Gjest vil ha en sunnere livsstil Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 Nå trives jeg virkelig ikke med meg selv. Egentlig har jeg aldri gjort det, men vekten går bare oppover. Fullstendig min egen feil. Jeg er på ingen måte overvektig, men om jeg fortsetter slik som dette så kommer jeg raskt til å bli det. For min del er det ikke søtsaker som er den store synden, men fet mat. Spiser altfor mye sauser, dressinger, smør, majones.. osvosv.. For ikke å glemme salt. Jeg salter all mat - mye. Nå har jeg lyst til å gå ned 5-6 kg og bli der! Jeg må endre hele livsstilen, for fortsetter jeg sånn som dette så kommer jeg til å slite mye mer senere. Jeg er veldig ung, skal det ikke være lettere å gå ned litt da? Har bare så fryktelig lyst til å spise sunt, være sunn og føle meg sunn og flott! Skal til syden om 1 mnd med mine flotte og tynne venninner, hadde bare følt meg så mye mye bedre om jeg hadde klart å gå ned i hvert fall litt til da. Har noen noen råd og tips å komme med? For dette er ikke første gangen jeg prøver for å si det sånn. Har vel prøvd å slanke meg helt siden 10-11års-alderen, men jeg klarer det aldri. Nå skal det ikke bli noen "diett", men vil endre spisemønster og unngå å bli overvektig! Hva skal jeg gjøre? Kan forresten legge til at jeg har en stor skade, venter på operasjon, og kan for tiden ikke trene i det hele tatt. Ikke gå turer eller noe. Hjelp meg litt.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/311369-vil-g%C3%A5-ned-litt-og-bli-der/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lykke til! Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 Trening trening og atter trening Visste du at når du trener får du mindre lyst på usunn mat? Drikk mye vann, du blir faktisk hekta på vann etterhvert, og da har du heller lyst på vann enn brus Ikke drikk lightbrus da det kunstige søtningsmiddelet øker apetitten på usunne ting, ligg også unna vanlig brus da det er masse tomme kalorier! Juice og melk kun til måltider og da maks 2 glass om dagen. Pass på at du ikke spiser fint brød, men alltid grovt! Spis det kun passelig mett, selv om det er mat igjen på tallerkenen er det lov å kaste evnt varme opp igjen til middag neste dag. Når du blir overmett orker du ingenting nemlig. Og ikke spis dessert! Kutt ut godteri og potetgull. Les på nettet om du finner oppskrifter på lette sauser og dressinger du kan lage, men prøv helst å kutte ned på slikt. Maten er faktisk god uten og LIker du ikke å mosjonere, begynn heller med å gå turer. Det er faktisk ganske avslappende samtidig som du får mosjon. Du får bli kjent med nabolaget og gå på oppdagelsesferd i ditt eget nærområde Etterhvert går du fortere og lengre.. du kjenner på beina og rumpa at du har brukt kroppen. Hver kveld kan du n år du skal se tv ligge på ryggen og ta situps, ta så mange du klarer. Ta gjerne noen pushups og. Mange bekker små, så skal det ikke så mye til egentlig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/311369-vil-g%C3%A5-ned-litt-og-bli-der/#findComment-2538422 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lykke til! Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 Oi glemte å se at du ikke kan trene... hva slags skade er det? NOe trening kan du kanskje gjøre? Bare å bruke fantasien. Litt bevegelse er bedre enn ingen i alle fall, du forbrenner fett Kan du ikke gå noe særlig, tren med armene, ligg på gulvet og ta situps osv... Men for all del, drikk vann! Det renser kroppen og øker forbrenningen. Du får finere hud med på kjøpet Det å drikke vann gjør at du får mindre lyst på søte ting. Når du drikker søte drikker, spesielt kunstig søte, da er det lett en får lyst på mat, og mere mat... så kommer en i en ond sirkel. Drikk vann 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/311369-vil-g%C3%A5-ned-litt-og-bli-der/#findComment-2538424 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 ''For min del er det ikke søtsaker som er den store synden, men fet mat. Spiser altfor mye sauser, dressinger, smør, majones.. osvosv.. For ikke å glemme salt. Jeg salter all mat - mye. '' Svaret ligger jo her. Kutt kraftig ned på sauser, dressinger, majones, smør og salt. Kraftig! Og bytt gjerne ut noe av poteter / ris / pasta / kjøttkaker / fisk med masse grønnsaker, det er kjempegodt! Kutt kraftig ned på saltet, bruk urter istedet, smaker myyye bedre og er mye sunnere! En gang vi spiste sammen med noen slektninger ble jeg sittende å måpe, de saltet maten noe voldsomt, den kunne umulig smakt annet enn salt!? Vi bruker kanskje veldig lite salt da, men jeg synes maten smaker masse jeg. Det er vel en vanesak også. Kjøp en wokpanne om du ikke har en og lek deg med den - jeg som for noen mnd siden ikke skjønte poenget med wok i det hele tatt elsker nå wokpanna mi! )))) Woker grønnsaker til den store gullmedalje! