Gå til innhold

Sure kontorrotter på 40-50

Anbefalte innlegg

Gjest lei av sure gamle kjerringer
Skrevet

Hvorfor er kontordamer i 40-50 års alderen så sure og strenge?

Jeg skrev mail til et kontor nylig ang. noe jeg lurte på og fikk det sure svaret tilbake...

jeg tenkte med meg selv, sikker på det er ei gammel hurpe...

Jeg skrev tilbake og forklarte hva jeg egentlig mente om saken og bla bla (altså ikke om at hun var sur da hehe).... plutselig ringte hun til meg, aha tenkte jeg det ikke, en sur gammel kjerring akkurat som jeg forestilte meg!

Hadde det vært en yngre kvinne i 20-30 åra eller en mann hadde nok tonen vært mye hyggeligere.

Det er i alle fall det jeg har erfart i kontakt med kontorer, offentlige som private.

Yngre kvinner, eller menn både yngre og eldre er mye mer serviceinnstilt og blidere, mens de sure gamle kjerringene (hehe noen blir vel sure for at jeg kaller dem gammel, hadde de vært blide hadde jeg ikke kalt dem gammel).... de er så frekke!!!

En gruer seg til å ta kontakt med de rett og slett!

Så jeg spør, blir kvinner lettere utbrent enn menn? Det er slike tanker jeg gjør meg, at hun har vært for lenge i yrket sitt og er dritlei av jobben!

Mens yngre kvinner - og menn har mer energi til å gi av seg selv.

Hva tror dere?

Hvorfor er kvinner i 40-50 åra så SURE?

Skrevet

Da er det bare å bruke hersketeknikk, og spørre hvorfor hun er så sur på deg. Jeg er ofte frekk når det gjelder slike og spør om slikt, eller sier at det faktisk er lov til å være blid og yte god service. Det hjelper alltid.

Skrevet

Jeg er ikke 40 ennå, men sitter på kontor og svarer på til tider idiotiske spm fra folk. Det er ikke alltid like lett å være kjempeblid selvom jeg prøver å ta det med godt humør.

Sure og uinteresserte ungjenter i butikker derimot, fysj!

Skrevet

Jeg er ikke 40 ennå, men sitter på kontor og svarer på til tider idiotiske spm fra folk. Det er ikke alltid like lett å være kjempeblid selvom jeg prøver å ta det med godt humør.

Jeg har samme erfaring som deg. :o) Ungjenter på 20 som tygger tyggis og tror de vet alt er de verste ekspeditørene...!

Mulig det har noe med alderen min å gjøre, men jeg foretrekker stadig i større grad å bli ekspedert av kvinner på min egen alder og eldre, de har som regel mye erfaring og vet hva de "selger" og driver på med.

Gjest Lei sure drittkjerringer.
Skrevet

Det handler om å være profesjonell. Selv om en selv som sitter der syns det er dumme spørsmål er det ikke sikkert vedkommende som spør syns det. En er jo på jobb for å yte service! selv om en har en dårlig dag skal en ikke la det gå utover folk man skal betjene. selv om vedkommende er sur og frekk mot deg må du være profesjonell og ta det med et smil.

Sure folk burde ikke jobbe i serviceyrker. En må ha tålmodighet og selvdisiplin!

Gjest Aldri mer bussjåfør
Skrevet

Samme erfaring har jeg fra mitt tidligere yrke som bussjåfør. På bussen til jobb, og på bussen hjem fra jobb, de var sure og gretne nesten alle som en.

Gjest makan.....
Skrevet

Jeg har samme erfaring som deg. :o) Ungjenter på 20 som tygger tyggis og tror de vet alt er de verste ekspeditørene...!

Mulig det har noe med alderen min å gjøre, men jeg foretrekker stadig i større grad å bli ekspedert av kvinner på min egen alder og eldre, de har som regel mye erfaring og vet hva de "selger" og driver på med.

Husker på en bensinstasjon i Oslo, jeg stod og venta på å få betale, typen min satt i bilen utenfor og venta utålmodig, men hva gjorde bimboen i kassa? Hun tygde tyggis og babla høyt i mobiltelefonen, fortalte om hele privatlivet sitt, at hun hadde klint med den og den i helga osv.... makan!

