Gå til innhold

Avliving "bare fordi"...?

Anbefalte innlegg

Gjest dyr som forbruksvare?
Skrevet

Foreldrene mine har i et år matet en nydelig og kjælen katt fordi den ikke har fått nok mat hos eierene sine som bode 3-400 meter unna. Foreldrene mine har en egen pus, og da trekker gjerne katter dit på "besøk".

Men i går fikk jeg vite at den nydelige katten hadde tatt med seg seks vakre nøster til uteboden til foreldrene mine. De så lubne og fine ut, så moren hadde tydeligvis hatt et svare strev med å gi alle nok melk. Eierne ble ringt, og mannen i huset kom og hentet kattungene og kattemora. Nå skulle alle avlives, fordi han var "lei". HVORFOR er folk så FORBANNA lamme i hodet når det kommer til dyr. Hvorfor kan ikke folk sterilisere dyra sine, i stedet for bare å ta livet av dem fordi de får kattunger. Det er jo bare deres instinkt?

Det er vondt å tenke på at denne kattemora fikk slik tillit til foreldra mine at hun følte at der måtte ungene være trygge.

Skulle ønske foreldra mine ikke var så sta at de ikke ville ha to katter. De kunne sagt at de ville ha henne. Jeg har sagt flere ganger jeg kan betale for kastreringen. Det er uansett de som har mata henne. Takk og lov er jeg ikke som foreldra mine når det kommer til dyr...

Stakkars pus. Hun var så vakker og ufattelig snill. Med en gang en satte seg ned hoppet hun opp og malte. Men ikke mer nå...

Gjest dakal pusekatter....
Skrevet

Ja, syns det er et helt forferdelig greier å avlive stakkars uskyldige dyr...

Det er vel for å skåne dem, det blir så mange katter springende løse som ingen vil ha. Utrolig mange som tar i mot en katt om sommeren og har den et år, men så skal de på ferie året etter og da blir det krise, og de får ikke gitt bort katten fordi ingen vil ha en "brukt" katt, så de slipper katten løs...

noen er så fæle at de har den i en tett plastpose!

Husker faren min var litt slem...

Da vi var små skulle vi gå tur på fjellet og skulle ha med kattene, så koselig! Selvsagt gikk kattene vekk fra oss så vi ikke fant dem igjen!

Vi ungene gråt i flere dager og håpte kattene skulle finne veien hjem igjen, men faren min visste at de aldri kom tilbake og sikkert ble tatt av rev, var vel det han håpte...

Det rare var at etter flere måneder hørte vi intens mjauing utenfor døren.... midt på natta! Og der ute stod gamlekatten vår! Hun sprang inn med en gang og gikk under kjøkkenbenken der hun pleide å ha kattungene sine, luktet som om hun lette....

Så så hun stygt på oss og forsvant, viste seg aldri igjen! Hun husket.....

Skrevet

Uff, stakkar pus!

Har slektninger som har hatt mengder med katter opp gjennom tiden. Hvorfor de hadde så mange? Jo, kattene skulle jo ikke kastreres må vite, det var jo dyremishandling! Ikke skulle de til dyrlegen om noe skjedde dem heller, da var det billigere og enklere å få naboen til å knerte dem med hagla og så få tak i en ny kattunge. Ikke-kastrerte katter har også en tendens til å forsvinne når de løper etter hunnkatter med løpetid så de mista en del katter på den måten ja... Ble det kattunger av det (de hadde hunnkatt en eller to ganger også) så ble de kjørt noen mil unna og dumpet, "de klarer seg så fint så!" *Kvalm*

Undulaten ble gitt bort. Kaninen likeså. Hunden ble vel avlivet tror jeg, da den ikke ble den snille og føyelige hunden helt av seg selv. Nei - noen mennesker skulle bare ikke hatt dyr!

Skrevet

Ang. det med at eieren ikke matet katten ordentlig... En dame i nabolaget vårt trodde at katten vår (hun kjente den ikke som vår) ikke ble tatt vare på. Foret den og trodde det var hun som tok vare på den i flere uker.

Den spiste begge steder, men fikk nok bedre (=mer smakelig) mat hos henne... Nå vet hun den er vår, og synes ikke lenger så synd på den ;-)

Gjest minnah
Skrevet

Trist at det skal være sånn, ja..

Likevel, det jeg tenker mest på etter innlegget ditt, er _hvordan_ kattungene ble avlivet. Ble de tatt med til veterinær, eller tok mannen saken i egne hender..? :-(

Skrevet

Uff, stakkar pus!