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/311369-vil-g%C3%A5-ned-litt-og-bli-der/#findComment-2538426 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vil ha en sunnere livsstil Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 Oi glemte å se at du ikke kan trene... hva slags skade er det? NOe trening kan du kanskje gjøre? Bare å bruke fantasien. Litt bevegelse er bedre enn ingen i alle fall, du forbrenner fett Kan du ikke gå noe særlig, tren med armene, ligg på gulvet og ta situps osv... Men for all del, drikk vann! Det renser kroppen og øker forbrenningen. Du får finere hud med på kjøpet Det å drikke vann gjør at du får mindre lyst på søte ting. Når du drikker søte drikker, spesielt kunstig søte, da er det lett en får lyst på mat, og mere mat... så kommer en i en ond sirkel. Drikk vann Takk for svar! Ja, vann kan jeg helt klart bli mye flinkere til å drikke! Er fæl til å drikke lightbrus, men det tror jeg ikke skal bli noe problem å slutte med egentlig:) Skal i hvert fall ta til meg det tipset! Men den feite maten blir verre, men må bare ha litt selvdisiplin tror jeg. Det er en ganske stor skade i ryggen, så akkurat nå klarer jeg ikke mye, men som du sier kan jeg jo trene f.eks armene litt, men det er nok alt. Men jeg er ganske glad i å trene faktisk, før jeg ble syk gikk jeg en del på spinning og aerobic, men nå er det jo nærmere ett år siden:/ Jeg skal prøve å komme i gang igjen etter operasjon, men merker at motivasjonen ikke er helt på topp for tiden. Vil bare for en gang skyld klare det! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/311369-vil-g%C3%A5-ned-litt-og-bli-der/#findComment-2538597 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vil ha en sunnere livsstil Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 ''For min del er det ikke søtsaker som er den store synden, men fet mat. Spiser altfor mye sauser, dressinger, smør, majones.. osvosv.. For ikke å glemme salt. Jeg salter all mat - mye. '' Svaret ligger jo her. Kutt kraftig ned på sauser, dressinger, majones, smør og salt. Kraftig! Og bytt gjerne ut noe av poteter / ris / pasta / kjøttkaker / fisk med masse grønnsaker, det er kjempegodt! Kutt kraftig ned på saltet, bruk urter istedet, smaker myyye bedre og er mye sunnere! En gang vi spiste sammen med noen slektninger ble jeg sittende å måpe, de saltet maten noe voldsomt, den kunne umulig smakt annet enn salt!? Vi bruker kanskje veldig lite salt da, men jeg synes maten smaker masse jeg. Det er vel en vanesak også. Kjøp en wokpanne om du ikke har en og lek deg med den - jeg som for noen mnd siden ikke skjønte poenget med wok i det hele tatt elsker nå wokpanna mi! )))) Woker grønnsaker til den store gullmedalje! Hei Lillemus! Har fulgt med deg litt, og du er virkelig superflink! Så det var jo hyggelig med noen råd fra deg:) Og ja, jeg er jo veldig klar over at problemet ligger i den feite maten.. Og jeg prøver og prøver, men sprekker ofte. Har blitt altfor godt "vant" med gode sauser og dressinger. Hvordan skal jeg klare å si til meg selv at jeg skal ligge unna den maten og heller ta meg noe sunt og godt? Det er det som er det vanskelige. Salt blir også vanskelig å kutte ut, men god ide med urter, det har jeg egentlig ikke tenkt på. Ferske urter får man kjøpt på alle butikker eller? Der kan du se hvor lite oppdatert jeg er;) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/311369-vil-g%C3%A5-ned-litt-og-bli-der/#findComment-2538598 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 Hei Lillemus! Har fulgt med deg litt, og du er virkelig superflink! Så det var jo hyggelig med noen råd fra deg:) Og ja, jeg er jo veldig klar over at problemet ligger i den feite maten.. Og jeg prøver og prøver, men sprekker ofte. Har blitt altfor godt "vant" med gode sauser og dressinger. Hvordan skal jeg klare å si til meg selv at jeg skal ligge unna den maten og heller ta meg noe sunt og godt? Det er det som er det vanskelige. Salt blir også vanskelig å kutte ut, men god ide med urter, det har jeg egentlig ikke tenkt på. Ferske urter får man kjøpt på alle butikker eller? Der kan du se hvor lite oppdatert jeg er;) Jeg skjønner godt at det er godt med sauser og dressinger - det er jo det! Knallgodt! Men prøv å hold det til helga? Ikke hver dag. Du kan bruke friske urter i potter fra butikken eller tørkede urter fra krydderhylla. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/311369-vil-g%C3%A5-ned-litt-og-bli-der/#findComment-2538603 Del på andre sider Flere delingsvalg…