Skrevet

Jobber selv på offentlig kontor, og ja det er et veldig "tungt" yrke, da de fleste personer tror at lover og regler det er det vi som setter og ingen andre.

Mange sier ( og jeg tror nok at de tror det selv ) at du sitter her og lager egne regler for ditt eget godt befinnende... Jeg har heller ingen mulighet til å omgå de regler på lik linje med alle andre.

Man får også gjerne kjeft for ting som kunden/klienten/brukeren burde gjort noe med selv for lenge siden, og jeg aner ikke hvor mange ganger idag jeg har hørt frasen " jamen jeg skal på ferie for pokker, dette SKAL DU ordne" kansje kunden da kunne ha ordnet dette tidligere slik at man hadde ting klart til den dagen de reiser på ferie?

Og joda, jeg skjønner damene jeg oppi åra, som kansje har sittet på et offentlig kontor i 30 år, motatt alt man kan tenke seg av kjeft, trusler og skjeldent et positivt ord fra kundene, ikke fordi hun gjør en dårlig jobb, men fordi det finnest lover og regler i dette landet som MÅ følges, og utfallet for å vær "snill" med en kunde kan koste henne jobben, tror du da man gidder å strekke seg 100 meter lenger for en vanskelig kunde?

Tenker kansje du kunne sittet noen mnd på offentlig kontor selv, så kan vi heller diskutere saken da?

Skrevet

Dersom du har kontakt med et kontor pr brev eller telefon. kan du da umulig vite hvor gammel kontorrotta var?

Det er mye større sjangs for å får et vettug svar fra en på 50 enn fra en på 20.

Noen ganger er vi slitne etter en lang stressende dag på kontor, og da hender det dessverre at det går ut over den som er så uheldig å ringe akkurat da...

Gjest lei av sure gamle kontorrotter ;-)
Skrevet

Dersom du har kontakt med et kontor pr brev eller telefon. kan du da umulig vite hvor gammel kontorrotta var?

Det er mye større sjangs for å får et vettug svar fra en på 50 enn fra en på 20.

Noen ganger er vi slitne etter en lang stressende dag på kontor, og da hender det dessverre at det går ut over den som er så uheldig å ringe akkurat da...

Men det er her vi snakker om å være profesjonelle. Jeg jobber selv på et kontor, er 30 år. ikke for å skryte av oss på 20-30, men min erfaring tilsier at yngre kontorarbeidere generelt er blidere enn eldre. Jeg har møtt hyggelige kontorfolk i 50 årene og, misforstå meg rett... men tendensen virker som om det er mest "eldre" som er de sure. Og jeg har en teori om at de rett og slett er lei av jobben og å yte service.

Jobben er å være profesjonell, det har vi lært på skole. Uansett hvilket humør en selv er i eller hvor sliten en er skal en alltid være der for kunden/klienten eller hvem det nå er man skal betjene. Det er nemlig det en får betalt for. En er firmaets ansikt utad.

Gjest Lei av sure gamle kjerringer
Skrevet

Jobber selv på offentlig kontor, og ja det er et veldig "tungt" yrke, da de fleste personer tror at lover og regler det er det vi som setter og ingen andre.

Mange sier ( og jeg tror nok at de tror det selv ) at du sitter her og lager egne regler for ditt eget godt befinnende... Jeg har heller ingen mulighet til å omgå de regler på lik linje med alle andre.

Man får også gjerne kjeft for ting som kunden/klienten/brukeren burde gjort noe med selv for lenge siden, og jeg aner ikke hvor mange ganger idag jeg har hørt frasen " jamen jeg skal på ferie for pokker, dette SKAL DU ordne" kansje kunden da kunne ha ordnet dette tidligere slik at man hadde ting klart til den dagen de reiser på ferie?

Og joda, jeg skjønner damene jeg oppi åra, som kansje har sittet på et offentlig kontor i 30 år, motatt alt man kan tenke seg av kjeft, trusler og skjeldent et positivt ord fra kundene, ikke fordi hun gjør en dårlig jobb, men fordi det finnest lover og regler i dette landet som MÅ følges, og utfallet for å vær "snill" med en kunde kan koste henne jobben, tror du da man gidder å strekke seg 100 meter lenger for en vanskelig kunde?