Har slektninger som har hatt mengder med katter opp gjennom tiden. Hvorfor de hadde så mange? Jo, kattene skulle jo ikke kastreres må vite, det var jo dyremishandling! Ikke skulle de til dyrlegen om noe skjedde dem heller, da var det billigere og enklere å få naboen til å knerte dem med hagla og så få tak i en ny kattunge. Ikke-kastrerte katter har også en tendens til å forsvinne når de løper etter hunnkatter med løpetid så de mista en del katter på den måten ja... Ble det kattunger av det (de hadde hunnkatt en eller to ganger også) så ble de kjørt noen mil unna og dumpet, "de klarer seg så fint så!" *Kvalm*

Undulaten ble gitt bort. Kaninen likeså. Hunden ble vel avlivet tror jeg, da den ikke ble den snille og føyelige hunden helt av seg selv. Nei - noen mennesker skulle bare ikke hatt dyr!

**Ble det kattunger av det (de hadde hunnkatt en eller to ganger også) så ble de kjørt noen mil unna og dumpet, "de klarer seg så fint så!" *Kvalm**

Ble dette anmeldt Lillemus?

Det hadde jeg iallefall gjort, slektninger eller ikke...

Tenkes den skjebnen som de stakkars kattungene måtte gjennomgå før de gikk i den sikkre død! Dyremishandling kan straffes med fengsel inntil 3 år, og det er vel i fengsel slike idioter hører hjemme?

At mennesker kan gjøre noe slikt er for meg uforståelig...

Gjest priiivaat
Skrevet

Uff, stakkar pus!

Vet dere at hannkatter som blir sterilisert er veldig utsatt for voldtekt fra andre hannkatter? De får ikke være i fred, helt sant!

Skrevet

**Ble det kattunger av det (de hadde hunnkatt en eller to ganger også) så ble de kjørt noen mil unna og dumpet, "de klarer seg så fint så!" *Kvalm**

Ble dette anmeldt Lillemus?

Det hadde jeg iallefall gjort, slektninger eller ikke...

Tenkes den skjebnen som de stakkars kattungene måtte gjennomgå før de gikk i den sikkre død! Dyremishandling kan straffes med fengsel inntil 3 år, og det er vel i fengsel slike idioter hører hjemme?

At mennesker kan gjøre noe slikt er for meg uforståelig...

Jeg var bare ung tenåring den gangen og det er over 25 år siden og den gangen var det ikke vanlig å tenke anmeldelse for slikt vet du. Men jeg har ikke noen kontakt med disse slektningene i dag.

Skrevet

Trist at det skal være sånn, ja..

Likevel, det jeg tenker mest på etter innlegget ditt, er _hvordan_ kattungene ble avlivet. Ble de tatt med til veterinær, eller tok mannen saken i egne hender..? :-(

Jeg tror han tok med alle til dyrlegen. Det var i hvert fall det han gjorde sist denne vakre pusejenta fikk kattunger. Men denne gangen fikk han avliva henne også ja...

Og som han sa til faren min da han hentet kattene. "Det passet egentlig bra, for han skulle på ferie nå".

Jeg har alltid elsket katter og "blitt kjent" med dusinvis. Men jeg har _aldri_ før møtt en katt som var så kontaktsøkende og ute etter kjærlighet som denne kattemora. Det er bare dritt at hun ble tatt livet av altså. Folk som er slik som han eieren burde heller få seg ei plante i stedet for noe levende dyr.

Skrevet

Vet dere at hannkatter som blir sterilisert er veldig utsatt for voldtekt fra andre hannkatter? De får ikke være i fred, helt sant!

Jeg har hankatt, foreldrene mine har og flere av mine venner og bekjente har kastrerte hankatter. Jeg har aldri hørt om at de er mer utsatt for å bli voldtatt av ukastrerte hankatter. De kjenner på lukta hva som er en hun eller en hann. Det er ikke så mange homofile katter.

Skrevet

Hvor har du dette fra?

Skrevet

Har jeg aldri hørt om.

Derimot er kastrerte hankatter nederst på rangstigen, de har feil lukt!

-tror nok hankattene kan lukte forskjell på ei katte med løpetid og en kastrert han...

Gjest Baremegbaremeg
Skrevet

Det har jeg ikke sett noe av for min kastrerte hankatt, og her er ihvertfall 3 andre hannkatter. Han er sjefen, katten min. Fordi han er smart, ikkke fordi han er så innmari stor, men han "lurer" dem, legger seg på ryggen og later som om han "gir" seg, og så, når de snur ryggen til, hopper han på dem. Luringen :-)

Så...selv om de mister noe av piffen sin (han er mindre aggressiv nå), så er det jo veldig individuellt hvordan de blir, selv om de er kastrerte.

Skrevet

Det har jeg ikke sett noe av for min kastrerte hankatt, og her er ihvertfall 3 andre hannkatter. Han er sjefen, katten min. Fordi han er smart, ikkke fordi han er så innmari stor, men han "lurer" dem, legger seg på ryggen og later som om han "gir" seg, og så, når de snur ryggen til, hopper han på dem. Luringen :-)

Så...selv om de mister noe av piffen sin (han er mindre aggressiv nå), så er det jo veldig individuellt hvordan de blir, selv om de er kastrerte.

-også kommer det an på når de ble kastrerte, min var i yngste laget han var såvidt kommet i puberteten da han ble kastrert

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...