sola60 Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 Lag saus uten så mye fett! Jeg har begynt å lage saus fra grunnen av uten å bruke smør eller fett. Bare brune mel og bruke vann eller kraft å spe med. Med litt krydder (urter) og / eller stekesjy, blir dette god saus. Lag også mindre porsjoner - gjerne litt tykk så kan du dyppe i stedet for å helle saus over alt :-) Etter hvert går sausetrangen over.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/311369-vil-g%C3%A5-ned-litt-og-bli-der/#findComment-2538625 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 Altså - det blir ingen endring uten at du endrer noe... Liker du fet mat så tåler du bedre å spise fett hvis du ikke kombinerer det med så mye karbohydrater. Kanskje Fedon mat er tingen for deg? Der er det litt saus og fett. Dessuten er du god og mett så du slipper å gå sulten, også hjelper det på lystingen etter ting. Men legger du på deg av det du liker å spise - så må du enten gå opp i vekt eller endre noe med maten din er jeg redd :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/311369-vil-g%C3%A5-ned-litt-og-bli-der/#findComment-2538902 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vil ha en sunnere livsstil Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 Altså - det blir ingen endring uten at du endrer noe... Liker du fet mat så tåler du bedre å spise fett hvis du ikke kombinerer det med så mye karbohydrater. Kanskje Fedon mat er tingen for deg? Der er det litt saus og fett. Dessuten er du god og mett så du slipper å gå sulten, også hjelper det på lystingen etter ting. Men legger du på deg av det du liker å spise - så må du enten gå opp i vekt eller endre noe med maten din er jeg redd :-) Hehe, klart du har helt rett. Jeg vet det jo så godt, og har virkelig lyst til å ta tak i det nå, før det blir et stort problem - for med den livsstilen her så kan det fort bli det. Jeg skal se litt på Fedon, har ikke satt meg så godt inn i de forskjellige "diettene" enda. Men takk for tips" Så skal jeg jobber for å bli enda mermotivert så jeg klarer det! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/311369-vil-g%C3%A5-ned-litt-og-bli-der/#findComment-2538962 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest makanaltså Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 ''For min del er det ikke søtsaker som er den store synden, men fet mat. Spiser altfor mye sauser, dressinger, smør, majones.. osvosv.. For ikke å glemme salt. Jeg salter all mat - mye. '' Svaret ligger jo her. Kutt kraftig ned på sauser, dressinger, majones, smør og salt. Kraftig! Og bytt gjerne ut noe av poteter / ris / pasta / kjøttkaker / fisk med masse grønnsaker, det er kjempegodt! Kutt kraftig ned på saltet, bruk urter istedet, smaker myyye bedre og er mye sunnere! En gang vi spiste sammen med noen slektninger ble jeg sittende å måpe, de saltet maten noe voldsomt, den kunne umulig smakt annet enn salt!? Vi bruker kanskje veldig lite salt da, men jeg synes maten smaker masse jeg. Det er vel en vanesak også. Kjøp en wokpanne om du ikke har en og lek deg med den - jeg som for noen mnd siden ikke skjønte poenget med wok i det hele tatt elsker nå wokpanna mi! )))) Woker grønnsaker til den store gullmedalje! Du verden for noen slektninger du har. Salter maten og setter ut kjeledyrene etter eget forgodtbefinnende. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/311369-vil-g%C3%A5-ned-litt-og-bli-der/#findComment-2538984 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 Du verden for noen slektninger du har. Salter maten og setter ut kjeledyrene etter eget forgodtbefinnende. *Hehe* Salting av maten går jo bare utover dem selv så det driter jeg i, men det med kjæledyrene har jeg hatt store problemer med å svelge. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/311369-vil-g%C3%A5-ned-litt-og-bli-der/#findComment-2539020 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 Hehe, klart du har helt rett. Jeg vet det jo så godt, og har virkelig lyst til å ta tak i det nå, før det blir et stort problem - for med den livsstilen her så kan det fort bli det. Jeg skal se litt på Fedon, har ikke satt meg så godt inn i de forskjellige "diettene" enda. Men takk for tips" Så skal jeg jobber for å bli enda mermotivert så jeg klarer det! Prinsippet er enkelt: Du kan spise mer fett uten at det lagres på kroppen hvis du holder blodsukkeret nede slik at det ikke kommer mer insulin ut i blodet. Insulin er det hormonet som hjelper cellene dine å lagre fett. Blodsukkeret og insulinet holdes nede ved å unngå inntak av raske karbohydrater. Med andre ord - spis gjerne rømmedressing, men på brokkoli - ikke potetgull. Og kos deg for all del med saus på kjøttet, men ikke med potet ved siden av. Spis mye grønnsaker, og drikekr du øl så hold deg til lavkarbo variantene - er ikke mye som er så høykarbo som øl - derav ølmage... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/311369-vil-g%C3%A5-ned-litt-og-bli-der/#findComment-2539028 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 Mitt råd til deg er å høre på Valnøtt. Å spise mat med høyverdige proteiner og begrenset med karbohydrater gjør underverker 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/311369-vil-g%C3%A5-ned-litt-og-bli-der/#findComment-2539202 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.