Tenker kansje du kunne sittet noen mnd på offentlig kontor selv, så kan vi heller diskutere saken da?

Jeg sitter faktisk på et offentlig kontor selv og mottar daglig slike idiotiske spørsmål - ja jeg møter mange idioter. Men jeg tenker hele tiden å være profesjonell. Men så hører det historien til at jeg alltid har vært en tålmodig person som ikke lar meg hisse opp så lett, dette har jeg hørt på jobb og flere har beundret meg for dette. Selv ser jeg det på som en selvfølgelighet i et serviceyrke å yte service.

Selv om en må si nei til en kunde betyr ikke det at en må ta en sur tone. En kan avslå en kunde på en saklig, men høflig måte.

Så jeg tenker at de "eldre" kanskje har vært i yrket for lenge og rett og slett er lei.... selv har jeg jobbet i ca. 10 år i dette yrket, kanskje burde jeg og blitt lei... men jeg lar ikke jobben gå innpå meg. Jeg møter idioter hver dag, men sånn er det i verden. Derfor tar jeg ting med et smil.

Skrevet

Jeg er i den alderen, men er verken utbrent eller lei av jobben min (som bare delvis består av å svare på spørsmål).

Min erfaring er at det finnes hurper i alle aldersgrupper. Men også at de virkelig gjennomført arbeidsskye, som bare er opptatt av å få deg til å gi opp henvendelsen din og gå / legge på røret, ofte er unge.

Generelt er norsk service en dårlig vits svært mange steder. Heldigvis har svenskene stort sett overtatt servicefunksjonene på spisesteder, i hvert fall i Oslo der jeg bor. Jeg ser litt fram til de overtar butikkene også.

Gjest lei av sure gamle kjerringer
Skrevet

Jeg er i den alderen, men er verken utbrent eller lei av jobben min (som bare delvis består av å svare på spørsmål).

Min erfaring er at det finnes hurper i alle aldersgrupper. Men også at de virkelig gjennomført arbeidsskye, som bare er opptatt av å få deg til å gi opp henvendelsen din og gå / legge på røret, ofte er unge.

Generelt er norsk service en dårlig vits svært mange steder. Heldigvis har svenskene stort sett overtatt servicefunksjonene på spisesteder, i hvert fall i Oslo der jeg bor. Jeg ser litt fram til de overtar butikkene også.

Jeg jobber selv på et kontor og flere ganger har folk som har ringt til meg blitt så glade når de har snakket med meg og så overrasket over hvor hyggelig jeg var.

Slikt ros inspirerer en til å yte service :-)

Men så har vi de som er nebbete i telefonen uansett hvor hyggelig en er selv, og da forstår jeg det er vanskelig å være profesjonell... men en bør være sakelig og bestemt, det går faktisk an uten å høres sur eller uhøflig ut.

Skrevet

Du jobber med dette selv, så du vet sikkert hvor mye kritikk man kan få og hvor sure andre kan være på telefonen.

Jeg forsto at det ikke er enkelt å være kontorrotte heller, da jeg snakket med en hyggelig saksbehandler for noen måneder siden. Pengene jeg skulle ha var forsinket og derfor kontaktet jeg henne, det viste seg å være en datafeil og hun ordnet det.

På den tiden levde jeg fra måned til måned, og det var selvfølgelig ganske uheldig for meg at det ville ta noen ekstra dager. Hun beklaget, men jeg sa at det selvfølgelig ikke var hennes feil og at slikt skjer, jeg var bare glad hun hadde vært tilgjengelig så raskt og at det nå ville ordnes snart. Hun ble rent overrasket.

Da hun hadde fikset med pengene, ville hun også opplyse om noen mulige problemer med stønaden jeg mottok til neste år og hva jeg burde være obs på i den forbindelse. Jeg takket henne naturligvis for at hun tenkte på det og forberedte meg på det. Da lo hun brydd og ble i grunn ganske satt ut.

Jeg tror ikke alle "kontorrottene" har det så lett. Om kunden/klienten ikke evner å vise normal høflighet gang på gang, så er det klart det vil påvirke humøret deres også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...