Gå til innhold

Hvordan slippe tv-lisens/har ikke tv.

Anbefalte innlegg

Gjest Lilje30
Skrevet

Jeg har nettopp skrevet til nrk-lisensavdeling og bedt om å få slippe å betale tv-lisens siden jeg ikke har tv-lenger og ikke kommer til å skaffe meg tv denne terminen. Har ikke fått svar, men kan jeg regne med å slippe å betale? Tv var dårlig og jeg kastet den da jeg flyttet. Vil nødig betale straffegebyr på toppen av å betale for en tjeneste jeg ikke bruker.

Skrevet

Lurer bare på om ikke tv lisensen gjelder radio også.

Er ikke helt sikker på det.

Gjest mandolina
Skrevet

Det er fullt mulig å si opp TV-lisensen.

Hilsen

Skrevet

Lurer bare på om ikke tv lisensen gjelder radio også.

Er ikke helt sikker på det.

Lisensen på radio mener jeg ble fjernet for mange år siden. :o)

Gjest tjosann
Skrevet

Du kan risikere at du får en ny regning selv om du har sendt brev til de. Jeg fikk først en purring, som jeg selvsagt nektet og betale og sendte i retur til de sammen med et nytt brev. Halvannet år senere fikk jeg en samlefaktura for lisens for halvannet år, og da ble jeg forbannet. Og det brevet jeg sendte da ble i en litt krass tone. Siden har jeg ikke hørt noe.

Jeg tror ikke de sender ut noen bekreftelse på at de har mottatt brevet ditt - så i beste tilfelle hører du ingenting fra dem, før du evnt skaffer deg en ny tv.

Gjest firepile
Skrevet

Den ble fjernet i 1976;)

Skrevet

Den ble fjernet i 1976;)

Hehe,så pass ja.

:-)

Man begynner å bli gammel

*sukk*

Skrevet

Jeg ble registrert hos NRK da jeg kjøpte en videospiller (!), i 1999.

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1217523920' post='3926463]

Min videospiller er registrert på eksen. ;o)

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1217523920' post='3926463]

Kjøpte du videospiller, var det vel logisk at du hadde et TV-apparat!

Bruler du TV'en bare til å se videoer, skal du likevel betale lisens, har jeg hørt.

Gjest NRK-lisens er UT!
Skrevet

Kanskje de ikke tror på deg... Kjenner flere som har skrevet til NRK og sagt at de ikke har tv lenger, men NRK har ikke trodd på de.... berettiget ;-) Så slike har ødelagt for sånne som deg.

Ring dem du og hør, så får du svar direkte.

Hvis de ikke tror på dem, be de komme hjem til deg og se selv.

Og si at kontrollørene er velkomne når som helst. De skal til og med få kaffe ;-)

Skrevet

Kjøpte du videospiller, var det vel logisk at du hadde et TV-apparat!

Bruler du TV'en bare til å se videoer, skal du likevel betale lisens, har jeg hørt.

Eier du en mottaker, skal du betale lisens. Dette gjelder også en radio f.eks.

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1217588988' post='3926713]

Det er ikke lisens på radioer lenger du - noen her sa at den ble fjernet i 1976. ;o)

Gjest Nopetinope
Skrevet

Nei, det stemmer ikke.

Gjest mandolina
Skrevet

I følge Forskrift om fjernsynsmottakere må alle som har fjernsynsmottaker betale kringkastingsavgift (lisens). Avgiften skal betales når man eier, låner eller leier en fjernsynsmottaker.

http://www.nrk.no/informasjon/lisens/1.2843183

Hilsen

Skrevet

Det er mange år siden det var lisens for radio.

Skrevet

Det er ikke lisens på radioer lenger du - noen her sa at den ble fjernet i 1976. ;o)

Hmmm, det var ikke det innkreveren fortalte meg, men dolerne har sikkert rett...

Han sa: Har du mottaker (tv, video, radio osv), skal lisens betales.

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1217595700' post='3926743]

Hmmm, det var ikke det innkreveren fortalte meg, men dolerne har sikkert rett...

Han sa: Har du mottaker (tv, video, radio osv), skal lisens betales.

Jeg har massevis av radioer som ikke er registrert noe sted. Det er ikke lisens for å ha radio.

Sakset fra Wikipedia:

''I Norge ble kringkastingsavgiften for radioapparater innført i 1924. Avgiften på 20 kr ble betalt til Telegrafverket, og ble fordelt til kringkastingsselskapene (fra 1933 NRK) (80 % i alt) og Telegrafstyret (20 %). Etter 2. verdenskrig fikk NRK ansvaret for innkreving av avgiften.

Da prøvesendinger med fjernsyn ble startet i 1957, ble det innført en ekstra avgift for TV-apparater (TV-lisens). Radio-lisensen ble avskaffet i 1976, og fra og med 1977 har kringkastingsavgiften blitt innkrevd i form av avgiften (lisensen) på TV-apparater. Siden 1968 har TV-lisensen blitt innkrevd pr. husstand, og ikke pr. TV-apparat.''

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...