke på. Hvis man har sår i nesen er det kanskje ikke så heldig? noe jeg bør slutte med? noen risiko for alvorlig infeksjon ?

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi
Skrevet

Hei,

Jeg er ganske overbevist om at vannet fra springen i Oslo er rent nok til å skylle både nesen og øyene. Vannet blir kontrollert regelmessig, og kravene til drikkev ann er høye. Det skal ikke inneholde bakterier som kan forårsake sykdom. Noen bakterier kan sikker finne veien til vannet, men de er ufarlige og ikke sykdomsårsak. Det er også lite kjemikalier, som f. eks. klor i Oslo-vannet. Det hender selvfølgelig at det er skade på vannettet, eller oversvømmelse, som kan medføre lekkasje av bakterier i vannettet, men det er meget sjelden at slike ting forekommer. Jedg ville ikke betenke meg med å skylle øtene under dusjen. Gjør det faktisk daglig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...